Foute vriendjes

Goed, ik heb echt een megadillema.



Tiemen is 5, en hij heeft een aantal vriendjes op de buurt, meestal hele leuke kinderen, allemaal ongeveer dezelfde leeftijd. Open deuren beleid hebben we, dan zijn ze weer hier en dan weer daar.



Maar er zitten een zus en broer bij… o o o. Broer is evenoud als Tiemen, hij is een paar maand ouder en als Tiemen bij hem is, dan is hij zichzelf niet meer. Hij verzint de raarste dingen, om maar stoer te zijn. En Tiemen moet van alles van Broer. Om snoep vragen, om chips vragen, etc. Verder mag Tiemen van hem niet met andere kinderen spelen als hij erbij is, en hij chanteert hem. “als je dat en dat doet, dan krijg je van mij een grote auto” of “als je met hem praat, dan ben ik je vriend niet meer”



Dit jochie en zijn zus worden totaal aan hun lot overgelaten door de ouders, ze zweven heel de dag op straat en zijn vaak dus bij ons te vinden. Moeder belt af en toe en riep laatst al uit “goh ze wonen er al bijna he” Als je met haar spreekt, dan laat ze duidelijk merken dat de kinderen haar teveel zijn, lastig, druk etc. Ze stuurt ze gewoon weg. Vrije opvoeding heet dat geloof ik, nah jah.



Anyway, dit weekend hing het me de strot uit. Tiemen klierde andere kinderen, die willen niet meer met hem spelen als hij bij dat andere joch is en toen kwam een kind vertellen dat ze Ruben aan het slaan waren :shock: Ik er naar toe… wat bleek… Tiemen moest Ruben slaan van Broer en Zus.

Ik heb hem echt weggestuurd, hup wegwezen jij. Zo doen we hier dat niet.



En nu, elke dag stuur ik hem weg, ik geef hem ook de boodschap mee, dan er wel hele rare dingen gebeuren als hij er is en dat ik dat niet wil. De jongens smeken me zowat, “we beloven echt dat we geen stoute dingen doen” Maar ik wil deze omgang niet meer.



Vandaag stuurde ik hem weer weg, en Broer keek me zo verdrietig aan. Ik stond er zowat bij te janken, vind het ook wel heel erg eigenlijk, maar ik wijt het aan zijn ouders en ik moet gewoon mijn kind in bescherming nemen. Hij zal niet zo worden als die twee…



Wat vinden jullie hier nou van? Ben ik te streng??

is idd lastig en niet leuk

misschien wel weer laten spelen MAAR dan bij jou thuis?

dan ben je er bij en kun je dingen snel genoeg stoppen

of misschien gesprekje aangaan ofzo

dat je het jammer vind hoe het buiten gaat oid

dat is moelijk zeg, ik weet niet wat ik zou doen…



vaak zit ik zelf wel buiten, we hebben hier zo’n gezellig pleintje met bankjes :wink:

O maar ik ben ook nagenoeg de hele dag buiten, maar ze zijn ook wel eens een blokje om of ze gaan naar zijn huis toe (waar ze weer worden weggestuurd)

Je kunt niet alles zien en horen.

Vanochtend stond Broer hier weer om half 9 voor de deur te roepen naar TIemen :shock:

Ik weet niet hoe jullie dat doen, maar mijn kinderen gaan nog niet om die tijd de deur uit in het weekend.

nee bij mij ook niet hoor,… meestal laat ik ze nog niet eens zo vroeg in de tuin met het oog op de buren.



maar vervelend voor je hoor met zo’n “vriendje” . Ik zou in ieder geval bij mij in huis de regels houden zoals ik ze wil ( leren die kids ook nog wat van) maar op straat is dat moeilijker dan kan je er moelijk de hele tijd bovenop zitten.



En misschien is het mogelijk om met tiemen een gesprekje erover te voeren op een ander moment… of hij het leuk vind en hoe hij zou kunnnen reageren… rollenspel erbij om het te oefenen. heb ik met emma eens gedaan dat wilde ze graag en vond ze hartstikke leuk. toen wilde ze oefenen om te overleggen met haar vriendinnetjes :mrgreen:

wat sneu eigenlijk het voor die kinderen…



half 9 gaan ze hier ook nog niet naar buiten, dat vind ik veel te vroeg.

dat is het dubbele idd// het is voor die kinderen ook zielig… dat gedrag leren ze ook thuis aan natuurlijk… of het is een houding om verdriet te verbergen…

als ik de baas ben maken ze me niets…

Mijn kids komen in de weekenden niet voor 1/2 10 a 10 uur buiten, de buren mogen ook wel ff lekker slapen hoor! :wink:

Enne ik heb hier ook elke keer zo,n meisje aan de deur voor c. Ze sleept c. mee naar plaatsen waar ze niet mag komen, zit bij haar in de klas en elke keer hebben ze ruzie en krijgen ze straf van de juf. :wall: Ook loopt ze savonds rond 8 uur nog alleen op straat rond, het kind is pas 4!! Komt ze aan de deur of c. komt spelen, nou pardon die ligt al op bed hoor! :shock:

Dus ik heb liever niet dat c. met haar omgaat en heb ook wel tegen dat kindje gezegt dat ze hier niet meer hoeft te komen, maar ze blijft hier aan de deur komen. Soms denk ik wel eens ik bel de kb, tis toch niet normaal een kind van 4 savonds alleen op straat, haar vader kwam eens aan de deur om 8 uur of wij wisten waar ze was! :roll: Nou let dan op je kind aub, we wonen vlak bij een park waar het savonds echt niet pluis is en ze kunnen dat kind wel wat aan doen! Snap bepaalde ouders echt niet hoor. :frowning: