Foliumzuur verplicht?

Hoi iedereen

Je leest overal dat het belangrijk is dat wanneer je zwanger wilt worden of als je zwanger bent dat je foliumzuur moet slikken…is dit nu echt noodzakelijk? En als je dat niet doet, is dat dan niet goed voor het ongeboren kind?

Gr Naomi

Volgens mij is het niet verlplicht, maar het lijkt me wel erg verstandig.

Zie ook: http://www.kindjeopkomst.nl/html/zwangerworden/foliumzuur_001.htm

Als je geen foliumzuur slikt heeft je kind een grotere kans op een open ruggentje. Ik zou persoonlijk dit risico niet willen lopen en als ik daarvoor iedere dag een pilletje moet innemen dan doe ik dat met liefde.

ik heb de eerste weken/maanden van mijn zwangerschap in afrika doorgebracht. Daar doen ze niet aan foliumzuur en mijn hoofd heeft er ook geen seconde aan gedacht. Toen ik thuiskwam heb ik foliumzuur gekocht, maar ik was zo missellijk, en die pillen stonken zo gigantisch dat ik bij elke pil moest overgeven. Vriendin van mij is vk, ik heb haar om advies gevraagd. Haar woorden: tuurlijk is het beter het wel te slikken. Maar uberhaubt de kans op een open ruggetje is zo ontzettend klein, hij wordt iets kleiner als je fz slikt, maar als het zo’n m,artelgang is; niet doen…

dus.

in principe krijg je via gezonde voeding genoeg foliumzuur binnen.

een hoge dosis foliumzuur (5 mg) wordt vooral in risico-families aangeraden.

sluit me aan bij fiep :thumbup:

De laatste 2 dames, ik ben het toch niet met jullie eens.

Natuurlijk is de kans heel klein op een open ruggetje… maar je zal die moeder/vader maar zijn die zo’n kindje krijgt. Ik heb het gezien, dat is echt afschuwelijk. Bovendien verlaagt het gebruik van foliumzuur ook de kans op een open gehemelte (zogenaamde hazenlip). En dat alleen met het nemen van een tabletje. En dat geldt niet alleen voor familie’s waar een groot risico bestaat op deze afwijkingen, die vrouwen moeten namelijk 10 x zoveel foliumzuur (5 mg in plaats van 0.5 mg)nemen dan andere vrouwen die zwanger willen worden. Groot verschil dus !!! Ik zou altijd foliumzuur nemen, maar dat is mijn mening.

Als het door omstandigheden moeilijk/onmogelijk is om Fz te slikken, zoals Fiep beschiijft bijvoorbeeld dan kan ik me daar wel in vinden. Maar als er geen reden is om het niet te (kunnen) doen, waarom dan een risico onnodig vergroten?

@Lieke74 wrote:

De laatste 2 dames, ik ben het toch niet met jullie eens.

Natuurlijk is de kans heel klein op een open ruggetje… maar je zal die moeder/vader maar zijn die zo’n kindje krijgt. Ik heb het gezien, dat is echt afschuwelijk. Bovendien verlaagt het gebruik van foliumzuur ook de kans op een open gehemelte (zogenaamde hazenlip). En dat alleen met het nemen van een tabletje. En dat geldt niet alleen voor familie’s waar een groot risico bestaat op deze afwijkingen, die vrouwen moeten namelijk 10 x zoveel foliumzuur (5 mg in plaats van 0.5 mg)nemen dan andere vrouwen die zwanger willen worden. Groot verschil dus !!! Ik zou altijd foliumzuur nemen, maar dat is mijn mening.

ja, ik denk ook dat je het eigenlijk gewoon we moet doen, het is beter, je verkleint er een naar risico mee. Maar uh, ik vertelde alleen even hoe het bij mij is gegaan. en het minste wat ze kunnen doen is die pillen zo maken dat je er als zwangere vrouw niet van moet overgeven… :?

Sorry dames, beetje last van hormonen geloof ik. Had wat minder fel willen reageren. :lol:

Ik kreeg ze ook niet weg…doordat ik slecht pillen kan slikken.

Het lukt me pas met een grote slok water en juist door die grote slok water moest ik overgeven.

Als het je lukt, toch maar doen.

Maar ga je niet schuldig voelen wanneer het niet wil.

Ik zou het wel slikken alleen als je een hele goede reden hebt, niet doen.

Ik had hele kleine pilletjes (roze-grijs potje) van de ts . Heel goed te doen.

Maar ik ben dan ook gewend om medicatie te slikken…

Als het je lukt, doen! Het verkleint het risico zoals de dames al schrijven. En die van Evasan zijn zo klein dat ik ze met minimaal water weg krijg, en ik kan echt geeeen pillen slikken. :oops: In je voeding zit wel foliumzuur maar niet genoeg. Daarom willen ze het tzt net als jodium aan het brood gaan toevoegen.

Niemand die het je zal verplichten uiteraard want dat is niet mogelijk, maar iedere VK, gyn, huisarts etc zal het je zeker aanraden. :thumbup:

Je hebt foliumzuur als een echt tabletjes en daar werd ik ook misselijk van. Maar ze bestaan ook als vloeibaar met een heel kleine capsule erom. Hij was kleiner of even groot als het gewone tabletje. Ze waren glad en veel makkelijker door te slikken. Dus dat zou nog een idee zijn voor de misselijkheid.

Ik ben ook van mening dat als het kan dat het dan wel het beste is om ze te slikken. Als het niet kan of je bent niet in de gelegenheid dan niet. Het blijft een eigen keuze natuurlijk.

Het werd mij trouwens wel bij de VK gevraagd of ik ze geslikt had.

Die van Evasin zijn goed te doen en euh erg handig, die zitten in een soort pilstrip met de dagen van de week erop.

Weet je gelijk welke dag het is :wink: :mrgreen: 8) …nee ik ben niet blond…

hier wel een potje staan… maar ik vergat et gewoon! als je ze nou s middags mocht… maar je moet ze persee s morgens toch??

tot nu toe… op de 20 weken echo… niks geen bijzonderheden te zien!!

maar kgeloof als ik wel een kindje zou krijgen met een open ruggetje… dat je die achterlijke vergeetheid wel een vreselijke rotschop kan geven…k denk dat ik mezelf schuldig ga voelen…

Ik heb vitaminepillen met foliumzuur, die zijn zo groot, kan me voorstellen als je al gauw overgeeft vanwege de hormonen, dat je daar niet blij van wordt…

Maar ik heb ook kleine pilletjes, net zo klein als DE pil, dat moet toch niet zo’n probleem zijn? :think: (ik heb dan ook geen slikprobleem, dus kan het me niet zo goed voorstellen, neem ze direct na het eten met een klein slokje)

Als het het wel is, dan veel groenten eten (zoals Brocoli)

Misschien mag je ze vermalen en dan door een beetje yoghurt (of iets wat je wel binnen kunt houden) doen?

Ik zou het ook wel proberen te doen hoor… alles om die risico’s te verkleinen toch?

Danielle_M wrote:
Je hebt foliumzuur als een echt tabletjes en daar werd ik ook misselijk van. Maar ze bestaan ook als vloeibaar met een heel kleine capsule erom. Hij was kleiner of even groot als het gewone tabletje. Ze waren glad en veel makkelijker door te slikken. Dus dat zou nog een idee zijn voor de misselijkheid.

Ik ben ook van mening dat als het kan dat het dan wel het beste is om ze te slikken. Als het niet kan of je bent niet in de gelegenheid dan niet. Het blijft een eigen keuze natuurlijk.

Het werd mij trouwens wel bij de VK gevraagd of ik ze geslikt had.[/

Hoi iedereen

Bedankt voor jullie reacties over foliumzuur!!

Ik ben gisteren toch maar even naar de winkel gegaan voor foliumzuur, en ben er vanmorgen mee begonnen.

Gr Naomi

Hallo,

Ook ik wil graag zwanger worden. Ik heb vandaag foliumzuur gekocht, dus daar ga ik mee beginnen.

Ik had alleen al eerder bij de etos “Multi- zwanger worden” gekocht. Er zit oa foliumzuur en groene thee in. Nu is mijn vraag aan jullie:

Welke zal ik gaan slikken? Of kan het ook allebei? Ik was er niet zeker van dat die multi van de etos wel echt genoeg foliumzuur zouden bevatten, dus heb toch maar foliumzuur gekocht.

Van die foliumzuur mag je 1 tablet per dag, en van dat multi zwanger worden 2. Wat zal ik doen??

Groetjes, en alvast bedankt!

Als je twijfelt neem je er 2 van de multi. Daarop staat dat dat kan zonder problemen. Foliumzuur kun je welliswaar niet ‘overdoseren’ maar op de bijsluiter staat wel degelijk dat je er maar 1 per dag van mag. Alleen vrouwen die al eerder met een open ruggetje of verhemelte te maken hebben gehad, zelf of in de directe familie wordt aangeraden het 10-voudige te slikken en zij krijgen dit dan ook voorgeschreven via de arts. Dat voorschrijven is niet voor niets want als je meer folium slikt dan aangeraden kan dat een tekort aan een bepaalde B-vitamine verhullen. Degenen die dus extra moeten slikken krijgen dus ook bepaalde testen vooraf om dat tekort uit te sluiten.

bedankt voor de reacties. Ik vroeg me af, of het voor mijn man ook goed is om foliumzuur te slikken, of hoeft dat niet?

En ik kan dus gewoon dat multi van de etos slikken, 2x per dag?