Hallo,
Ja bijna een dreumes dus dan maar een vraagje hier…
Veron schuift dus kont sinds een paar weken… Hij heeft welgeteld 1 week getijgerd en kwam zelf tot de ontdekking dat kontschuiven gewoon veel makkelijker is dus waarom zou je dan nog gaan kruipen…
Zijn er hier meer kontschuivers, en zijn die ooit nog gaan kruipen of zijn ze gelijk gaan lopen op een gegeven moment… En wanneer zijn zij zich gaan optrekken??
(vanmorgen op het babyzwemmen zei een fysiotherapeute tegen mij dat het echt niet goed is als ze niet gaan kruipen, ze maken dan ook meer kans op dyslexie dus ik ben wel een beetje ongerust…
Al denk ik dat je het door het dwangmatig gaan leren kruipen die dyslexie ook niet meer kan voorkomen maar toch :think: )…
Dus ervaring gevraagd aan moeders met (ex-)kontschuivers…
gr patricia
(vanmorgen op het babyzwemmen zei een fysiotherapeute tegen mij dat het echt niet goed is als ze niet gaan kruipen, ze maken dan ook meer kans op dyslexie dus ik ben wel een beetje ongerust....
:shock: sorry vind ik echt klinken als je reinste onzin maar ik heb er geen verstand van dus ik hou mijn mond :silenced: .
Ook geen ervaring met konthoppen :mrgreen: maar het lijkt me niet dat hij nog gaat kruipen. Gaat zo prima toch :wink: .
Hij zal zich op gaan trekken straks en dan langs dingen gaan lopen.
En eigenlijk zou ik ook niet weten waarom dat erg is :think: .
Zowiezo heb je er toch geen invloed op dus maar niet te druk over maken. Er zijn er genoeg die niet kruipen en meteen gaan lopen. En eigenlijk vind ik het best slim bedacht :mrgreen: .
Ik was zelf een kontschuiver :mrgreen:
Ik heb nooit gekropen en ging laat lopen (was bijna 2) ik praatte daarentegen wel heel vroeg.
Ik heb zelf ook nooit gekropen hoor Alles in orde hier en ook geen dyslexie! Maar ik heb t wel vaker gehoord ja, dat het erg belangrijk is dat ze wel gaan kruipen :think:
Maar Kaylee heeft een tijdje getijgerd, toen ging ze opeens op de kont vooruit, toen ging ze weer tijgeren… En 4 dagen na haar eerste verjaardag ging ze opeens kruipen… zomaar hop die billen in de lucht en gaan :lol: :inlove: Dus wie weet…
Ik vraag me trouwens af wat je er tegen zou moeten doen… Je kan ze toch niet dwingen :think:
@Mamalien wrote:
(vanmorgen op het babyzwemmen zei een fysiotherapeute tegen mij dat het echt niet goed is als ze niet gaan kruipen, ze maken dan ook meer kans op dyslexie dus ik ben wel een beetje ongerust…
:shock: sorry vind ik echt klinken als je reinste onzin maar ik heb er geen verstand van dus ik hou mijn mond :silenced: .
.
Ja ik ben gaan googlen en dan kom je dat toch wel tegen hoor… Dat het met elkaar te maken heeft… (of met elkaar te maken kan hebben)…
@Ninanien wrote:
Ik was zelf een kontschuiver :mrgreen:
Ik heb nooit gekropen en ging laat lopen (was bijna 2) ik praatte daarentegen wel heel vroeg.
ik heb ook nooit gekropen en liep pas met mijn 18 maanden, praten weet ik eigenlijk niet wanneer ik dat deed…
Ach het komt inderdaad wel een keer, maar soms kan je zo onzeker worden he…
(ik lig er niet wakker van :naughty: :mrgreen: )
Hier ook een billenschuiver. Met 11 maanden trok ze zich op en met 14 mnd. ging ze alsnog een heel klein beetje kruipen maar schuiven ging beter volgens haar :lol: Met 16,5 mnd. liep ze. Ze is wel vlot met praten.
Zelf heb ik ook nog gekropen maar alleen op m’n billen geschoven en met mij is alles goed gekomen hoor!
milan heeft nog nooit gekropen… hij kan nu nog steeds niet kruipen! milan heeft altijd op zn kont geschoven en dat kon en kan hij zo snel dat andere opties niet interessant zijn voor hem :mrgreen: hij kan nu zelf loslopen sinds dat hij 16 maand is… optrekken deed hij vanaf een maand of 13…
bij een kruisende beweging (met kruipen dus(linkerarm/rechterbeen rechterarm/linkerbeen) gaan beide hersenhelften samenwerken… met kontschuiven gebeurt dit dus niet… dit kan nadelig zijn voor de ontwikkeling van het samenwerken van de hersenhelften en dan hebben ze inderdaad meer kans op dyslexie…
maar ja… milan wilde niet kruipen en tijgeren… en ik kan hem moeilijk dwingen te gaan kruipen…
milan is trouwens ook erg vlot met praten… zou dat verband hebben met elkaar zijn… kontschuiven en vlot praten :eh: :eh:
IK kroop ook amper, schoof ook op mijn kont. Ik liep wel heel snel (bijna een jaar) en kon ook erg snel heel veel praten dat is nooit opgehouden :mrgreen: En ook geen last van dyslexie zover ik weet :think: Mijn zus wel en die kroop heel vroeg en heel snel :think:
Yoran was ook een echte kontschuiver. Was een maand of 18 toen hij los ging lopen, liep wel al paar maanden aan de hand.
Sinds 2 maanden is hij meer op z’n knieen bezig, ook met spelen en lekker draaien enzo. Je merkt wel dat hij een motorische achterstand aan het inlopen is. Rollen en stoeien enzo was voor hem lastiger omdat hij nooit gekropen heeft. Heb me er nooit druk om gemaakt.
Praten doet hij als de beste, als je hem hoort. Er komen gewoon hele zinnen uit, dus ik zou me daar niet druk om maken.
Als je goed op internet zoekt, vind je van alles. Volgens mij kan je dan zelfs vinden dat ze van te koude melk wat kunnen krijgen (bij wijze van spreke dan… :mrgreen: )
Het ene kind is gewoon sneller qua grove motoriek en de ander met fijne motoriek of spraak… er blijft altijd wel iets om je zorgen over te maken.
Ik zou me niks aantrekken van al die ‘goedbedoelde’ adviezen en goed naar je kind kijken. Als hij happy is, is dat toch het belangrijkste.
kus
Nanda
@klavertje4 wrote:
bij een kruisende beweging (met kruipen dus(linkerarm/rechterbeen rechterarm/linkerbeen) gaan beide hersenhelften samenwerken… met kontschuiven gebeurt dit dus niet… dit kan nadelig zijn voor de ontwikkeling van het samenwerken van de hersenhelften en dan hebben ze inderdaad meer kans op dyslexie…
aha zit dat zo :mrgreen: .
Ik had er wel eerder van gehoord maar vond het wel ver gezocht eigenlijk. Enne wat kun je er aan doen hè? :think:
Er zijn vast wel meer dingen te bedenken waarbij ze beide hersenhelften moeten gebruiken; misschien kun je dat stimuleren ofzo als je er over in zit.
Ik vind dat met die dyslexie echt onzin hoor! Ik ben het er wel mee eens met hoe de hersenhelften werken, maar dat staat compleet los van lezen en schrijven. Er zijn inderdaad mensen die het vermoeden, maar het is nog nooit wetenschappelijk bewezen.
Ik ben een kontschuiver (nog steeds wel eens ) en heb geen dyslexie. Een vriendin van me heeft het wel en die kroop weer wel. Misschien dat de káns wel groter is, maar het is simpelweg nog nooit bewezen, dus geen zorgen maken!
Enne…dyslexie is wel lastig, maar je kan er 100 mee worden
@klavertje4 wrote:
Bedankt voor je uitleg…
Ik kan me er ook niet druk om maken hoor…
Wel fijn om te horen dat het toch wel vaak voorkomt…
We zullen hem af en toe blijven stimuleren om toch te gaan tijgeren zodat hij toch misschien nog wel gaat kruipen…
gr patricia
ik maak me er ook niet druk om… mensen in de omgeving juist wel :mrgreen: milan kan dus nog steeds niet kruipen… nou ja dan maar niet… hij kan zich voortbewegen door kontschuiven en lopen … dus dan heeft hij het kruipen ook niet nodig
mijn man was een echte kruiper, ging pas laat lopen, maar toch dyslexie, zit bij hen in de familie, gelukkig is ie er overheen gegroeid.
maar later wel onze kinderen goed in de gaten houden, mochten ze dyslexie hebben, snel er op in springen.
groetjes
Ik ken eerlijk gezegd geen kontschuivers die zijn gaan kruipen.
Zowel mijn broertje als het zoontje van een kennis begonnen dus met kontschuiven en daarna staan en lopen.
Waarom kruipen als schuiven net zo makkelijk gaat? :mrgreen:
Maar ik heb dus nog nooit gehoord dat het schadelijk kan zijn, is dat weer een nieuwe bevinding of zo?
Lars schoof eerst ook op zijn billen, toen ging hij tijgeren en ineens kon hij kruipen en hij was toen ook al 1,5 jaar! Moet zeggen dat hij met zijn grove motoriek in alles laat is. Maar hij heeft een lage spierspanning in zijn benen dus dat verklaart wel het een en ander. Hij loopt nu bijv. nog steeds niet en de ene dag maak ik me meer zorgen dan de andere dag.
En die dyslexie…ik was een kontschuiver…kan prima lezen en schrijven ;)…vind dat een beetje ver gezocht, maar heb er inderdaad ook wel eens van gehoord.
Voor de ontwikkeling schijnt het inderdaat beter te zijn als een kind eerst kruipt en dan loopt. Onze oudste heeft nooit gekropen en liep ineens aan met 14 maanden.
Onze jongste tijgert en staat in de box of aan iets anders. Sinds een paar dagen kruipt hij 3 bewegingen realiseert zich dat en … tijgert vrolijk verder. Eigenlijk moet ik met hem daarvoor naar een speciale kinderfysiotherapeut omdt hij KISSsyndroom heeft gehad.
Ik merk dat ik me er niet druk over maak, ik zie dat hij zich ontwikkelt en dat is voor mij genoeg. Zoals iemand al opmerkte, je kunt ze niet dwingen.
Ik ga dus ook niet met hem terug naar de fysio.
Je zou bij een speciale kinderfysio informatie kunnen inwinnen als je het eens van een professional wilt horen over hoe en wat.
Groetjes, Petri