Gaat dit over?

Aangezien ons ventje al bijna een peuter is, zet ik het hier maar vast neer :wink:

Onze oudste zoon is een schat van een ventje, heel sociaal (voor zover dat mogelijk is ;)) en heel lief naar zijn kleine broertje.

Maar we worden echt mesjokke van het feit dat hij echt overal mee gooit.

Spelen kan een tijdje prima gaan, en dan vliegen ineens de blokken/autoā€™s/puzzelstukjes etc door de kamer.

Eten gaat goed als hij echt honger heeft, maar als hij geen zin heeftā€¦ dan ziet mijn keuken eruit als een slagveld :?

Afstandsbedieningen, telefoons, flessen (gelukkig plastic), speelgoed, de cdā€™s waar hij bij kan, eten, bestekā€¦ echt alles smijt hij op de grond.

Soms is het een kwestie van frustratie, dan is hij met de blokken aan het bouwen en als er dan iets niet lukt, dan maait hij alle blokken op de grond.

Soms is het denk ik ook gewoon om te kijken wat er gebeurt en omdat hij het leuk vindt; hij moet er dan om lachen (wij niet :roll: )

We kunnen echt 100duizend keer ā€œneeā€ zeggen, we kunnen hem afleiden, we kunnen het negeren, we kunnen hem oppakken en wegzetten, we kunnen hem ā€˜strafā€™ gevenā€¦ het helpt allemaal niks :shock:

Hij doet dit al meer dan een half jaar, eigenlijk sinds hij kan lopen en mobiel is, zeg maar.

Nou is iets op de grond gooien als je staat natuurlijk ook meer effectief dan als je op de grond zit :wink:

Ik heb nog steeds goede hoop dat het beter gaat als hij tzt begint te praten.

Overigens moet ik 4 april wel met hem naar de KNO-arts, om te kijken of zijn gehoor etc wel in orde is.

Zijn er meer moeders met zoā€™n gooiende peuter?? En, wat ik graag horen wilā€¦ ging het ook over?? :wink:

Mijn zoontje heeft dat ook een tijd gedaan. Regelmatig uit frustratie als iets niet lukt (bijv. zijn trein of auto in elkaar zetten), maar ook vaak zonder reden of boosheid als hij zijn zin niet kreeg. Bij dat laatste keek hij ons dan ondertussen heel uitdagend aan want hij wist goed dat hij dat niet mocht. Van mij moest hij zijn gegooide spullen pakken en terugleggen. In het begin lukte dat voor geen meter en het leidde er regelmatig toe dat ie in de berging/gang moest. Na een minuut eruit en dan opnieuw zijn spullen pakken. Meestal tot krijsends toe :roll:

Nu gaat het eigenlijk heel goed; als ik zeg ā€œben je stout?ā€ dan bindt ie meestal meteen in omdat ie geen zin in de gang heeft :wink: .

Maaaar, het blijft natuurlijk een peuterpuber: soms smijt ie of heeft ie geen zin in zijn eten en dan zegt ie meteen ā€œbergingā€ er achteraan, en dan gaat ie daar zitten in de hoop dat ie zo onder zijn eten uit kan komen :mrgreen:

Succes ermee!

Het kunnen verschillende dingen zijn , inderdaad, hoort hij wel, hij kan zich dmv taal/ communicatie zich niet duidelijk maken, met als gevolg frustratie!

Ook is het een fase, maar misschien zou er misschien iemand naar kunnen kijken als je je zorgen maakt bijvoorbeeld stichting MEE :thumbup:

Hier in lichte mate gehad met de kleine meid en een aantal weken consequent ā€œuitgelegdā€: als je iets niet wil, dan zeg je ā€˜dat wil ik nietā€™ en hoef je niet te gooien. Of: als het niet lukt, dan vraag je ā€˜mama helpen?ā€™ en dan hoef je niet te gooien.

En verrekā€¦ het meppen en smijten is grotendeels verdwenen (maar dat kan natuurlijk toeval zijn en was misschien zonder mijn preekjes ook over gegaanā€¦)

Mijn oudste wordt deze week 5 ennehā€¦ :shifty:

Ben bang dat je het niet wilt horenā€¦

Hij gooit dus nog steeds regelatig met vanalles en nog wat. Niet uit boosheid of frustratie ofzo, gewoon, om het gooien. Met zijn sokken, met zijn schoenen, speelgoed, ga zo maar door. Als hij iets ergens neer moet leggen dat gooit hij het steevast van een afstandje.

Hij maakt ook graag rommel, Kapla of Duplo door de hele huiskamer zonder er mee te spelen, kussens van de bank steevast op de grond. Voorheen had hij zelfs de gewoonte om alle meubelen te verplaatsen. Ik ben wel eens naar beneden gekomen nadat ik bijvoorbeeld boven de was op had gehangen en dan leek het wel of er was ingebroken.

Hij is nu bijna 5 en het wordt wel steeds minder. Uiteraard moet hij ook altijd alles zelf weer opruimen en dat begint hij nu toch ook wel lastig te vinden :wink:

Zoontje nummer 2 is overigens heel anders, die ruimt werkelijk alles keurig netjes op!