Rivano is nu 2 maanden en wat dagen en nou zei me sm laatst dat John al met deze leeftijd af en toe wat fruit kreeg…gewoon vor de smaak. Maar op de potjes inde supermarkt staat natuurlijk vanaf 4 maanden… hoe zit dat nou kan ik Rivano nu al af en toe bv wat gepureerde peer oid geven ?
Nee. Niet doen!
Vroeger was het heel normaal dat babies vanaf een of twee maanden van alles bijgevoed kregen maar de inzichten zijn veranderd! De darmpjes zijn tot 6 maanden nog niet rijp genoeg voor vast voedsel. Tot die tijd is moedermelk het beste en ook het enige dat ze nodig hebben.
Op de potjes staat inderdaad vanaf 4 maanden, maar ook dat is te vroeg, maar ja de fabrikanten willen verkopen he.
De WHO richtlijnen die ook door het CB moeten worden aangehouden schrijven bijvoeding pas vanaf zes maanden voor. Tot die tijd heeft je kindje aan bv alles wat het nodig heeft.
Ok, bedankt voor je snelle reactie…ik ga gewoon braaf wachten dan tot 6 maanden
De eeuwige discussie, wij hebben fruit gewoon vanaf 4 maanden gegeven en dit ging prima. Wij zijn het eerste jaar regelmatig naar de kinderarts geweest vanwege ex-prematuriteit, maar de kinderarts zei dat je best vanaf 4 maanden kunt bijvoeden. MAar als je zoekt op deze site, er is een grote groep die wel bijvoedt vanaf 4 maanden en een grote groep die het vanaf 6 maanden doet. Ik denk dat je dat moet doen wat jezelf het beste lijkt.
Maar 2 maanden lijkt mij sowieso wel te vroeg.
p.s. wat een prachtkindje hebben jullie. Echt een schoonheid!
Wat ik afgelopen weekend hoorde van mijn lactatiekundige: alles wat je ze vóór de 6 maanden geeft komt er onverteerd weer uit. De darmpjes zijn er eenvoudigweg nog niet klaar voor.
Daarom is het enige ‘nut’ vanaf 4 maanden het uittesten van smaakjes en tja, kans op méér krampjes en moeilijker poepen. :roll:
misschien is het uittesten van smaakjes voor jou het enige nut, maar niet voor andere kindjes. Niet elk kind leeft volgens de statistieken. Elke deskundige heeft er wel een mening over en voor ons was de tijd wel daar. Krampjes, hebben wij nog nooit last van gehad! En ontlasting, is altijd goed geweest. Een ieder moet zijn eigen keuze maken, als iemand met 6 maand wil beginnen, prima, ik zal daar niets van zeggen. Maar er zijn ook ouders die het met 4 maanden willen waar zo ieder zijn eigen reden wel voor zal hebben. Ik krijg tegenwoordig vaak het gevoel dat er een bepaalde druk op ouders wordt gelegd dat je fout bezig bent als je je kind bijvoed met 4 maanden en geen borstvoeding geeft. Een ieder zal altijd de beste keuze willen maken, maar kindjes zijn nu eenmaal niet programmeerbare mensjes die alles volgens een bepaald schema doen. Zo loopt het ene kindje ook eerder dan het ander en zo kan je nog wel doorgaan… ik wil gewoon ook de andere kant van het verhaal laten zien en ieder moet zijn eigen keuze maken. het is geen strijd toch?
pinkeltje… ook dank je wel voor de uitleg en voor t compliment
Ben het met pinkeltje eens. Ik gaf ergens aan dat ik met 4 maanden met een fruit en/of groentehapje wilde beginnen en ik kreeg de volle laag, dat het pas echt met 6 maanden kan. Nu een homiophaat gebeld waar ik zelf wel eens kom en die zei ook gewoon proberen met 4 maanden. heb er zelf wel een goed gevoel van en probeer heel langzaam een voor een uit. Gaat het niet wacht je gewoon een paar maandjes en begin je opnieuw.
Sorry niet als discussie bedoeld :silenced:
@welkom wrote:
Sorry niet als discussie bedoeld :silenced:
oke, maar ik ga hem dus toch even in
De darmen van een mens zijn net zeefjes. Een pasgeboren kindje heeft een heel grof zeefje, en tussen de 4 en 6 maanden word dat zeefje fijner. Dat zeefje is nodig om al te grote stoffen uit onze stofwisseling te houden, zodat ons lichaam daar niet verkeerd op kan reageren. Na een maand of 4-6 is niet enkel dat zeefje fijner, maar ook is het spijsverteringsstelsel dan beter afgestemd op vast voedsel.
Je kunt aan de buitenkant op geen enkele wijze aflezen of jouw kind toevallig een snelle is en met 4 maanden al rijpe darmen heeft, of een langzame en met 6 maanden pas rijpe darmen heeft.
Ook een vroege of late geboorte zegt niets, aangezien de darmen pas gaan werken met de geboorte en de eerste melk.
Je kunt dus gokken dat je kind met 4 maanden al klaar is, of het zekere voor het onzekere nemen en simpelweg wachten tot 6 maanden.
Er kan wel eens reden zijn om de gok met 4 maanden te nemen. Bijvoorbeeld als je kindje honger blijft houden terwijl hij al het maximum van een liter flesvoeding krijgt, of als je kindje de vloeibare voeding zo blijft spugen dat het afvalt bijv.
Enkel omdat je kind veel sabbelt en je als ouder “denkt dat ie er aan toe is” is niet zo’n geweldige reden.
Bij borstvoeding is er nog een reden om het langer uit te stellen. Als je eerder als 6 maanden bijvoedt heb je kans dat je het vraag/aanbodprincipe zodanig verstoord dat je melkproduktie terugloopt.
Bekijk het eens van de (bio)logische kant;
Toen men nog geen staafmixxer en passefiet had, kregen baby’s als eerste hapje eten dat de moeder zelf had fijngekauwd. Verder kregen ze zacht voedsel dat ze zelf konden eten.
Voor alle zaken dus anders als melk, moesten baby’s rechtop kunnen zitten, zelf iets vast kunnen houden en niet meer kokhalzen als er stukjes achter in de keel komen. Laat dat nu bij nagenoeg alle baby’s over de hele wereld gemiddeld tussen de 6-7 maanden mogelijk zijn. Geloof je dus al de wetenschappers niet? Dan kijk idd eens naar je kindje of die echt toe is aan ander voedsel (zitten, vastpakken en niet kokhalzen) of bedenk even of het niet toch een kwestie is van een mama die nieuwsgierig is naar die eerste hapjes…
Dus ja beslis zelf, maar wel met de juiste reden en kennis.