fulltime kolven of flesvoeding?

Het is de eeuwige discussie die gevoerd blijft worden… Ga je je kindje borstvoeding of flesvoeding geven?

Ikzelf heb al een zoontje van nu 16 maanden en ben 15 weken zwanger van de tweede. Ik heb bij de eerste 3 weken borstvoeding gegeven, maar vond het een drama!!! Na een hoop pijn, hele dagen aan de borst en een huilend kind ben ik overgestapt op de fles; wat was dat een opluchting!

Heb toen besloten bij een volgende gelijk met de fles te beginnen, maar begin nu toch weer te twijfelen… De borst life geven sla ik echt over, aangezien ik dit toch echt geen prettig gevoel vond (behalve net na de bevalling), maar wie heeft er (goed of slechte) ervaringen met het fulltime kolven?? En wat is hierbij een goed schema om aan te houden?

Ik ben heel erg benieuwd of het te doen is het fulltime kolven en hoelang je het kunt volhouden, vooral als je al een kleintje hebt rondlopen.

Of zijn jullie van mening dat flesvoeding net zo goed en veel makkelijker is?



Graag wil ik jullie reactie, want ik weet het niet meer…

Persoonlijk denk ik dat als je BV wil geven, je beter “live” kunt voeden, omdat je er met de kolf vaak niet zo veel uithaalt als wanneer je kindje zelf drinkt. Bovendien ben je natuurlijk dubbel zoveel tijd kwijt als je kolft en daarna nog de fles moet geven…



In het begin van de BV-tijd ben je misschien wat meer tijd kwijt met voeden van je kindje en zeker met regeldagen. Als het echter goed op gang is, dan ben je minder tijd kwijt dan met FV…

Ik zou het gewoon weer proberen. Misschien voel je je nu heel anders als je voedt en misschien gaat het bij dit kindje wel gelijk als een trein.

En wat ICL ook zegt, met een kolf krijg je er toch minder uit. Bv is in het begin even investeren maar het wordt alleen maar makkelijker na de eerste weken.

En 1 ding waar je niet over hoeft te discussiëren, is wat beter is want dat is bv…de keus is aan jou.

Ik zou het zeker nog een keer proberen om live te voeden.



Ik heb het in mijn omgeving ook al een paar keer gehoord, dat mensen geen bv meer willen geven aan een volgend kind, omdat het bij de eerste ook niet is gelukt.

Om heel eerlijk te zijn vind ik het makkelijk gezegd. Geen enkel kindje is hetzelfde, dus wie zegt dat het deze keer weer niet naat je zin gaat?

Misschien krijgt dit kindje wel genoeg uit de borst, en is wel snel tevreden, en heb je even pijnlijke tepels wat later ook snel weer weg trekt.



Het lijkt mij ook lastig om dmv kolven je borstvoeding op pijl te houden. En het is ook zeker dubbelwerk, eerst kolven en dan de fles geven.



Succes met je beslissing nemen.

Ik begrijp uit je bericht dat je ervaring met borstvoeding de vorige keer niet goed is verlopen. Wat jammer! En ik kan me voorstellen dat je daarvan geen herhaling wilt.



Toch hoeft dat niet, ook niet als je live gaat voeden. Je hebt nu nog veel tijd om je voor te bereiden. Als je een cursus volgt bij een van de vrijwilligersorganisaties (VBN of LLL) krijg je een goede basis met kennis om mee te starten, en de problemen die je noemt kun je voorkomen. Mocht het dan onverhoopt toch niet meteen goed gaan, dan heb je een netwerk om op terug te vallen. Je kunt degene die de cursus gaf, bellen voor informatie waarmee je eventuele problemen te lijf kunt gaan.

Iets anders dat je kunt overwegen is bij pijn een lactatiekundige in te schakelen. De meeste verzekeraars vergoeden dit tegenwoordig in hun pluspakketten. Vraag eens na bij je verzekering of het wordt vergoed, en zo ja in welk pakket. Je kunt je nl. voor het komend jaar gewoon een jaartje extra bijverzekeren, soms levert het voor de vergoeding van kraamzorg ook nog wat op :wink:



Fulltime kolven is zwaar. Ga maar eens vragen aan FT kolvende moeders op het borstvoedingsforum. Door live te voeden worden de zenuwuiteinden van de tepels beter gestimuleerd, waardoor je gevoeliger wordt voor het hormoon prolactine, dat de melkaanmaak regelt. Dus hoe vaker je live voedt, hoe beter je melkaanmaak zal zijn. Omgekeerd geldt dat ook. Dus hoe meer kolven, hoe groter de kans dat je later problemen krijgt met je melkproductie.



