Fysio voor op de tenen lopen

Onze peuter loopt regelmatig op haar tenen. Vandaag op het CB geweest: haar achillespees is korter dan zou moeten (kan de enkel niet ver genoeg buigen -tenen richting schenen zegmaar). CB arts adviseert om een kinderfysio in te schakelen.

Iemand ervaring met kinderfysio om deze reden? Hoe nodig of zinvol is zoiets?

ja ik, al is dat al een flink aantal jaren geleden. (hij is inmiddels 17)

De fysio hielp hier maar weinig… wat wel mega goed hielp was stevige maar vooral hoge (over de enkel) schoenen aantrekken zodat hij niet op zijn tenen KON lopen

@mamy wrote:

wat wel mega goed hielp was stevige maar vooral hoge (over de enkel) schoenen aantrekken zodat hij niet op zijn tenen KON lopen

ik heb vroeger heel lang op mijn tenen gelopen en zou geopereerd moeten worden maar toen gaf mijn moeder ook stevige schoenen zodat ik niet meer op m’n tenen kon lopen hielp erg goed :thumbup:

Dus straks toch maar iets meer richting laarsje (vind mijn man helemaal niks, haha).

laarsjes wordt ook niet echt geadviseerd door de podologen, pas als kinderen een jaar los lopen is het meeste advies.

Ach… baadt et niet dan schaadt et niet. Ons buurjongetje liep ook altijd op de tenen en die bleek de spieren niet allemaal goed ontwikkeld te hebben. Nu inmiddels wel en is er niks aan hem te zien.

Konijn, oh ja joh, ‘mag’ dat dan nog niet? Overigens loopt ze al ongeveer een jaar ondertussen, dus dat zou niet echt meer uitmaken lijkt me.

Ach, ik bel gewoone eens de fysio, kijken wat ze ervan zegt.

maar als jij tegen je dochter zegt ga eens op je voetjes lopen? kan ze dat dan wel of niet?

Odin loopt namelijk ook nog weleens op z’n tenen (heeft ie van mij) maar als ik tegen hem zeg ga eens op je voetjes lopen dan doet hij dat gewoon (soms maar even en dan gaat ie weer op z’n tenen lopen maar hij kan het wel)

Luna heeft ook op haar tenen gelopen maar ook als ik tegen haar zei ga eens op je voetjes lopen deed ze dat gewoon :thumbup:

Wij adviseren ook wel eens om kindjes dan op klompjes te laten lopen. Klompjes zijn wel goed voor de voeten en ze kunnen dan niet meer op de tenen lopen.

Mijn neefje had dit ook, echt jaren heeft ie dat gedaan. Bijnaam was Ballerina. Zijn achillespees was ook korter. Ze hebben een tijdje fysio gehad maar hielp echt totaal niet !! Wel tips gekregen om te blijven corrigeren steeds maar weer. En goede stevige schoenen aan laten meten, en veel op schoenen laten lopen. Na aantal jaar deed ie het niet meer.

Angel, ze gaat dan wel even op haar voet lopen, maar dan al gauw weer op de tenen. De achillespees is verkort volgens de arts.

Ik heb maar gewoon de fysio gebeld, eens horen wat ze zegt als we daar langs gaan. Klompjes is ook een idee, er zit hier een klompenmaker in de buurt.

Als je wilt dat een fysio iets toevoegt zul je er thuis ook mee aan de slag moeten. Een keer per week een half uurtje oefenen is niet voldoende om de spieren anders te trainen.

Vaak heeft een kinderfysio een waslijst aan leuke oefeningen voor kinderen, die thuis ook te gebruiken zijn in spelvorm. Als de arts het aanraadt zou ik het zeker proberen, schaden zal het niet. En wie weet zie je er dingen die je dagelijks thuis kan uitvoeren waardoor de spieren dus wel echt getraind worden.