Gaan werken en kolven

Oh jeetje, ben helemaal hyper. :shifty: :shifty:

Heb daarnet een telefoontje gekregen dat ik een interim heb in het kleuteronderwijs voor twee weken. :dance: :dance:

Maar nu rijzen toch enkele vragen i.v.m mijn borstvoeding. :oops:

Van Lucas heb ik ervoor gekozen om te stoppen eens ik begon werken. Maar nu wil ik toch zo graag doorgaan.

Dus ik ga kolven op het werk. :wink:

Voor Jade heb ik inmiddels een grote hooveelheid melk in de vriezer zitten, dus da’s geen probleem, ze kan lekkere bv drinken terwijl mama gaat werken. :wink:

Maar nu is het hier in België niet alles om te kolven op het werk. :wink:

Ik heb zowiezo geen vrije kolftijd. :wink: Maar ik gebruik met veel plezier mijn eigen pauze wel. :wink:

Mijn eerste vraag: Moet je elke voeding kolven die je anders live geeft? Jade kan dus 's ochtends en 's avonds bij mij drinken. Maar ik ‘verlies’ dus drie voedingen overdag. :wink: Als ik mijn pauze bekijk dan kan ik kolven om 12 uur en om 15u00. :wink: Maar dan sla ik eigenlijk één voeding over. Gaat mijn productie niet achteruit gaan als ik die ene voeding niet kan kolven? Ik heb wel nog pauze om 10uur, maar dan heb ik bewaking op de speelplaats, dus ik kan dan niet kolven. :wink:

Als je gekolft hebt, wat doe je dan met je kolf? Ik kan die niet steriliseren op het werk. :wink: En hoe bewaren jullie je bv?

Ik ben best een beetje bang hoor voor wat komen gaat. Maar ik weet dat ik me rustig moet houden, want stress is ook niet bevorderlijk voor de productie. :wink:

Maar nu besef ik maar al te goed hoe graag ik wil doorgaan met de bv. :wink:

Na die twee weken interim heb ik twee weken vakantie, dan kan Jade weer volop live drinken. Kan het dna zijn dat mijn productie weer een boost krijgt?

Alle duimen gevraagd dus om het kolven te laten slagen op het werk. :wink:

Goed voornemen om te kolven :thumbup: !

In principe is het het beste om alle voedingen dat je live zou voeden te kolven. Ik deed dit op het werk echter niet. Ik kolfde meestal een voeding minder (toen ie thuis eigenlijk 3 zou krijgen kolfde ik 2 keer, toen hij eigenlijk 2 kreeg kolfde ik nog maar 1 keer, en nu kolf ik niet meer terwijl hij wel krijgt). Ik gebruikte mijn vrije dagen dan om hem weer goed te laten drinken (soms dus vaker aanleggen) om mijn productie goed op peil te houden. Hoeveel dagen ga je werken in de 2 weken, fulltime of niet? Ik denk dat 2 keer kolven genoeg is, dat zegt mijn gevoel, maar ik weet niet hoe het zou zijn als dat 5 dagen achter elkaar is.

Op het werk waste ik de kolf gewoon af met lauw water direct na het kolven. Ik steraliseerde hem als ik thuis kwam, en de melk kon ik op het werk in de koelkast zetten. Heb je die mogelijkheid?

Succes.

Ik ga full-time werken.

Iedere keer van 8u00 tot 16u00. Enkel de woensdag ben ik thuis om 12u00 (dus die dag kan ze al meer aan de borst dan anders).

Heb net even gekeken en Jade drinkt normaal om 8u30, 12u00, 15u00, 18u00 en laatste om 21u00. Dus telkens netjes 3 uur tussen.

Als ik ga werken dan gaat ze normaal om 7u30 live drinken. Daarna gok ik op 10u30, 13u30, 16u30 en 19u30. Aangezien ze wel netjes drie uur tussen laat en eigenlijk vrij gelijk staat met de klok. :smiley: :wink:

Met een beetje geluk kan ik de voeding van 16u30 ook live geven. Om 16u00 gedaan met werken en slechts een kwartiertje rijden, dus dat moet lukken. :wink: Dan kom ik uiteindelijk op 2 kolfbeurten uit. :wink:

Er zijn zowiezo wel dagen dat ik maar één voeding ga kunnen kolven. Omdta ik dan in mijn pauze van de ene school naar de andere moet rijden. En zie me nog niet al kolvend rijden. :mrgreen:

Zal toch even afwachten zijn tot die eerste dag. :shifty:

Op school is er geen koelkast. Maar ik ga vandaag op zoek naar zo’n tas waar je dna koelzakjes in kan doen om zo je melk koel te houden. Of is dit verkeerde manier?

Hallo Ilse

Spannend om weer te gaan werken, wat goed dat je wel door wilt blijven gaan met voeden!

Op de website van borstvoeding.com staat veel informatie over kolven:

http://www.borstvoeding.com/kolvenenwerken/afkolven-van-moedermelk.html

en over het bewaren van moedermelk:

http://www.borstvoeding.com/kolvenenwerken/bewaren-van-moedermelk.html

Ik kan me haast niet voorstellen dat er in een school geen koelkast is :think: Die heb je wel nodig, koelelementjes zijn voor het vervoer geschikt maar niet voor opslag gedurende de hele dag…

Mijn zoontje dronk altijd maar 1 borst per voeding en toen hij zo klein was als Jade 3x tijdens mijn werkdag. Als ik op mijn werk 2x 2 borsten kolfde had ik meer dan voldoende melk. Als je op je werk niet kunt kolven (je hebt wel minsten een half uur nodig, tenzij je een dubbele kolfset aanschaft…) kun je vóór en na je werk (bijvoorbeeld 's avonds voor je naar bed gaat en 's ochtends na de eerste voeding) natuurlijk ook kolven.

Voldoende kolfmomenten zijn bij een 5daagse werkweek belangrijk anders loopt het wrsch snel terug en dat zou toch jammer zijn… Informeer eens bij je werkgever. In Belgie heb je meen ik tot de baby 1 jaar is kolfrecht en dat betekent dat je werkgever je moet helpen bij het vinden van tijd, ruimte en bewaarplek voor moedermelk…

Succes!

Ik ben wel een uitzondering. :mrgreen: Normaal als je vast werk hebt dan ben je 5 maanden thuis voor bv. maar omdat ik nog maar enkel interims heb in het onderwijs (is hier moeilijk om vast te geraken). :wink: heb ik dat recht niet op die 5 maanden. :wink:

Mijn werkgever is eigenlijk ook niet op de hoogte dat ik ga kolven. :shifty:

Een half uur om te kolven. Ik heb over de middag ene uur tijd, dus dat is mooi, maar tijdens de speeltijd heb ik maar 15 minutjes, dus dat word even zoeken. :think:

Het is maar een kelin schooltje dat we hebben, en idd er is geen koelkast aanwezig. :wink:

Dus zowiezo moet ik mijn melk in een koelkast kunnen bewaren. :think:

Misschien eens ene collega aanspreken, zij woont tegenover school, kan ik misschien haar koelkast lenen. :smiley:

Goed dat je gaat kolven joh! (Ik mag ook weer over een paar weken) Het is niet mijn favoriet maar ik heb het er graag voor over. :wink:

Ik zou gewoon 2 keer kolven en dan kijken of je de voeding van 16.30 uur kunt halen. Er zit dan overigens niet zoveel tijd tussen het kolven om 15.00 uur en de voeding van 16.30 uur. Misschien maar 1 borst kolven om 15.00 uur :eh:

Verder beaarde ik de melk altijd in flesjes van medela en dan in de koeltas van medela met een speciaal gevormd diepvrieselement erin. Melk blijft daar de hele dag superkoud in en kan dan gerust buiten de koelkast blijven!

