Hallo! even een vraagje aan de ervaringdeskundigen
Ik slik clomid 100mg, dit is de tweede ronde want de eerste ronde 50mg deed niets.
Mijn gyn doet geen follikelmetingen omdat, zo ze zegt, ze toch eigenljk niets kan zien, het kan eigenlijk alleen zijn dat je ei nog moet groeien of dat er al 1 gesprongen is.
(op het moment dat ik het vroeg had ik er geen kant-en-klaar antwoord op dus heb er genoegen mee genomen)
Ze wil pas gaan meten als er 1 keer bewezen is dat de clomid heeft gewerkt, door dus vanzelf ongi te worden. (de gyn is trouwens verder hartstikke lief hoor, maar ik ben niet zo goed in ‘drammen’ en mn punt maken hihi :mrgreen: )
Ik zou dat toch best prettig vinden om te weten, ik heb week 23 mn ei, en in week 27 pas een afspraak met de gyn, als er geen ei geweest is, dan vind ik dat prettig om te weten omdat ik dan ook niet onnodig in spanning hoef te zitten.
Ik vraag me dus af op welke dag je normaalgesproken progesteron laat prikken omdat je daaraan kunt zien of je ei geweest is (?toch)
Als de gyn dan geen FM wil doen, wil ze misschien wel een bloedprikformuliertje voor me maken zodat ik iets meer duidelijkheid heb en niet in spanning hoef te zitten als er toch weer geen ei is geweest.
Ik ga deze cyclus sowieso een keertje (digitale)ovu-testen gebruiken, maar ook daar durf ik geen zekerheid aan vast te plakken.
Ik krijg wel de eerste cyclus van een bepaalde waarde de follikelmetingen. Niet alleen om te kijken of er een eitje groeit. Maar ook om te kijken of er geen overstimulatie ontstaat. Heel vaak gaat het wel goed, maar ze willen die ene keer in dit zh niet over het hoofd zien.
Ook moet ik bloed prikken om te kijken of de waarde hoog genoeg is voor een eisprong. Dit gebeurd een week na de eisprong. Deze maand in mijn geval 9 dagen erna omdat er nog een weekend aan zit.
Hoi Beppie,
Jou verhaal is heel herkenbaar, ook mijn gyn wilde geen follikelmetingen doen omdat ik op clomid 50mg goed schijn te reageren. Nou niet dus want ik heb deze ronde ondanks een positive ovutest geen eisprong gehad (mijn temp is niet omhoog gegaan en ik heb een negatieve progestron test). Het verschil met jou is wel dat ik in het verleden wel follikelmetingen heb gehad waardoor die conclusie is getrokken (ik heb in iedergeval geen overstimultie)
Verder wordt er meestal een week na de vermoedelijke eisprong op progesteron geprikt, maar ja als je niet weet wanneer dat is wordt het ook lastig, want dan houden ze vaak dag 21-24 aan, maar sommige hebben pas dan een eisprong…
Ik vind het een beetje raar dat jou gyn zegt niets te kunnen zien op een echo!!! :shock: Want er valt wel degelijk te zien of er eitjes groeien, hoeveel het er zijn en hoe groot ze zijn. Als je nog nooit een fm gehad hebt weet je ook niet hoe dat je op clomid kunt reageren, voor het zelfde geld heb je ineens 5 eitjes, dat is echt niet iets heel raars want het kan zomaar gebeuren, ik schrijf toevallig met iemand die dat laatst had. Zoiets is hardstikke gevaarlijk!
Om eerlijk te zijn kan ik je alleen maar adviseren om een goed gesprek met je gyn aan te gaan en de follikelmetingen te eisen. Gaat je gyn daar niet mee accoord dan zou ik een andere zoeken!
Wat je verder kunt doen is temperaturen, ovulatietesten gebruiken (wel goede!) en eventueel de billingsmethode uitvoeren (slijmwaarneming). Ik gebruik ze alle drie en krijg ook een progesteron bloedtest, maar ben nog steeds hardstikke onzeker, ik heb binnenkort een gesprek met mijn gyn en krijg dan waarschijnlijk weer gewoon controles, dat is wel zo handig.
Nogmaals ik zou het er niet bij laten zitten, succes!
Beetje vreemd dat je gyn zegt dat er op een echo niks te zien is. Natuurlijk is er iets te zien, alleen moet je dan soms wel om de dag voor een echo komen. Een follikel kun je opmeten, dus aan de grootte kun je zien wanneer je eisprong is, een follikel groeit op volle snelheid ongeveer 2 mm per dag. Als ze 14 mm zijn, groeien ze vaak wel door. Daaronder blijven ze nog wel eens hangen. Het is wel belangrijk dat er tenminste één cyclus gevolgd wordt hoe je op de Clomid reageert, want je kunt er ook overstimulatie door krijgen. Reageer je er goed op, dan kunnen ze je in principe voor een paar maanden Clomid meegeven en dat je dan niet meer voor metingen hoeft te komen.
Wat de progesteron-waarde betreft: Dit is alleen betrouwbaar als het 5-7 dagen na je eisprong gemeten wordt. Als je dus niet weet of en wanneer je een eisprong hebt, dan is dit niet goed te meten. En niet iedereen heeft rond dag 14 een eisprong, ook niet met Clomid. Met Clomid heb je juist vaak wat later een eisprong, omdat de follikels langer doorgroeien.
Ik zou het zeker nog een keer gaan overleggen met je gyn. Je weet zo natuurlijk helemaal niet waar je aan toe bent en dat geeft weer een hoop onzekerheid.
Succes!
Groetjes,
Jippie
hoi allemaal,
vandaag progesteron laten prikken 8 dagen na vermoedelijke eisprong.
de uitslag was 43 is dit goed???
morgen een telefonische afspraak met de gyn.
Hoor wel wat de procedure verder zal zijn.
groeten angelique :vlinder: