Gastouder en vakantie

Hallo,



Ik zit met een vraag.



Vier weken geleden heb ik bij mijn gastouder aangegeven dat ik in de herfstvakantie een week vrij had genomen en dat de jongens dan dus niet zouden komen.

Krijg ik van de week de maandstaat, heeft ze toch de herfstvakantie meegerekend. Volgens mijn gastouder had het GOB gezegd dat dit moest. Het GOB had gezegd dat het net is als bij een sportvereniging, daar betaal je ook voor een heel jaar en zitten er vakanties tussen.



Ik vind het echt gek, ben ik daar nu de enige in? Ik bedoel, dan heb ik ook zin om morgen mijn kids daar te brengen, ik betaal er toch voor?

Heeft mama morgen lekker een relaxdagje :mrgreen: :wink: .



Ik hoor graag jullie mening!



Groetjes,

Judith

En als je probeert het vanuit de andere kant te bekijken…die van de gastouder? Heb je de voorwaarden van het GOB er al op nageslagen?



Ik betaal het KDV ook voor de vakantieweken, omdat zij er zijn voor als ik opvang nodig heb. Dat ik het dan anders regel, is mijn zaak, ik betaal wel voor die dagen (en best veel ook)

Nee, mijn gastouder vind het ook grote onzin. Het komt alleen van het GOB uit. Gastouder zegt: “ik weet lang van tevoren dat Tim en Lars niet komen, dus ik reken ook niet op ze”.



KDV vind ik iets anders als gastouderopvang.

Bij mijn gastouder werkt het ook niet zo. Ze rekent alleen de dagen dat mijn dochter ook daadwerkelijk door haar opgevangen wordt.

Vakanties e.d. tellen dus ook niet door.



Vind het ook wel een beetje gek als dat wel gebeurt eigenlijk. Maar dat kan ook aan mij liggen hoor!

Mijn gastouder doet de opvang ook niet echt voor het geld (haar man heeft een Riant inkomen) (met hoofdletter R), ze doet het gewoon voor de leuk.

Ik kan me echter ook wel voorstellen dat sommige gastouders ervan afhankelijk zijn. Ik zou ook de voorwaarden van het GOB even nakijken.

Ik vind het niet raar, de gastouder reserveert tenslotte de uren voor jouw kind en kan het niet zomaar opvullen.

Wel vind ik dat ze dit van tevoren had moeten melden of in een contract had moeten zetten.

@trix wrote:

Ik vind het niet raar, de gastouder reserveert tenslotte de uren voor jouw kind en kan het niet zomaar opvullen.

Wel vind ik dat ze dit van tevoren had moeten melden of in een contract had moeten zetten.




Hier ben ik het volledig mee eens :thumbup:





Als vraagouder krijg je toch ook formulieren met de algemene voorwaarden en daar moet het echt in staan.

Ik vindt het niet meer als normaal dat het doorbetaald wordt.

Jij kiest ervoor om ze niet te brengen dus kan de gastouder niemand daarvoor in de plaats nemen en zou ze geen geld krijgen en zo,n vetpot is het nou ook weer niet.

Als zij beslist dat ze een dag niet kunnen komen om wat voor reden dan ook dan hoef je niet te betalen .



Ik vindt het dus niet raar !





gr melanie .

Ja, maar dat is dus het maffe. Het stáát niet in de voorwaarden!

En ook niet in de contracten!

En het is nooit verteld :think:



Dat is dan wel vreemd, dan zou het anders worden, ik weet niet of er wettelijke richtlijnen voor zijn, maar bij mijn gastouder bureau staat het er in .



Zou het in dat geval wel uitzoeken .

Weet niet of dat dan zomaar mag hoor .



Als ik wat extra,s te weten kom hoor je het zeker :wink: :thumbup:



gr melanie

Ik heb net op een aantal site,s gekeken en ieder gastouder bureau maakt wat betreft daarover zijn eigen regels, maar als er dus niet over terug te vinden is , zou je er in principe bezwaar tegen kunnen maken.







gr melanie

moet je even de voorwaarden van je gastouderbureau nakijken.