Ik hoop echt dat je toch wilt overwegen om live te gaan voeden. Fulltime kolven heeft veel nadelen ten opzichte van borstvoeden, en géén borstvoeding geven heeft nog meer nadelen.

De problemen die je noemt zijn te verhelpen, als je de juiste kennis hebt. Die kennis kun je deels hier vinden. Maar zoals gezegd die cursus. Kies wel voor VBN of LLL, dan weet je dat je een inhoudelijk goede cursus krijgt met voldoende ruimte voor persoonlijke vragen. Je vindt adressen/telefoonnummers op http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl of http://www.lalecheleague.nl. En wat de rest ook al zegt: elk kindje is anders, het kan gewoon vanaf het begin goed lopen.



Je vraagt of kunstvoeding net zo goed/makkelijker is… ik ga je daarom toch iets vertellen over de nadelen van géén borstvoeding geven.

Ik geef wat voorbeelden.



Als je geen borstvoeding geeft, dan mist je kindje allereerst het intieme huid-op huidcontact dat veel babies nodig hebben. Borstvoeden is namelijk meer dan voeding alleen. Baby’s hebben huidhonger, en borstvoeden voorziet in deze behoefte. Als je geen borstvoeding geeft maar voedt met een fles dan mist het kind ook de zuigtechniek aan de borst die zo goed is voor de ontwikkeling van de mondmotoriek. (voor het leren eten/praten later) Dan de voeding zelf. Babies die geen moedermelk krijgen lopen statistisch gezien meer risico om diarre, buikgriep, keel-neus-oorklachten te krijgen in het eerste jaar, en op latere leeftijd hebben ze een hoger risico op verschillende ziekten zoals Ziekte van Crohn, allergieën, diabetes type I…

Ook voor jezelf zijn er nadelen aan geen borstvoeding geven. Borstvoeden zorgt ervoor dat je baarmoeder sneller in ‘model’ komt na de bevalling en dat je minder bloedt, dat mis je dan. De extra kilo’s die je tijdens de zwangerschap aanlegt om moedermelk te maken worden er dan ook niet afgedronken door je kindje. Daarbij mis je de bescherming tegen verschillende soorten kanker (waaronder borstkanker) en osteoporose .

Er is een hele lijst, die vind je hier. Lees die eens door. Nu ligt alles nog open, en ik wil niet dat je achteraf zegt: had me maar verteld dat…

http://www.borstvoeding.com/voorjebegint/motivatie/101-redenen-om-borstvoeding-te-geven.html

bij mijn eerste wou het live voeden ook niet, ik heb toen bijna 2 maanden fulltime gekolfd. Vond dat wel erg pittig. Ik had gelukkig veel melkproductie en kon zo goed op de vraag van brigitte inspelen.



De eerste helft van deze zwangerschap heb ik geroepen niet weer aan te leggen maar direct te kolven. Naarmate de zwangerschap vorderde veranderde dat gevoel, en ben ik het toch weer live gaan proberen! En daar ben ik suoer blij om. Natuurlijk ben ik eerst onzeker of t allemaal wle goed gaat, maar als ik dat vrolijke tevreden hummeltje zie liggen dan ben ik trots want dat doet ze toch maar op mijn melk!

Bij mij liep het de eerste keer ook totaal mis. Het liep voor geen meter en ik had veel pijn. Ik heb hem een paar weken aan de borst gehad en daarna heb ik nog 4 weken gekolfd.



De 2e keer wilde ik het toch weer gaan doen. Dit keer slaagde het wel omdat ik mij ten eerste beter heb ikgelezen. Veel heb gevraagd hier. Ik heb mijn zoon 7 maanden aan de borst gehad.

Het was voornamelijk, aanleggen, aanleggen, aanleggen en na 6 weken was het een natuurlijk iets voor ons allebei.



Fulltime kolven is zwaar. Je bent al een half uur aan het kolven en daarna nog ene half uur voeden. Erg pittig, vooral midden in de nacht. Er zijn dames die het kunnen, heel knap, maar je moet wel veel doorzettingsvermogen hebben… 8)

Mijn ervaring is dat het te doen is, fulltime kolven. Ook bij de 2e.

Bij mijn dochtertje heb ik ongeveer 6 week op en af live gevoed, maar dat was een geklier van de bovenste plank… Uiteindelijk heb ik toen maar besloten fulltime te gaan kolven. Dat heb ik 9 maand volgehouden en toen ben ik gestopt ivm met een 2e kinderwens. Daarna had ik nog 2 maand in de vriezer voor haar.

Bij zoonlief lukte het live-voeden nog minder, dus ben ik na een week overgegaan op fulltime kolven. Hij is nu 6 1/2 maand oud. Bij hem ben ik van plan het in elk geval tot een jaar vol te houden…

Ik heb meer dan genoeg melk voor hem (anderhalve vriezer vol ingevroren tot nu toe :wink: )

In eerste instantie heb ik elke keer dat ik hem voedde gekolfd, 's nachts voedde papa en kolfde ik. Ook kun je afkolven terwijl je de fles geeft, maar das nog wel even oefenen. Nu kolf ik ong. 5 keer op een dag. Het is even balen als ze beide aan het piepen zijn… Maar ze weten ook niet beter dan dat mama moet kolven en dat vooral dochterlief zichzelf dan even moet vermaken. Dus dat vind ik meevallen.

Wel moet ik zeggen dat ik nu een keer of 3 een borstontsteking heb gehad, dat heb ik de eerste keer niet gehad. Toen had ik toch meer tijd om uitgebreidt te kolven. Na een paar drukke dagen moet ik er echt even om denken dat ik een aantal keer goed leegkolf, anders is het weer feest.

Maar het kan dus prima, en ook best lang, al zeg ik het zelf :oops:



Succes met je beslissing!

Ik ben nu ook full-time aan het kolven (nee, lieg ik… de 1e voeding drinkt ie nog aan de borst :wink: ).

Het valt mij mee, omdat ik met voeden en kolven minder tijd kwijt ben dan wanneer ik Jesse aan de borst had. Na de borst was hij vaak nog steeds onrustig en ontevreden.

Het is alleen wel zo dat ik helaas minder kolf dan Jesse drinkt. Gelukkig kolf ik de keer na de eerst voeding wat meer en daarmee kan ik de rest van de voedingen aanvullen. Maar als Jesse straks grotere hoeveelheden (nu nog zo’n 150 -160cc) gaat drinken ben ik bang dat het niet genoeg meer zal zijn.

Ik hoop voor je dat jouw productie wel voldoende zal zijn en dat je het lang mag volhouden! Suc6 ermee!

Allereerst bedankt voor jullie reacties! Vooral met de laatste twee reacties ben ik erg blij; nu weet ik zeker dat fulltime kolven ook echt kan.

En jullie hebben beiden kinderen van ongeveer dezelfde leeftijd als mijn kinderen straks zijn (vrij snel op elkaaar) en als het jullie lukt, moet het mij ook lukken!

Ik denk dus dat ik eruit ben: ik ga in vanaf het begin kolven, maar eerst ook nog een paar keer per dag life voeden. En dan langzaamaan steeds meer kolven, om uiteindelijk fulltime te kolven.

Maar… graag zou ik van jullie willen weten welke kolf jullie gebruiken of welke het beste is!?

Ik kolf niet fulltime maar ben erg tevreden over de electrische m.edela s.wing :thumbup:

Bij de eerste heb ik de mini electric van Medela aangeschaft: maakte een klere herrie en kolven ging :thumbdown:. Nu heb ik de Pump In Style Advanced van Medela: tweezijdig kolven en je hoort 'm veel minder. Kolven gaat ook veel beter nu :thumbup: .

Ik heb de handkolf van Avent :thumbup:

en ik heb een dubbele electrische kolf van Medela :thumbup:

Over beide ben ik erg tevreden. De electrische maakt idd wel behoorlijk geluid!

Ach, als het maar pompt zeg ik maar :wink:

Heb de handkolf van Avent en vind hem super. Ken de electrische van Medela niet, maar heb jaren terug de handpomp gehad en die deed pijn en was onhandig in gebruik (vind ik dan, he!)