gast ouders aanwezig hier..belangerijke info voor jullie

Op 27 februari heeft het Kabinet haar plannen voor de gastouderopvang in 2010 bekend gemaakt. Deze plannen zijn desastreus voor de toekomst van de gastouderopvang. Het komt erop neer dat het maximale toeslagbedrag in 2010 wordt teruggeschroefd van 6,10 euro naar maximaal 2,50 euro per kind per uur. Ouders mogen maximaal 12 uur per week declareren, terwijl 85%%%% van de ouders meer dan 12 uur per week gebruik maakt van gastouderopvang. Als u in de loop van 2010 voldoet aan extra criteria, kunnen de ouders van uw gastkinderen aanspraak maken op een toeslag van 4,00 euro per kind per uur. Dit is nog steeds een verlaging van 33%% van de toeslag. Om in aanmerking te komen voor de 4 euro moet u onder andere aan de volgende criteria voldoen: U moet slagen voor een toets op MBO niveau 2 (kosten ong. 500 euro), de opvang moet bij u thuis plaatsvinden en de opvanglocatie moet een inspectie ondergaan van de GGD inspecteur, naast de reguliere bezoeken van Mr Nosey.

Mr Nosey is verbijsterd over deze plannen van het Kabinet. Het afschaffen van de gastouderopvang is dan wel van tafel, maar de regeling wordt voor ouders zo alsnog onbetaalbaar gemaakt. Tegelijkertijd worden er hogere eisen gesteld aan u, hoewel het voor u bijna onmogelijk is een passende vergoeding te vragen, omdat het toeslagbedrag voor ouders zo drastisch wordt teruggeschroefd. Uit onderzoek is gebleken dat bij de huidige voorstellen bijna de helft van de bijna 100.000 gastouders stopt met het aanbieden van gastouderopvang. Als gevolg daarvan geeft ook de helft van de 100.000 gezinnen die gebruik maken van gastouderopvang aan dat een van de partners minder gaat werken of stopt met werken. Vaak omdat men niet van een andere vorm van opvang gebruik wil of kan maken.

De Tweede Kamer heeft inmiddels de mogelijkheid gehad om vragen te stellen over de voorstellen. In de week van 20 april bespreekt de Kamer de plannen met de staatssecretaris. U en wij hebben het afgelopen jaar al veel van ons laten horen aan de politiek, in de media en op onze website.

Toch vragen we u om juist nu het uur U nadert, nog één keer van u te laten horen. U kunt op *** direct een mail sturen aan Kamerleden en het Kabinet dat u het niet eens bent met deze plannen. Op ***** kunt u, als u dat nog niet gedaan hebt, ook uw handtekening plaatsen voor het behoud van gastouderopvang. Wij roepen u op om van u te laten horen!

Wanneer u zelf een goed idee hebt om actie te voeren tegen deze Kabinetsplannen kunt u een e-mail sturen aan ****.

Edit beheer URL verwijderd petitie oproepen zijn niet toegestaan

Hier een gastouder (misschien de titel van het topic even goed veranderen, want veel gassen doe ik niet hoor :wink: ).

Gelukkig hebben mijn vraagouders aangegeven wel te blijven, al zullen de kosten voor hen dan hoger uit gaan vallen.

Maar ik denk dat het voor sommigen een hele verandering met zich mee gaat brengen.

Ik vind dit zo ongelovelijk!!!

Welke vrouw werkt er nu 12 uur per week…

Dit betekent voor mij dat ik straks minder moet gaan werken en op zoek moet gaan naar een nieuwe gastouder of mijn kinderen naar het kinderdagverblijf moet brengen.

Weet echt niet hoe ik het moet doen.

In september ga ik een 4 jarige opleiding starten dus we gaan straks mijn inkomen missen waardoor we niet de mogelijkheden hebben om het uurtarief bij te betalen wat onze gastouder nu krijgt.

Zit hiermee echt met een probleem.

Lekker hoor al die veranderingen, mn oppasgezin heeft dan ook een probleem.

Werk nu nog voor 28-30 uur per week voor hun maar volgend jaar is de max 12 uur niet voor hun te combineren omdat ze sowieso 2 hele dagen oppas moeten hebben en dan zitten ze al op 19 uur.

Heb zelf de keuze al gemaakt dat ik na mn verlof niet weer kom want dan kan ik volgend jaar beter ander werk zoeken waarbij ik per uur meer verdien.

Maar denk dat nu heel veel gezinnen met een probleem komen te zitten.

als er mensen link willen om petitie te willen tekenen,en evt 2e kamer brief willen sturen.

stuur dan pb zodat de klink toch bij jullie komt

de plannen zijn absurt en mogen gewoon niet doorgaan,hopelijk kunnen we ze nog tot inkeer brengen wil iedereen oproepen de petitie te tekenen

iedereen mag tekenen ook al heb je niks met gastouderopvang te maken hebt,alle hulp is welkom.

alvast bedankt namens alle kindjes en ouders die hier afhankelijk van zijn

marit zelfstandigwerkende gastouder

Die 12 uur max en €2,50 geldt toch alleen voor niet-professionele gastouders ( in de zin niet de juiste opleiding)?

Ik vind het niet zo heel gek dat er opleidingseisen komen.

Bij ons gob krijgen de gastouders een opleiding aangeboden zodat ze

een mini-creche kunnen starten. De vergoeding is volgens mij dan € 4,00.

Nog steeds minder dan €6,10 dat wel.

Vandaag stond in de krant een heel artikel dat dit wetsvoorstel niet uit de lucht

gegrepen is. GOB hebben jarenlang veel te veel geld verdiend aan de mazen

in de wet. Ouders die profiteerden van de wet en zelfs meer geld terugkregen

dan ze zelf betaalden door de opa en oma’s te laten oppassen. Helaas hebben

een boel mensen het verknald voor de mensen die deze regels op een

normale manier hebben toegepast.

http://www.minocw.nl/documenten/Samenv_wetswijz_kinderopv.pdf

Snap wel dat er een en ander moet veranderen, maar heb niet het idee dat dit de oplossing is. Dus: getekend !!!

Hier gisteren ook even contact gehad met het gastouderburo maar nog steeds niets officieel…

Dus we hopen op een redelijk goede afloop :think:

Zou nog wel graag een pb met het linkje willen dames :thumbup:

Ik zou het ook heel jammer vinden.

Sinds begin dit jaar ben ik begonnen als gastouder en ik doe het met veel plezier. Het levert minder op dan een reguliere baan in de kinderopvang. Maar het heeft voor mij veel meer voordelen. Ik kan mijn eigen tijd indelen, heb hooguit 4 kinderen en kan ze heerlijk alle aandacht geven die ik wil. Geen verslagen, vergaderingen etc…

Heerlijk!!!

Ik hoop echt dat ze niet al teveel gaan snijden, want dan is mijn plekkie ook niet zeker meer (al ben ik wel een gediplomeerd leidster)

We hebben toch al veel eigen risico vind ik. Als we een weekje ziek zijn, betekent dat een week geen inkomen. Als ik 2 weken op vakantie wil en toevallig wil mijn gezin de 2 weken erop, heb ik een maand geen inkomen…

Dan ook nog verlagen? :roll: Nee, slechte zaak.

De regels aanscherpen, dat vind ik heel goed! Maar door zo te snijden in de vergoedingen, tref je toch iedereen?

Maar nicje, is het niet zo dat als jij gediplomeerd bent en verder aan de eisen voldoet, jij wel gewoon een hoog tarief kan vragen? En dat dit dan ook gewoon vergoedt wordt omdat jij opleiding etc. hebt?

Wij betalen nu 4,25 per uur per kind, onze gastouder is gediplomeerd kinderleidster en ik ga ervanuit dat zij dus voldoet aan de opleiding eis. Verder ga ik er vanuit dat haar huis ook voldoet aan alle veiligheidsnormen etc. Dat zou betekenen dat wij 0,25 eurocent per uur per kind niet vergoed krijgen… daar kan ik wel mee leven denk ik.

Wat wel een probleem wordt, en ik hoop echt dat dit NIET door zal gaan: de max. 12 uur per week! Ze willen meer vrouwen aan het werk, zelfs gisteren nog in het nieuws: meer vrouwen op hogere posities in het bedrijfsleven. Dan zullen ze toch echt met een beter kinderopvang plan moeten komen. Want in de praktijk is het nog steeds de vrouw die vaker thuis bij de kids blijft en niet de man.

@Ellen69 wrote:

Maar nicje, is het niet zo dat als jij gediplomeerd bent en verder aan de eisen voldoet, jij wel gewoon een hoog tarief kan vragen? En dat dit dan ook gewoon vergoedt wordt omdat jij opleiding etc. hebt?

Wij betalen nu 4,25 per uur per kind, onze gastouder is gediplomeerd kinderleidster en ik ga ervanuit dat zij dus voldoet aan de opleiding eis. Verder ga ik er vanuit dat haar huis ook voldoet aan alle veiligheidsnormen etc. Dat zou betekenen dat wij 0,25 eurocent per uur per kind niet vergoed krijgen… daar kan ik wel mee leven denk ik.

Wat wel een probleem wordt, en ik hoop echt dat dit NIET door zal gaan: de max. 12 uur per week! Ze willen meer vrouwen aan het werk, zelfs gisteren nog in het nieuws: meer vrouwen op hogere posities in het bedrijfsleven. Dan zullen ze toch echt met een beter kinderopvang plan moeten komen. Want in de praktijk is het nog steeds de vrouw die vaker thuis bij de kids blijft en niet de man.

is die 4,25 incl bureaukosten,anders wordt het bedrag wat ouders zelf moeten gaan betalen hoger.

ik vraag zelf 4,75 per uur per kind, aan bureaukosten zijn ouders tussen de 0,60 en 1,30 kwijt ligt aan benodigde uren die ouders nodig hebben.bureau rekent vast bedrag per maand maakt niet uit hoeveel dagen er opvang nodig is.

verder wil ik nog even duidelijk maken OUDERS krijgen straks als alles doorgaat minder vergoed als nu.

GASTOUDERS zullen over het algemeen hun tarief niet wijzigen,anders kunnen ze de kwaliteit die gevragen wordt niet bieden.Opleiding,voldoende leerzaam speelgoed,knutselmatriaal.

daarbij is inkomen van gastouder bruto van elke euro die ik krijg gaat nog bijna 34 % belasting af.ziekte en vakantie worden niet doorbetaald,je ervoor verzekeren is als gastouder nu al niet te betalen.dus buffer opbouwen noodzakelijk,dat kan niet bij lagere uurvergoeding.

Wij betalen 79 euro aan het gastouder bureau voor 2 kinderen, onafhankelijk van het aantal uren dat we hebben. De gastouder betalen we rechtstreeks, zij maakt haar eigen facturen op aan de hand van de urenstaat die we bijhouden.

Ik snap wel dat in principe de tarieven van de gastouder niet wijzigen, echter, de kans is groot dat als de ouders maar EUR 2,50 vergoed krijgen, ze besluiten om helemaal niet meer te komen. Dan verliest de gastouder zijn/ haar volledige inkomen. In kan me dus situaties voorstellen (als dit allemaal doorgaat zoals de hoge omes in Den Haag het willen), dat een gastouder een lager uurtarief gaat hanteren om de ouders tegemoet te komen en zo zijn/ haar eigen inkomen nog enigszins te behouden.

voor 2,50 per uur inkomen zijn mijn kosten niet eens gedekt,gaat eerst 34% naar de belasting.

dan nog eten,drinken,broodmaaltijden,fruit,slijtage huis extra inversteringen opvang knutselmatriaal enz enz

ik hoef er niet rijk van te worden maar niemand werkt gratis en daar komt het met lagere uurvergoeding wel op neer

er zullen dan heel veel gastouders stoppen opvang te bieden,wat ik het ergste vind is dat uiteindelijk de kindjes de dupe er van zijn

Ik zeg ook niet dat je je uurtarief moet terugschroeven naar EUR 2,50 Maar ik kan me voorstellen dat er wel mensen zijn die een gulden middenweg kiezen en bijvoorbeeld op 3,50 gaan zitten en dan misschien 4 ipv 3 kindjes opvangen? Ik weet niet hoor of dat gaat gebeuren, maar ik kan me daar wel iets bij voorstellen.

Ik denk inderdaad wel dat heel veel gezinnen hier de dupe van worden, aan de andere kant ben ik wel een voorstander van de professionalisering van de kinderopvang, ook die van de gastouderopvang. Maar dan moet de regering wel bedenken wat haalbaar is. Wat ze nu bedacht hebben is gewoon niet haalbaar voor de ouders en gastouders.

Ik hoop gewoon echt dat er nog het een en ander gesleuteld gaat worden aan de huidige plannen. heb geen idee hoe wij het anders moeten gaan oplossen hier (geen familie in de buurt om de opvang te regelen en vrienden en kennissen met kids werken ook allemaal).

@Ellen69 wrote:

Ik zeg ook niet dat je je uurtarief moet terugschroeven naar EUR 2,50 Maar ik kan me voorstellen dat er wel mensen zijn die een gulden middenweg kiezen en bijvoorbeeld op 3,50 gaan zitten en dan misschien 4 ipv 3 kindjes opvangen? Ik weet niet hoor of dat gaat gebeuren, maar ik kan me daar wel iets bij voorstellen.

Ik denk inderdaad wel dat heel veel gezinnen hier de dupe van worden, aan de andere kant ben ik wel een voorstander van de professionalisering van de kinderopvang, ook die van de gastouderopvang. Maar dan moet de regering wel bedenken wat haalbaar is. Wat ze nu bedacht hebben is gewoon niet haalbaar voor de ouders en gastouders.

Ik hoop gewoon echt dat er nog het een en ander gesleuteld gaat worden aan de huidige plannen. heb geen idee hoe wij het anders moeten gaan oplossen hier (geen familie in de buurt om de opvang te regelen en vrienden en kennissen met kids werken ook allemaal).

als de plannen die nu op tafel liggen doorgaan zullen de zwarte gastouders weer toenemen en is er helemaal geen controlle meer,zou voor niemand verbeterering zijn.

hoop dat er snel duidelijkheid in gang van zaken komt,bv wat worden nu de opleidingeissen voor minichrece.

@maritkollau wrote:

als de plannen die nu op tafel liggen doorgaan zullen de zwarte gastouders weer toenemen en is er helemaal geen controlle meer,zou voor niemand verbeterering zijn.

hoop dat er snel duidelijkheid in gang van zaken komt,bv wat worden nu de opleidingeissen voor minichrece.

Ik denk ook dat zwart werken op deze manier in de hand gewerkt gaat worden. Ik ga namelijk niet voor 2,50 werken en dan ook nog een gedeelte afstaan aan de belasting. Ik zou op zich wel voor een iets lager tarief willen gaan werken, maar niet voor 1,75 lager als dat ik nu doe.

@Ellen69 wrote:

Ik snap wel dat in principe de tarieven van de gastouder niet wijzigen, echter, de kans is groot dat als de ouders maar EUR 2,50 vergoed krijgen, ze besluiten om helemaal niet meer te komen.

Ik kan snappen dat als de ouder maar 2,50 vergoed krijgen dat ze dan liever naar een kdv overstappen. Echter… de meeste kinderdagverblijven zitten overvol en wat doe je dan? Ik neem aan dat die ouders dan nog steeds een oppas nodig hebben of gaan die mensen dan allemaal stoppen met werken?

Ik hoop maar dat er snel duidelijkheid komt over deze plannen en dat ze gunstig uitvallen voor zowel de vraag als gastouders…