Gaat het over?

Hallo,



hier een kereltje dat al een jaar (!) geen verse groente wil eten.



De aardappels en vlees eet hij op, maar de groente weigert ie. Af en toe kunnen we hem overhalen om een hapje te nemen, maar dan begint hij te kokhalzen.



De potjes, waar geen smaak aanzit, eet ie wel op. Zou het een stille hint zijn op mijn kookkunsten :lol: ???



Als we nasi of bami eten, doen we er altijd een groentepakket doorheen. Hier plukt ie altijd de groente uit, om heerlijk op te peuzelen.



Iemand nog tips???

Je kunt proberen een stamppotje te maken van aardappel met groente erdoor. Dit eventueel fijnmalen met de staafmixer?



Vervelend he. Hier nu een niet-eten-fase. Niks voor mij. Ik word er erg kriegel van, maar dwingen werkt helemaal niet.

zo herkenbaar… tygo gaat in fases goed

ik was zo aan het juigen een tijdje terug en dacht he he eindelijk we zijn door die fase heen

maar nee hoor hij eet nu weer alleen maar brood … zucht

soms heeft hij goede dagen en dan eet hij wel goed maar voor de rest is het voor hem “Brood daar zit wat in”

hier eentje die het met fruit heeft… dat wil hij niet eens proeven… nou ja… maand of 3 terug heeft hij een hapje banaan geprobeerd :roll: .

Ga er nog steeds van uit dat het ooit wel goed komt… ooit toen we begonnen met bijvoeden at hij namelijk wel vers fruit.

maar de groenten uit de nasi eet hij wel op?

en wat bedoel je met potjes? potjes groenten?



in dat geval zou ik me er denk ik niet o heel druk om maken…

De groenten in de nasi (lees prei, wortel, tauge en paprika) plukt hij er tussen uit en eet hij zo op. Gisteren hadden we worteltjes en hij begon te kokhalzen toen hij het zag. Wij uitleggen dat het hetzelfde is als de wortel in de nasi, maar nee hoor er kwam geen hap in.



Met potjes bedoel ik: de potjes peutervoeding van O.lvarit bijvoorbeeld. Dat heeft hij binnen 10 minuten op. Af en toe (2x in de week) krijgt hij dan zo’n potje. Meer onder het mom van dan heeft hij in ieder geval wat binnen. Meestal eten we wel 2x in de week wel iets van pasta met een groentepakket en de andere 3 dagen zorgen we ervoor dat hij genoeg fruit en bruin brood krijgt.



Dat pureren/stampotje maken ga ik eens proberen.



Ik ga ervan uit dat Lars een beetje eigenwijs is, aangezien hij het in de nasi en bami wel eet.

met eigenwijs is niets mis toch?

Helemaal niet, ik vind het zelfs wel leuk dat hij af en toe eigenwijs is.



Al zou ik graag willen dat hij na een jaar nu eindelijk weer eens normaal zijn groente gaat eten.

heel herkenbaar. Hier kwamen we pas tot de conclusie dat hij al 1,5 jaar amper groenten eet. Ik zeg altijd ‘geen’, maar volgens mijn man moet ik die 4 worteltjes die hij zo af en toe eet wel meetellen :smiley: maar we weten maar zelden wortels omdat ik ze niet lust, dus is het 1,5 jaar geen groenten voor mij. Soms heb ik wel eens gedacht dat de bekende methode van geen strijd aangaan en elke dag gewoon een bord voor zijn neus zetten, hier gewoon niet werkt en dat we het anders aan moeten passen.

Maar nu hij bijna 2,5 is komt het einde in zicht. Hij heeft van de week wel 4 sperziebonen gegeten, champignons (omdat mijn man zei dat het een vleesje is), en wat macaronigroenten, en gister dus 4 wortels. Hij begint dus een beetje te eten. Niet echt proeven, want hij lust gewoon alles echt wel, gaat nergens van kokhalzen ofzo, maar is gewoon eigenwijs geweest denk ik. Al die tijd hebben we wel een toetje gegeven na het eten. Maar altijd at hij keurig zijn vlees, en de aardappels en groenten liet hij staan, plukte zelfs het vlees tussen de macaroni vandaan en liet de rest staan.



Er is dus hoop :wink:

Jim heeft ook heel lang de voorkeur gegeven aan de potjes. Maar omdat hij eigenlijk altijd liep te pielen met zijn eten en Sem last heeft van ondergewicht en wel goed moet eten, was ik er toen Sem ook begon klaar mee. Jim was namelijk gewoon verwend, als hij niet wilde hoefde hij niet, te veel gedoe en hub en ik konden na jaren gehuil en gedoe van en met Sem niet zoveel hebben. Toen hij iets van 3,5 was ben ik hem naar zijn kamer gaan sturen als hij niet wilde eten en ging zitten huilen en drammen. Dan moest hij boven blijven tot wij klaar waren en vaak wilde hij dan bijv. wel vlees. Dat kreeg hij dan alleen als hij 1 hap van zijn groenten nam, en daarna 2 en 3. Maar dat is eigenlijk nooit echt heel erg nodig geweest omdat hij het toch best lekker vond als hij eenmaal aan het eten was. Hij zat ook nooit echt lang boven, na een minuut of 10 was ie altijd al weer beneden. Ik heb hem zelfs spruitjes laten eten! (En dan zelf alleen maar een aardappeltje eten omdat ik die dingen echt goor vindt :oops: maar hub wou ze zo graag een keertje :angel: ). Het enige wat ik echt bij allebei niet hoef te proberen is pasta of rijst. Komt wel heb ik zelf ook heel lang niet willen eten.

Haha zolang hij de rest nog eet zou ik me niet druk maken :wink:



Verôn eet vanaf 1 jaar al geen warm eten meer en dan ook echt niets. Net wat je zegt kokhalsen overgeven. Drama dus :thumbdown: Ik heb het op gegeven hij zit dan wel bij ons aan tafel en eens in de zoveel weken probeer ik het weer en anders eet hij brood.

Hier is hij verder gezond en niets mis mee dus ja ik laat het maar in de hoop dat het ook weer over gaat :wink:

mijn zus wou vroeger ook niet eten (zelfs in het zh gelegen toen ze 2.5 was)

wel at ze potjes… dus mijn moeder is op den duur uit wanhoop vers eten gaan pureren en in potjes gaan doen.

en tadaaa tuthola at het wel op…

Pete eet al vanaf ongeveer 1 jaar oud vrijwel geen groente :roll:

Hij heeft een keer buikgriep gehad en moest toen de inhoud van zijn groentehap overgeven, sindsdien wil hij geen groentepotjes meer. Daarna hebben we geprobeerd om hem gewoon met ons te laten mee-eten, maar wij aten vooral pastamaaltijden en wokmaaltijden en dat vond hij dus helemaal niks. Bij opa en oma at hij dan wel wat aardappels met o.a. witlof en spinazi a la creme en ging hij dus 1 a 2 keer per week bij hun avondeten.

Toen Luc en Stan wat groter werden en gingen wel met ons mee-eten, gaat het met Pete ook wat beter. Hij moet minimaal 3 hapjes of stukjes groente eten. Witte bonen in tomatensaus eet hij goed, wortelen en sla en doperwten gaat ook steeds beter.



Hij moet gewoon aan tafel blijven zitten, ook al vindt hij het niet lekker. Hij moet net zoveel hapjes eten als zijn leeftijd. Ook krijgt hij altijd een toetje.

Alleen de groente niet? Count your blessings? :angel: 8) Die van ons eet ook geen avondeten. En er zijn 2 dingen hier in huis waar ik geen theater van maak en dat is eten en slapen. Hij zit aan tafel en eet dus niet, hij gaat rond 19.00 naar bed maar gaat niet gelijk slapen. Gelukkig eet hij overigens wel graag fruit dus een aantal vitaminen krijgt ie wel binnen. En brood gaat de laatste tijd ook erg goed. En ow hij eet heeeeeeeel graag soep! :mrgreen: Dus je begrijpt dat hier minstens 1 x per week een lekkere groentesoep op tafel komt. :angel: Verder pas ik niets aan aan ons menu. En ook potjes heeft meneer nooit willen eten. Hij heeft zelfs een tijd gehad dat wanneer ik hem vroeg wat hij wilde eten dat ie nasi zei en dat zelfs opat! Maar helaas ook die fase is voorbij nu.

Waar ik aan denk als hij de groente van de nasi enzo wel lekker vindt, is dat hij gewokte groente lekkerder vindt smaken dan gekookte groente en dat smaakt ook echt wel anders. Wok je wel eens groente in plaats van te koken, zonder dat je dan meteen nasi of iets eet? Misschien wil hij dat wel. En de gekookte groente af en toe proberen en hopelijk komt dat vanzelf?



Ik noem maar iets wat er in me opkomt hoor, geen idee of het daarmee te maken heeft :slight_smile: