foliumzuur slikken?

Ik heb sinds de bevalling van de jongste nogal een onregelmatige cyclus. We doen het ook niet echt altijd veilig :oops: Als het zo mocht zijn dat ik zwanger van een derde is het ook gewenst, maar we zijn er zeg maar niet echt mee bezig. Nu hebben we gisteren sex gehad en ik voel net mijn eisprong (had ik vroeger ook altijd) en ik heb heel veel slijm! Precies 2 weken na mijn ongesteld, dus ineens heel regelmatig.



Ik slik momenteel geen foliumzuur, maar zouden jullie dit gezien het bovenstaande voor alle zekerheid toch doen of gewoon afwachten wat er gaat gebeuren?



Misschien een stomme vraag, maar het is denk ik ook mijn gevoel van als ik het ga slikken, is het ook ineens zodat we voor een derde bezig zijn en als ik niet slik en het is zo dat ik zwanger mocht zijn heb ik daar weer spijt van. Ben gewoon benieuwd wat jullie zouden doen (en dan denk ik nog even verder na :smiley: )

voor het geval dat zou ik het gewoon slikken… je houdt er niks aan over als je het wel slikt en als jij je anders straks niet fijn voelt mocht het wel zo zijn is het een kleine moeite om ze te slikken tot je meer weet.



Wel spannend dan trouwens :thumbup:

Inderdaad gewoon slikken, waarom niet? Het kan geen kwaad, en het voorkomt wel een hele hoop schuldgevoelens mócht je toch ineens zwanger blijken te zijn…



Ik slik trouwens gewoon dagelijks een multivitamine waar ook foliumzuur inzit. Weliswaar minder dan in de aparte tabletjes foliumzuur… 100% ipv 200% van de adh… maar neem aan dat dat ook gewoon volstaat. Als ik dan zwanger ben zwitch ik wel heel gauw over op de aparte foliumzuur of zwangerschapsvitamines.

Oh ja, ik slik ook dagelijkse vitaminen. Ik weet niet of daar foliumzuur in zit. Volgens mij staat daar op dat je die bij zwangerschap niet mag slikken. :think: Ik zal eens kijken op het potje.

Daar zit dan waarschijnlijk teveel vitamine A in. Dus ik zou gewoon overgaan op een andere (zwangerschaps)multivitamine met foliumzuur erin.

Nou zou in jouw geval zeker slikken!


  1. je doet het niet altijd veilig
  2. nog een kindje erbij is welkom zeg je…



    Vind eigenlijk dat je het moet doen.

    Als je het niet wil doen, moet je duidelijke afspraken maken voor jezelf!

@Marlous79 wrote:

Daar zit dan waarschijnlijk teveel vitamine A in. Dus ik zou gewoon overgaan op een andere (zwangerschaps)multivitamine met foliumzuur erin.




Teveel vitamine A mag je tijdens je zwangerschap inderdaad niet slikken, maar vóórdat je zwanger wordt is het volgens mij geen probleem, toch?

Maargoed, er zijn zelfs zwanger worden pillen, die zou je ook kunnen halen.

Er zit inderdaad te veel vitamine A in. Ik ga maar gewoon over op de zwangerschapsvitaminen en dan zullen we het over een paar weken wel zien :wink:

Joh er zijn tegenwoordig alweer hele discussies op gang binnen de wetenschappelijke wereld of extra vitaminen slikken (gewone dan!) wel zinvol is. Een gevarieerde voeding doet ws veel meer dan een pilletje. De enige echte uitzondering hierop zijn dingen die artsen voorschrijven zoals bv folium of Vit D ed. Dus hoppa gooi de multi eruit (bespaart weer lekker :wink: ) en enkel over op de folium. :thumbup:

@Rhiannon wrote:

Joh er zijn tegenwoordig alweer hele discussies op gang binnen de wetenschappelijke wereld of extra vitaminen slikken (gewone dan!) wel zinvol is. Een gevarieerde voeding doet ws veel meer dan een pilletje. De enige echte uitzondering hierop zijn dingen die artsen voorschrijven zoals bv folium of Vit D ed. Dus hoppa gooi de multi eruit (bespaart weer lekker :wink: ) en enkel over op de folium. :thumbup:


Inderdaad :thumbup:

Mijn huisarts heeft aangeraden om nu alvast foliumzuur te gaan slikken, ondanks dat we nog niet officieel bezig zijn. Ik ben vanaf december gestopt met de pil en ben nog wat aan het rommelen met mijn cyclus. Mocht ik zwanger worden dan heb ik in ieder geval op tijd foliumzuur gebruikt.

Maar nu vraag ik me af, is het eigen merk van Kruidvat een goede foliumzuur of is het toch beter om het bij de apotheek te kopen?

Volgens mij maakt het niet uit hoor, foliumzuur is foliumzuur. Misschien alleen de dosering even controleren. Maar ik heb ook altijd kruidvat gebruikt hoor.

Vlinder het is allemaal hetzelfde behalve de prijs. :wink: Het duurt ongeveer een week of 4/5 voor het een soort voorraadje in je lijf opbouwt. Dus vroeg starten is zeker aan te raden. :thumbup: Je kijkt overigens vooral naar de hoeveel mg die erin zit. Evasin heeft bv standaard 0,4 mg erin zitten. Sommige eigen merken 0,5 en er zijn ook apothekersmerken die 1 mg hebben. Maar 0,4/0,5 is voldoende voor een gezonde zwangere. :thumbup:

Dank jullie wel!

Ik ben vorige week vrijdag begonnen met foliumzuur gebruiken, gewoon die van het Kruidvat. Alleen ben ik vanaf afgelopen zondag steeds 's morgens zo misselijk dat ik me af vraag of dat van het foliumzuur komt. Zo rond 1 uur ga ik me beter voelen om me dan vervolgens de volgende dag weer zo misselijk te voelen. Zou dit van de foliumzuur kunnen komen, herkent iemand dit?

Ik kan niet zwanger zijn omdat ik nog gewoon ongesteld ben geweest van de week. Wel maar 2 dagen in plaats van normaal 5 dagen dat is het enige verschil

mmm dan zou ik toch maar eens een testje doen denk ik…je kunt namelijk ook als je zwanger bent nog een kleine bloeding hebben…van foliumzuur wordt je niet misselijk voor zover ik weet. Succes!

Neem je je folium op je nuchtere maag? Dat kan een beetje misselijk gevoel geven dat herken ik wel iig. Ligt overigens vaak niet aan de folium maar meer aan de hulpstoffen in de pilletjes (zit een olie ed in). Probeer eens eerst je ontbijt te eten en pas daarna de foliumzuur. Soms gaat dat beter. En wat Wola al aangeeft…als je je zo misselijk voelt en je menstruatie zo kort was (anders dan gebruikelijk) een testje eraan wagen. :thumbup:

Tijdje niet op het forum geweest…

Ik had nog geen testje gedaan omdat ik deze maand mijn ongesteldheid wilde afwachten… ineens had ik 1.5 week geleden veel bloedverlies. Ben bij de huisarts geweest en zij heeft me onderzocht en gelijk een testje gedaan. Niet zwanger maar omdat ik zelf al geen testje had gedaan weet ze nu niet waar het bloedverlies vandaan komt (MK of toch iets anders :? ). Uitstrijkje laten maken en nu afwachten. Misselijkheid is overigens wel over dus ja… conclusie voor mezelf is eigenlijk al gemaakt.

Volgende keer dus niet afwachten maar gelijk actie qua testen.

:hug: :hug:

wat lief WoLa, dank je wel! De uitslag van het uitstrijkje was goed dus geen nare dingen, gelukkig!

achzo, ik ben net “zwangerschapsvitaminen” gaan halen bij de apotheek, ik vond dat toch wel vrij duur, nu ik weet dat foliumzuur genoeg is en dat je die zelfs niet bij de apotheek moet gaan halen ga ik dat de volgende keer maar gewoon nemen…



op zich eet ik niet echt ongezond dus dat zit dan wel snor…