Hoi allemaal
Ik ben thuis bij Brent en krijg straks mijn tweede zoontje erbij.
Ik denk er over om volgend jaar als gastmoeder te gaan werken, via een gastouderbureau. Lijkt me leuk, met de kids in een bolderkar en leuke dingen doen. Maar het lijkt me ook moeilijk, druk, chaotisch etc.
het is wel DE manier voor mij om wat extra te verdienen en toch bij Brent en zijn broertje te blijven.
Ik kan wel een andere baan krijgen (reisbranche), maar daarbij moet ik 2 avonden werken en ook om het weekend (en dan een heel weekend, dus zat en zondag) dan blijft er zo weinig tijd over met zijn allen! (erik werkt full time door de week)
Wie kan mij wat vertellen over gastouderschap? Valt het mee of tegen? Zijn er veel ouders die (te) hoge eisen stellen en krijg je daar geen ruzie mee? Verdient het ook een beetje okee? (ter vergelijking, als ik die 20 uur op dat reisbureau ga werken hou ik iets van 700 netto over in de maand, is ook niet belachelijk veel)
Hoe doe je dat met belastingen, de helft apart zetten?
Ik hoop dat er gastmoeders zijn die reageren! (of mensen die hun kind daar brengen en wat ze daar van vinden, wat is belangrijk)
Groetjes
Carina
hoi hoi!
Ik ben een gastouder en ik moet zeggen, het bevalt me prima! Ik werk samen met een vriendin van mij in haar huis (dus heb ik de rotzooi niet )
Waar ik als ik jou was mee zou beginnen is bij jezelf te raden gaan wat je wilt. Wil je alleen kleintjes (nul tot vier) of alleen grotere (4 tot 12 ong) en als je de laatste groep neemt wil je dan voor- tussen- en naschools of alleen maar bijvoorbeeld naschools.
Verder raad ik je aan om je bij een gastouderburo in te schrijven, informeer bij andere gastouders bij jou in de buurt (als je die kent) welk buro goed is, want dit is niet altijd het geval (helaas ervaring mee)
Wat ouders betreft, tja dat weet je nooit van te voren. Er zijn ouders bij die lekker makkelijk zijn, alles goed vinden en gezellig zijn in de omgang, maar helaas heb ik ook al ervaring met iets minder makkelijke ouders, waar bv nog geen plant van op tafel mocht staan omdat ALLE planten giftig zijn en haar kinderen het opeten! :roll: (nu blijkt ze nogal neurotisch te zijn en dat vinden wij niet alleen gelukkig! )
Qua verdiensten moet je je ook niet teveel voorstellen, bij ons is het 4 euro per uur per kind. Ik weet dat je belastingtechnisch tot 5800 euro mag bijverdienen om niet je heffingskorting in gevaar te brengen, maar dat kan je op zich zo nakijken bij de belastingdienstsite!
Sja…wat moet ik nog meer vertellen :think: Weet het ff niet meer!
Dus mocht je nog wat te vragen hebben…schrijf me gerust, mag ook via PB als je dat wilt!
Groetjes Elmo
Denk vooral heel goed na. Wij hebben ervaring met vier verschillende gastouders en daar zit maar een echt goede bij. Sinds die afgelopen december ermee stopte is het bagger geweest. Ik was altijd enorm pro gastouder, maar ik durf het niet meer aan en nu zitten ze toch op het kinderdagverblijf. Voor Hadewijch inmiddels prima, voor Roeland zeker niet ideaal, maar gelukkig nioet echt slecht.
Onze Lotte gaat sinds een maand elke dinsdag en woensdagmiddag naar een gastouder. Vanaf Jan/ Febr zal ze wat vaker gaan, dan ga ik weer wat meer werken.
Wat ik erg belangrijk vind is een persoonlijke klik met de gastouder (communicatie!!!), ervaring met jonge kinderen en een zo veilig mogelijke huissituatie. Je kan niet alles voorkomen, maar je kan er wel alles aan doen om een zo goed mogelijke situatie te creeëren!
Wij hebben echt geluk gehad denk ik, onze gastouder heeft zelf 4 jaar op een KDV gewerkt met kinderen van 0-4 jaar en heeft zelf 1 zoontje van 2,5 en 1 van 6 maanden. Vanaf het begin heb ik er een goed gevoel bij gehad. Naast lotte heeft ze nog 2 kindjes in de opvang en het is er altijd een gezellige boel. Soms een beetje druk maar ik heb wel het idee dat Lotte dat ook wel erg leuk vindt. Gezellig op het speelkleed met 1 van de andere kids
Hoi Carina,
Het is idd een leuke manier om wat extra centjes te verdienen.
Ik ben zelf nu bijna een jaar gastouder, heb hiervoor 4 jaar op het kdv gewerkt, wat ik het meeste mis zijn collega’s, dat is voor mij echt het grote nadeel.
Ik vraag € 4,50 per uur, ik koop daarvoor luiers, eten en drinken en knutselspul. Ook moet je natuurlijk slaapplaats hebben en eventueel extra kinderstoelen.
Ik doe het 3 dagen per week. Wil je in aanmerking komen voor zelfstandigen aftrek en startersaftrek dan moet je je inschrijven bij de KvK en wordt je zelfstandige, je moet dan wel op min 1225 uur per jaar komen en minimaal 3 klanten hebben over het hele jaar.
Ik ben dus wel zelfstandige, de eerste 3 jaar betaal ik dus weinig tot niks aan belastingen.
Ik heb nu op dinsdag 2, op woensdag 3 en op donderdag 3 kinderen en hou daar ongeveer € 1000 per maand aan over.
Nu zijn mijn gastjes allemaal vrij jong waardoor ik veel binnen zit, dat vind ik erg jammer en daardoor zijn de dagen vrij lang. Als je wat oudere kinderen hebt kun je natuurlijk wat meer op pad, maar hou er wel rekening mee dat er bijna altijd wel een kind ligt te slapen.
Ik hoop dat je zo wat verder komt, anders mag je me altijd pben!
Succes, groetjes Gemma
Zelf heb ik goede ervaringen met gastouderbureau Betaal de Oppas.
Zeer goed en goedkoop…49,- per maand ongeacht aantal kinderen!!
Op de website *******kun je meer informatie vinden.
Ook kun je ze mailen op ********
Succes!Groetjes Mariska
edit beheer; link verwijderd, mail verwijderd ivm privacy