fruit en groente drama

niels is nu 7 mnd



ik ben al een een aardig tijdje bezig met fruit en groentehapjes(potjes)maar hij snapt er helemaal niks van,alles loopt gewoon uit z’n mond.

geef ik m een rijstewafeltje of soepstengel,dan hapt hij er echt van,maar de lepel is een regelrecht drama.



wie kent dit,en nog beter,wie heeft er tips? heb ik een slechte eter? je word door het cb zo onzeker gemaakt( hij moest toch echt fruit en groente eten,en dat hij het nog niet deed was toch eigenlijk niet goed,maar wat moet ik dan? ik ga het niet erin metselen,want dan word het brullen

Je zegt dat de lepel een drama is, is het misschien een idee om het hem zo in de handen te geven? Niet een potje of gepureerd natuurlijk, maar à la Rapley?

ja op zich een goed idee,maar pap gaat nou eenmaal niet rapley.

met banaan en peer heb ik dat al eens geprobeerd,maar hij kijkt er dan naar alsof het vergif is :mrgreen: en de mond gaat meteen op slot.



niels vind banaan ala raply alleen leuk om zo hard mogelijk plat te meppen op z’n shirtje hahaha,nee ff serieus… gaf jij je kind ook groente raply? dus bv een stukje broccoli ofzo? en dan gekookt of rauw???



tips graag,en hij moet toch echt ook leren om van een lepeltje te eten

voedsel dwingen is het begin van het einde… dat zou ik je niet willen aanraden… zo worden eetproblemen gemaakt. …



Broccoli kun je rapley geven hoor, gewoon koken, niet te lang, zodat het nog lekker stevig blijft en zodanig groot dat hij het goed in zijn knuistje kan pakken. Je zult hopelijk verbaasd staan wat hij er mee doet…



Kijk maar eens hier… http://www.kindjeopkomstforum.nl/viewtopic.php?t=34389 dan kun je zien wat beebjes al met groente kunnen doen…



succes!

hazze

Misschien werkt het als je Niels zelf zoveel mogelijk met de lepel laat spelen? Of met z’n handjes lekker met z’n fruithap laat kliederen. (Geeft een bende maar goed da’s het ergste niet!) En dan zelf tegelijkertijd met een andere lepel proberen of je per ongeluk iets in z’n mondje kan krijgen als ie hem open doet. En vooral stoppen als ie niet wil hoor, dwingen werkt niet! (Spreek uit ervaring)

Ilja heeft een periode geen groentehap gewild, maar at fruit en pap wel van de lepel, dus de gouden tip heb ik helaas niet voor je…

En wat de pap betreft: maak een heel klein beetje en probeer dit met de lepel te doen. Wordt het drama, dan stoppen en maak je gauw een papfles (bijv. smulpapje ofzo, daarin zitten ook granen en dat gaat prima met de fles!). Ik denk dat ie het uiteindelijk vanzelf wel gaat leren hoor!

het gaat inmiddels een klein beetje beterder,rapley is niks voor niels,hij kijkt ernaar alsof het vergif is.

de fruithap van de lepel is op zich nog niet denderend,maar een eetlepel vol krijg ik er inmiddels wel in(niet met de eetlepel gevoerd natuurlijk)

brood,liga,rijstewafel gaat gewoon goed,daar eet het prima van

Laat je niet onzeker maken door het CB, er zijn zat kindjes van die leeftijd die nog helemaal niks willen weten van groenten en fruit. Ik weet nog dat ik er ook zo over inzat. En niet alleen over die twee. Ze moest bijvoorbeeld vlees, want ijzer. Nou alle vlees ging regelrecht naar de kat (net als de meeste groenten). Tot rond haar eerste verjaardag en toen was het ineens wel lekker. Fruit kwam ook pas echt rond die tijd. En groenten zijn nog steeds niet populair, behalve bloemkool, dat is niet aan te slepen.



Ik weet nog dat ik het er met een vriendin erover had, die e.e.a. van voeding afweet. De dialoog: Groeit ze goed? Ja. Ontwikkelt ze zich goed? Ja. Staan haar ogen helder? Ja. Maakt ze je knettergek met haar energie? Ja. Dan hoef je je echt geen zorgen te maken.



Nou, dat lukt niet altijd, vooral niet als ik dan weer lees hoe andere kindertjes zitten te smullen van zaken die er hier echt niet ingaan. Maar dan denk ik weer aan die dialoog en laat het maar los. Ik kan er toch niets aan veranderen.