hallo ik ben 24 week zwanger en werk fulltime in een kledingwinkel (staan dus de hele dag) ik begin nu pas wat klachten te krijgen zoals eind van de dag moe en pijn in de onderrug.
nou lees ik dat je als je het niet volhoud in de ziekte wet kan maar dan staat er bij dat je verplicht bent 6 weken voor de uitgerekende datum met verlof moet gaan.
ik ben uitgerekend op 21 april, ik wou daarvoor 4 week verlof nemen en daarvoor 1,5 week vakantie.(dat mag van mijn werk).
maar zo zit je ongeveer ook op die 6 weken. weet iemand of dit mag of moet ik die 1,5 week vakantie, stel ik kom in de ziektewet zit verplicht vervangen voor verlofweken?
of waar kan ik zoiets terug vinden of kan je met de arbo bellen ofzo. ik kan geen duidelijke info hierover vinden
bedankt voor de reacties maar ik vond het toch raar dat je zodra je in de ziekte wet zit verplicht 6 weeek van te voren moet stoppen. is het ook een idee om dan uit de ziekte wet te gaan (bv zeven week van te voren) en daarna dan eerst 1,5 week vakante en dan 4 week verlof?
weet iemand evt een telnr hiervoor?
groetjes marleen
Als je (gedeeltelijk) in de zietewet zit moet je inderdaad met 6 weken voor uitgerekende datum met zwangerschapsverlof. Ik zou dan proberen in overleg met je werkgever die weken verlof ná je bevallingsverlof te plannen.
Je mag niet pas 4 weken van te voren met zwangerschapsverlof als je in de ziektewet zit.
Precies zoals Sis zegt: gewoon omdraaien.
Dus eerst met verlof en dan vakantie opnemen. Kun je nu inderdaad al afspreken. Als je in de ziektewet zit, heb je geen keus dan moet je 6 weken van tevoren.
Inderdaad, zoals hierboven beschreven. Ik zit in dezelfde situatie, maar heb nu dus mijn 2 weken vakantie achter mijn verlof geplakt.
Maakt per saldo niets uit!
Bespreek sowieso je klachten met je werkgever want je kan ook 3 uurtjes per dag werken ipv fulltime. De rest van de uren gaat naar je ziektewet.
Dat heb ik ook gedaan, totdat ze me contract niet meer hebben verlengt, toen zat ik volledig in de ziektewet!
Maar dat veranderd niets aan het feit dat ze dan toch 6 weken van tevoren met verlof moet.
@patricia26 wrote:
Maar dat veranderd niets aan het feit dat ze dan toch 6 weken van tevoren met verlof moet.
Niet? Ik dacht dat als je minder uren werkt, dan geen 6 wkn is maar 4…
Dan zit je maar 50% in de ziektewet… Dan is het toch een ander verhaal?
Volgens mij geldt als je in de ziektewet zit - hoeveel uur ook - altijd zes weken van te voren.
@Nienke123 wrote:
Volgens mij geldt als je in de ziektewet zit - hoeveel uur ook - altijd zes weken van te voren.
lekker zo’n rechtsysteem! :thumbdown:
Ja klopt idd. Ik ging van fulltime werken eerst terug naar 24 uur en de rest in de ziektewet. Dus moest er 6 weken voor tijd uit.
Nou moest ik van de arbo arts nog eerder er uit dus voor mij maakte het niet zoveel uit.
Dus het maakt niet uit hoeveel uren je in de ziektewet zit. Als je voor een deel er in zit dan idd 6 weken van te voren er uit.
Okey
@Mariiyelle wrote:
@Nienke123 wrote:Volgens mij geldt als je in de ziektewet zit - hoeveel uur ook - altijd zes weken van te voren.
lekker zo’n rechtsysteem! :thumbdown:
Nee hoor…dat is alleen maar eerlijk…ik zou als ik maar 3 uur per dag had hoeven werken het ook makkelijk nog tot de dag voor de bevalling volgehouden…vrouwen die gewoon full-time (mogen) kunnen blijven werken tot 4 weken voor de bevalling zouden hierdoor benadeeld worden…wat motiveert hen dan nog om wel door te zetten? Als je in de ziektewet ook op halve kracht lekker door mag werken???
Ziektewet zwangerschaps gerelateerd houdt automatisch in dat je de minimale termijn aan moet houden…je bent immers deeld ongeschikt ivm je zwangerschap…dan is langer doorwerken een beetje vreemd…
Als je dan toch vakantie op wilt nemen,dan zou ik het er idd achteraan plakken…je weet immer toch niet wanneer je bevalt…die 12 weken NA de bevalling heb je dan sowieso dmv 2 vakantieweken…
Ik ben het met mandy eens. Het is inderdaad alleen maar eerlijk. Als je wegens zwangerschaps/bevallings gerelateerde klachten ziek bent (ook deels), dan betaalt de overheid deze kosten (dus niet je werkgever). Het is dus collectief geld. Dus zo vreemd is het dan niet dat dit zoveel mogelijk beperkt wordt en je als vrouw dan eerder met verlof gaat.
Lfs