Verder kolf ik ook 2 x op het werk, na de eerste keer kolven speol ikd e kolven eerst koud af en dan vervolgens zo heet mogelijk. Dan in een hydrofiel draaien en zo gebruik ik ze de volgende keer weer. Thuis gaan ze in de vaatwasser of in de magnetronsterilisator.

Verder foto’s van je kindje meenemen en daar naar kijken bijhet kolven, helpt meestal wel. En kun je bij de HA neusspray krijgen voor als het tsr nie op gang wil komen. Werkt bij mij ook super!

Succes ermee.

Idd had er nog niet aan gedacht dat er niet veel tijd tussen die tweede kolfbeurt en de derde voeding zit. Maar ga zoals je zegt één borst kolven. Dan laat ik de rechterborst voor Jade, daar zit altijd veel melk in. :wink:

Heb de de koeltas van Avent gehaald en heb ook koelelementen voor ering. In principe zou de melk maar een goede 4 tot 5 uur in die tas zitten. :wink:

Thanks voor de tips i.vm de kolf proper houden en met de foto. :wink: Ga maandag een slangs de apotheek gaan en eens vragen welke neusspray dat is. Zullen zij wel weten zeker, of zou ik daarvoor langs moeten bij de huisarts eerst?

Ik was er eerst bang voor, maar door jullie steun, zie ik het al helemaal zitten. :wink:

Ik zou toch gewoon 2 borsten kolven om 15:00, in anderhalf uur kunnen je borsten een hoop produceren hoor, en hoe meer je ‘afneemt’ hoe meer er geproduceert wordt. :wink: (klinkt een beetje koe-achtig hè :eh: )

:lol: :lol:

Ik ga zien hoe het lukt, want heb maar 15 minuutjes om te kolven. Dus vrees dat het er maar eentje gaat worden. :oops:

@Ilse81 wrote:

Heb de de koeltas van Avent gehaald en heb ook koelelementen voor ering. In principe zou de melk maar een goede 4 tot 5 uur in die tas zitten. :wink:

dat moet wel gaan denk ik hoor!

@Ilse81 wrote:

Thanks voor de tips i.vm de kolf proper houden en met de foto. :wink: Ga maandag een slangs de apotheek gaan en eens vragen welke neusspray dat is. Zullen zij wel weten zeker, of zou ik daarvoor langs moeten bij de huisarts eerst?

Volgens mij wel op recept vd HA, het is overigens: neusspray Syntocinon , daar zit het hormoon oxytocine in wat voor het tsr zorgt.

@Marielle77 wrote:

@Ilse81 wrote:

Volgens mij wel op recept vd HA, het is overigens: neusspray Syntocinon , daar zit het hormoon oxytocine in wat voor het tsr zorgt.

Thanks, heb het opgeschreven, ik ga maandga na mijn werk langs de apotheek en hoor eens of je het zo kan hebben. Anders haal ik wel een voorschrift. :wink:

Moet je dat dan gebruiken voor je gaat kolven? Of enebeetje ervoor of zo?

Ik zette alles klaar dan sprayen en dan meteen kolven, want het tsr kwam bij mij dan echt binnen de minuut :mrgreen: Succes en ik heb er ook weer zin in straks :liar: maar ja tis voor een goed doel he :mrgreen:

:mrgreen:

Ga nog laten weten hoe het allemaal verlopen is, ben heel benieuwd. :smiley:

Mijn eerste week zit erop. En ik ben super tevreden. het kolven gaat heel goed, krijg ook veel begrip en steun van mijn collega’s. Die wisselen pauzes met mij en zo. :wink:

Ik kolf twee maal en Jade drinkt nog drie maal aan de borst. :inlove: :inlove:

Ondertussen sinds gisteren ook een keelontsteking en heel ziek, maar we blijven doorzetten. :pray: