foto's presentatie vogelspinnen van kleuters tot groep 8

afgelopen dinsdag ben ik met onze P. cambridgei dame Sunny en onze A. geniculata dame Dinges gezellig langs geweest op school.

Sunny en Dinges hebben zich voorbeeldig gedragen en hebben zich goed laten bekijken.

De spinnen zijn niet uit hun bakjes gegaan en zo door de faunaboxjes heen te kijken was al genoeg voor de kinderen.



de foto’s zijn gemaakt met dank aan sjaan , die ook hier lid is.



om een vogelspin toch goed van dichtbij te laten zien en te voelen hoe de haartjes voelen heb ik de vervelling van onze L. parahybana meegenomen.



eniewee de vervelling was misschien een nog groter succes omdat ze de tanden hebben mogen aanraken , ook de haartjes onder het kopborststuk had een aaibaarheidsgehalte waar je u tegen zegt , na het voelen hebben alle kinderen braaf hun handjes gewassen want een kind met kriebelvingers de hele dag zagen we allemaal niet zitten.



hier dan de foto’s uit groep 2 de oudere kleuters en ook waar mijn zoontje bij in de klas zit.







heeeel spannend die vervelling , het is eigenlijk toch net echt







zelfs de juf was net zo stoer om Sunny te laten zien







super gaaf !











toen gingen we snel door naar groep 1 de net kleuters en die vonden het spannend !!!







een makkelijke vraag , tel de pootjes , hoeveel pootjes heeft de spin ? nou 10 natuurlijk !!!









snel naar groep 3 geweest alleen mochten daar geen foto’s gemaakt worden omdat er ouders zijn die hun kind niet op internet openbaar willen hebben en natuurlijk accepteren wij die keuze , al is het wel jammer.



maaarrrr we hebben groep 4 nog !!



wat groot en wat eng !! maar hij was de stoerste met Dinges op zijn tafel !







hallo !







mijn lieve kleine brave meid , natuurlijk ook moeder en wist precies hoe ze moest doen :mrgreen:







leuk hoor … haal em nu maar weer weg hihi…







deze jongen was helemaal in love van de spin en later als hij groot is komt hij langs om een spin met mij te halen.







wat een lol en wat een pret , hij wilde Sunny houden









groep 8 !



de dame in het paars kreeg zowat een hyprventilatie aanval toen ze hoorde wat ik bij me had , al met al , na het een en ander te hebben verteld heeft ze aandachtig zitten bestuderen en heeft ze zelfs de vervelling durven aanraken , en DAT geef een lekker gevoel !









deze meid moest het vast hebben op foto anders was ze bang dat haar ouders haar nooit zouden geloven dat ze echte vogelspinnen heeft gezien EN aangeraakt !







dat was het … ik hoop volgend jaar weer op school te kunnen gaan staan met meerdere andere spinnen en dat ik iemand kan meenemen die een braaf spinnetje zou willen hanteren :oops: ik zelf heb daar het lef nog lang niet voor ! :oops:

Euh… dat zijn jóuw spinnen???

Die heb je thuis enzo??



:shock:



Wel mooi hoor… Zo op de foto… :shifty:

jep dat zijn mijn huismonstertjes die staan inderdaad bij mij binnen in de woonkamer netjes in hun terrariumpjes :mrgreen:

Gezellig! Denk ik… :shifty:



Jee… Goh… :lol:

En wat doen ze zoal de hele dag?

Haal je ze er ook wel eens uit? Kun je ze vasthouden?

Wat is er leuker aan een spin dan aan bijv. een kat? :angel:



Hoeveel heb je er eigenlijk?



(sorry voor alle vragen, maar ik vind het dóódeng, én ergens toch ook wel interessant, ofzo… :shifty: )



Ik vind je in ieder geval SUPERDAPPER!!! :thumbup:

Ik ben dus echt bang dat ik geen oog meer dicht zou doen bij de wetenschap van hun aanwezigheid in mijn huis… :oops:

het was zeker gezellig !!

de spinnen zitten overdag eigenlijk alleen maar in hun holletje om snachts op stap te gaan voor voedsel :mrgreen:



de spinnen die ik heb haal ik met een bakje uit hun terrarium deze spinnen kan je niet vast houden , ze zijn zeg maar , permanent sagerijnig en een kans om gebeten te worden is er.

er zijn spinnen die rustiger zijn en die je ook kan vasthouden ( hanteren )



een kat is natuurlijk veel leuker daarom heb ik er 5 , met een kat kan je kroelen en daar heb je echt een band mee met een spin heb je geen van alle , het is leuk , mooi en leerzaam om een spin heel precies bezig te zien met webben hoe het een prooi vangt , hoe die zich wast en hoe die zijn huisje netjes opgeruimd houd.



op dit moment heb ik 6 vogelspinnen over en poosje ga ik naar een beurs en zal ik HOOGST waarschijnlijk wel weer met nieuwe spinnen thuis komen. :smiley:



geen sorry voor de vragen ik vind het leuk om ze te beantwoorden.





wist je dat er altijd en overal binnen een straal van 1 meter om je heen een spin zit ? dat kunnen hele kleine spinnetjes zijn die je haast met het blote oog niet ziet tot de grotere huisspinnen. deze vogelspinnen hoef je niet bang voor te zijn dat die in je kelder zouden zitten want voor elke vogelspin is het veels te koud in nederland om te kunnen overleven :wink: :-*

:o





Ooooooooookéééé, die info van een spin binnen 1 meter… Tja… euh, BEDANKT!! :shifty: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:



Ik ben een heel stuk minder ‘panisch’ dan ik geweest ben, dus ik overleef het wel waarschijnlijk! :wink:



Wij hebben ieder jaar bij het keukenraam (aan de BUITENKANT! :thumbup: ) een spin. Zal ieder jaar een andere zijn, maar de naam ‘Fluitje’ is al helemaal ingeburgerd. :smiley:

Idd práchtig om te zien, hoe ze een web maken, hoe precies ze daar in zijn, en wanneer ze dan iets gevangen hebben om dan te kijken hoe ze dat inpakken en meeslepen onder het kozijn.



Ik vind je enthousiasme wel bewonderenswaardig!



Je zegt dat ze bijten/chagerijnig zijn, maar áls ze je per ongeluk bijten; wat dan??

Zijn ze giftig bijvoorbeeld?

Heb je ze bij elkaar of zitten ze apart?



Wat geef je ze eigenlijk te eten??

hihi ik kon het niet laten ik heb dalijk nog een weetje voor je onder de spoiler :mrgreen:



nouja sagerijnig zijn ze niet het is hun defensieve gedrag hun natuurlijk gedrag , Sunny is een boomvogelspin en erg aanvallend alles wat ze denkt dat prooi is zal ze direct aanvallen om te injecteren met haar gif.

spinnen kunnen niet zien en merken een prooi op dmv trillingen , als ik ze eten moet geven raak ik haar omgeving aan wat trillingen veroorzaakt , ze komt direct haar wooncocon uit om de prooi te vangen.



als dat toevallig je vingers zijn ( gelukkig gebruik ik een lang pincet ) dan KAN je daar last van hebben. het gif van vogelspinnen is minder heftig als van een slang , naar het gif van slangen is onderzoek gedaan om antigif te maken die er voor zorgt dat de reaktie of dat gif sterk word verminderd.

het gif van vogelspinnen is dermate minder hevig als van slangen en is er dus geen tegengif , wat je moet innemen mocht je gebeten worden zijn hooikoortstabletten daar zit antihistamine in die een allergische reaktie onderdrukken.



je zou het kunnen zien als een prik van een wesp daar zijn sommige mensen allergisch voor en die reaktie zou je kunnen krijgen bij een beet.



er zijn spinnen waarbij het gif iets heftiger is en dat je zomaar 4 maanden met spierverslappers en ontstekingsremmers in je bed ligt , bij een gezond persoon is het gif niet zo hevig dat je hart erdoor zou kunnen verkrampen.



het gif van de zwarte weduwe spin en de vioolspin is wel onderzocht omdat dat gif wel degelijk dodelijk is 8 op de 10 beten eindigt fataal van deze spinnen daar is dus wel tegengif voor ontwikkeld.



de spinnen zitten allemaal apart in een terrarium dit omdat ze elkaar opeten mochten ze elkaar tegenkomen , dat komt omdat ze niet kunnen zien of ruiken , als er een andere spin binnenkomt veroorzaakt die trillingen en word gezien als prooi.



de spinnen eten krekels en zo eens in de 3 maanden krijgen ze een pasgeboren muisje .



wist je dat de hooiwagens die gewoon bij je in de keuken of de douche in een hoekje zitten het meest heftige gif hebben van alle spinnen , dus ook van de zwarte weduwe ??

maar omdat de giftandjes van de hooiwagens ( daddy longlegs ) zo miniscuul klein zijn en niet door de huid heen kunnen ze eigenlijk helemaal niet zo gevaarlijk zijn !

Zo, nou dat van die hooiwagens vond ik ook wel ff :shock: ja!!

Nou loop ik compleet geen risico aangezien ik ze ammenevernooitniet zelf weg haal… :wink:

Maar goed, ik wist dat niet, en vind het wel héél erg interessant allemaal!



Je voert ze krekels en babymuisjes??



Aaahhhh… :cry:



TOch niet levend??



En hóe kom je aan die muisjes met name? Ik neem aan dat ze krekels wel bij de dierenspeciaalzaak verkopen?

Je kan niet bijv. thuis alle vliegen vangen en die geven?



En ze vervellen dus? Net als slangen, dat ze helemaal een omhulsel verliezen??

Wist ik ook niet, dat dat bij spinnen ook zo ging.

En hoe vaak gebeurt dat?



Nog een vraag;

Hóe ben je er bij gekomen om spinnen aan te schaffen??

Ik zie me morgenvroeg dus niet wakker worden en denken;

Hey, vandaag ga ik een SPIN kopen!! :dance:



:naughty:

ja krekels en baby muisjes en ja die moeten levend gevoerd worden , omdat spinnen niets kunnen zien dan behalve licht en donker moeten ze het vooral op tast doen door de trillingen.



als er een dood muisje in de bak zou liggen lopen ze eroverheen maar zullen ze het niet opeten , het leeft niet dus is het geen prooi , de spinnen moeten levend voer hebben anders kunnen ze simpelweg niet eten.



ook moet het bewegen om het gif sneller door de prooi te laten gaan , spinnen hebben geen kiezen dus kunnen niet kauwen , het gif wat ze injecteren zorgt ervoor dat de ingewanden van de prooi oplossen tot een papje wat de spin dan weer opzuigt , het omhulsel van de prooi word op een propje gemaakt met een paar draadjes en worden op het afval hoopje gerold.



de krekels en muizen zijn te halen bij de reptielenshops , krekels en muizen kan je ook bestellen bij een dierenspeciaalzaak alleen betaal je er iets meer aan.

de muizen haal ik bij mijn vriendin zij heeft ongeveer 20 slangen en haar eigen muizenkweek :thumbup:

sprinkhanen vliegen en andere insekten van buiten is beter om niet te voeren , je weet immers niet of ze besteidingsmiddelen hebben gegeten , als dat wel zo is en de spin eet dat insekt weer op loop je kans dat je spin daar ook aan dood gaat. :wink:



vervellen doen ze inderdaad net als een slang alleen een slang vervelt zijn velletje . een spin vervelt alles van tanden tot oogjes de haartjes en de poten.



hoe kleiner ze zijn hoe vaker ze vervellen omdat ze groeien natuurlijk , een volwassen spin vervelt 1x per jaar om zo beschadigingen te herstellen.

meestal vervelt een spin tussen de 3 en 4 maanden om te groeien.



we hebben al katten konijnen cavia’s vissen van alles en nog wat , we hebben 2 honden die je niet erg vaak ziet en we wilde eens een ander diertje in huis , wij houden van apart …



4 jaar geleden toen ons aquarium lek ging vroeg ik me af wat we nog meer met die bak konden toen en dat is dus een TERrarium ervan maken.

maarja WAT moet je daar nu in doen , eerst dachten we aan een slang maar dat wilde mijn lief niet , hij wilde graag hercules torren hebben van die grote joekels met een soort van gewei op hun kop , maar daar moest ik niet aan denken die vieze torren in me huis :mrgreen:



toen zei ik voor de gein een spin … terwijl ik peuken schijt voor spinnen , mijn lief zei gelijk ja daar kunnen we wel eens meer over gaan opzoeken.



ik ben een maand aan het lezen gegaan op google en heb me aangemeld op het vogelspinnenforum , heb de keuze gemaakt welke spin waarmee we wilde beginnen 2 spinnen besteld bij een reptielenshop en toen begon het spinnenvirus .



we hebben er nu 6 zitten dan maar in de tussentijd zijn er al meerdere binnen geweest , maar dat waren voornamelijk mannetjes , die leven veel korter als een vrouwtje … 8)









wist je dat vogelspinnen met 5 jaar ongeveer volwassen zijn , en een man na zijn volwassen vervelling niet meer vervelt en ongeveer daarna nog maar 2 jaar leeft ?? en dat een volwassen vogelspinnenvrouw wel ruim 30 jaar !! kan worden !!

Nathalie?



Raken die spinnen niet gestressed door het vervoer en al het “gepruts”? En levert die mogelijke stress dan weer ziektes oid op?



Ik heb zelf een behoorlijk uitgebreide opleiding gedaan op gebied van Koi (vissen) “dokteren” zijn er ziektes etc die je bij een spin kunt behandelen etc?



Of is het zo van ziek is … nieuwe spin kopen?

lieve ruud , ik haal eerst niek ff van school en dan krijg jij een uitgebreid antwoord van me oke ?



:-*



tosso !!

ben er weer !



ja de spinnen beleven een berg met stress op zo een dag , gelukkig is het maar 1x per jaar dat we dit doen , ze staan nu ook allebei verwamrd op de zolder al voor 2 dagen en dus al 2 dagen complete rust haast geen trillingen ed. morgen haal ik ze weer naar beneden en krijgen ze te eten.

als de spin al iets verzwakt is dat kan die spin dus de stress al niet meer overleven.



de stress zorgt niet voor directe ziektes wel dat je ziet dat ze kracht verliezen als er veel mee omgegaan word , door het krachtverlies kunnen ze niet zo goed meer tegen de wanden oplopen waardoor een val mogelijk is en het achterlichaam op kan scheuren , als dat gebeurt is het een vaststaand feid dat de spin ten dode is opgeschreven.



om de spin dan minder te laten lijden en ervoor te zorgen dat de spin sneller dood gaat zet je die in de vriezer , omdat ze koudbloeding zijn koelen ze snel af worden traag vallen in slaap en sterven in hun slaap.



er zijn een paar “medische” zaken die je kan toepassen op een zieke spin , al is er geen spinnendokter als net zoals een dokter voor de koikarpers.



spinnen kunnen last hebben van mijten , de bestrijd je met roofmijten , je zorgt dat de spin een hele schone lege neutrale bak zit en voeg de roofmijt toe , die zullen de mijten opeten en sterven als er geen voedsel meer is , dus de mijt.



als er een poot afgerukt is zou je op de plek waar het plasma ( het spinnenbloed ) uitkomt sigarettenas kunnen doen dat stopt het bloeden.

een spinnenpoot kan weer aangroeien omdat ze dus vervellen.



een spin kan schimmels op zijn lijf krijgen en als je daar niets aan doet kan de spin daar ook aan sterven , je zorgt dat de spin schoon zit en voert het dier iets meer en vaker zodat hij echt uit zn jasje groeit , door de vervelling verdwijnt de schimmel omdat die niet op de nieuwe huid zit. je versnelt het vervellingsproces dmv overvoering.



voor de rest is er eigenlijk weinig voor de spin te doen mocht die echt ziek zijn.

het meest humane wat je dan kan doen is de spin in de vriezer leggen en hem zo te laten sterven , als te wachten tot de spin zelf het loodje legt en er misschien wel heel lang last ervan te hebben gehad.

Duidelijk verhaal dank je! :thumbup:



Alleen het “humaan” doden in de vriezer ben ik het niet mee eens. Dat zegt men bij vissen (ook koudbloedig) ook en daar klopt niets van.



Een overdosis verdovingsvloeistof werkt een stuk sneller en diervriendelijker maar da’s bij een spin natuurlijk weer lastiger toedienen. :wink:

daarom is dat het meest humane … ja je kan er ook bovenop gaan staan maarja … dat doe je dan ook weer niet .

ze zijn niet gevaarlijk :hug: :-*

Wow wat ben jij dapper. En wat een enge weetjes allemaal. Dat detail van die hooiwagens had je achterwege mogen laten, heb er vanmorgen nog een op het dak gezet, met de blote hand. Brrrr… (doe ik zo uit het veluxraam, op het dak).



Heb weleens gelezen dat ieder mens elk jaar wel een spin in de slaap op eet en dat vind ik al een detail om te :sick: :sick: en dat van binnen een meter zit er wel een spin, brrr, krijg spontaan overal de kriebels…



Geweldig dat je zo enthousiast bent. Leuk om te lezen. Denk dat ik vannacht maar extra goed op pas voor hooiwagens.