Ik kreeg die vakanties/vrije dagen niet betaald toen ik gastouder was, mits ze 2 weken of eerder waren doorgegeven (liefst schriftelijk om gedoe te voorkomen)

Wij zijn nog op zoek naar een gastouder maar in de voorwaarden van dit GOB staat dat de grote vakantie betaal je 1 week vol en evt 2 weken half…andere vakantie hoeven wij niet te betalen. Zodat de gastouder toch iets inkomen zou hebben in de vakantie, daar zij verder ook niets opbouwen.

Ik zou haar ook niet alle vakantie die jij al zeer ruim van de voren hebt aangegeven betalen.



Groetjes loes

Wij zijn nog op zoek naar een gastouder maar in de voorwaarden van dit GOB staat dat de grote vakantie betaal je 1 week vol en evt 2 weken half…andere vakantie hoeven wij niet te betalen. Zodat de gastouder toch iets inkomen zou hebben in de vakantie, daar zij verder ook niets opbouwen.

Ik zou haar ook niet alle vakantie die jij al zeer ruim van de voren hebt aangegeven betalen.



Groetjes loes

Waarom willen de meeste van jullie een gastouder niet doorbetalen tijdens jullie afwezigheid en een KDV wel ??



Ik zie weinig verschil, een goeie gastouder investeerd en zit met kosten.

Zij ziet het oppassen als werk.

Als jullie baas een dag geen werk heeft krijgen jullie toch ook betaald ?



Een gastouder reserveert uren voor jullie kind ook al meld je het 2 maanden van te voren dat je kindje 2 weken niet komt, zij kan voor die 2 weken geen ander kindje aannemen.

Mijn gastouder rekent in de vakantie per week 5 uur. Dit is het minimum per week dat ik als vraagouder dien af te nemen. Alleen heb ik een reknfoutje gemaakt, ik was bij de aanvraag er van uit gegaan dat het gemiddelde per maand werd berekend. Dat is dus niet het geval, het wordt per week gerekend. Op zich geen moeite mee en vind het ook niet raar. Ik geef het alleen aan omdat ik bij de belasting te weinig toeslag daardoor heb aangevraagd. KDV betaal ik overigens niet door in de vakanties, zij hebben een regeling dat dit niet hoeft. Daar wordt het gemiddelde over het hele jaar gerekend waardoor het totaal door 12 gedeeld wordt en ik dat per maand betaal. Vandaar mijn berekeningsfout bij het GOB.

Voordeel daarvan is dat ik iedere week kan rekenen op de gastouder, omdat ik iedere week ook betaal. En de gastouder is verzekerd van een stabiel inkomen, wat ook motiveert om gastouder te worden.

Ik ben zelf gastouder en reken alleen de uren dat de kindjes komen…

Ik pas maar 1 dag in de week op en de mama is juffrouw dus geregeld komen ze niet…

Zij betaald 12 maanden een bedrag wat berekend is op 40weken oppassen…



In onze voorwaarden staat dat ze het van te voren moet aangeven en dat ik dan niks mag vragen en andersom is dat ook zo… Dan mag ik ook een keer zeggen dat ik niet kan zeg maar…



gr patricia

ik ben zelf zelfstandigwerkend gastouder en ouder betalen contracturen verder niet als er week van te voren door is gegeven dat kind(deren) niet komen.dat is een van de voordelen van gastouders voor ouders je betaald wat je afneemt.

dit alles is in contract vastgelegt,bij meeste GOB’s en GO heb je contracten staat daar er niks over in dan worden alleen de afgenomen uren betaald,en niks meer.

Als het nergens in je contracten staat zou ik het niet doorbetalen. Dan moeten ze het maar in het contract verwerken! Jij hebt hier niks voor getekend en das lullig voor de gastouder maar dan moet zij haar zaakjes maar beter regelen.