Foetaal Alcohol Syndroom (item EenVandaag)

Eergisteren bij eenvandaag:





Volgens schattingen zou het vaker voorkomen dan het downsyndroom en het open ruggetje bij elkaar: Het Foetaal Alcohol Syndroom. Kinderen met FAS zijn geestelijk en lichamelijk ‘anders’ doordat hun moeders alcohol dronken tijdens de zwangerschap.

Ze hebben een smalle bovenlip, ogenspleet is kleiner. Een kleine kin. Ook verstandelijk zijn de kinderen ernstig beperkt doordat de hersenen beschadigd zijn door alcohol. EenVandaag liep mee op de FAS-poli in Winschoten bij Dr Kohl en bij zorgboerderij De Vlinderboom, een van de weinige opvangplekken in Nederland voor kinderen met FAS.







FAS-kinderen zijn impulsief, ongeremd, en ze hebben concentratieproblemen. Hun geheugen werkt slecht. Bovendien zijn ze naïef en beïnvloedbaar. Ze hebben weinig inzicht in de gevolgen van hun handelen en handelen soms gewetenloos. Later zijn ze gevoelig voor verslaving, criminaliteit.Hoeveel alcohol tijdens de zwangerschap leidt tot FAS, is onbekend. En het komt in alle lagen van de bevolking voor, ook bij hoogopgeleide moeders.



item hier te zien

http://www.eenvandaag.nl/gezondheid/39012/fas_beschadigd_door_moeders_alcoholgebruik







ben toch wel een shock; wat een ellende kun je je kinderen toch aandoen door in die 9mnd niet gewoon even de alcohol (en sigaretten) te laten staan… en nog meer in shock dat volgens de KA in dit item 50% van de nlse vrouwen gewoon alcohol blijft drinken :shock: :shock:

Ik heb het gezien inderdaad, en ook ik heb :shock: :o zitten kijken naar de percentages, en dan vooral die van vrouwen die blijven drinken in de zwangershcap…

heb het niet gezien, maar serieus 50% van de zwangere vrouwen drinkt ‘gewoon’?



Ben blij dat ik sowieso al nooit alcohol drink en dus ook niets ‘hoef te laten’ of het toch maar heb gedaan tijdens de zw.schap.

Heeft een hoop ellende bespaard als ik het zo lees.

Ik vind het echt onvoorstelbaar he, en het percentage 50% wat drinkt tijdens de zwangerschap echt schrikbarend hoog.

Je mist dan totaal een stukje verantwoordelijkheids gevoel ten opzichte van je kind.

Hier in de omgeving ken ik een baby die moest afkicken omdat de moeder drugs gebruikte ook zo vreselijk :evil:

ik heb met eenjongetje gewerkt die het FAS heeft

ik was zijn persoonlijk begeleider. hij was 11. zal nu ongeveer 16 zijn.



maar echt erg als je ziet wat alcohol kan aanrichten.

ik heb daar al eerder een docu over gezien. vreselijk !



dat alcohol slecht is wist ik wel, maar dat 1 glas dit zelfs al aan kan richten was echt een schok voor me hoor !



nu heb ik nooit gedronken, dus dat scheelt.





ik heb het even opgezocht, dit is de docu uit 2007 http://player.omroep.nl/?aflID=4592595

@Goudvis wrote:

I

Hier in de omgeving ken ik een baby die moest afkicken omdat de moeder drugs gebruikte ook zo vreselijk :evil:


idd ook vreselijk, maar bij drugs hangt wel nog het idee dat zo ongeveer iedereen dat wel afkeurt tijdens een zwangerschap. Bij alcohol vindt blijkbaar +/- 50% dat ze dat toch wel kunnen drinken tijdens de zwangerschap, ondanks dat dat dus ook vreselijk veel schade aan kan richten (en dat toch dacht ik wel onder ‘algemeen bekend’ viel)

@fiep klophout wrote:

@Goudvis wrote:
I

Hier in de omgeving ken ik een baby die moest afkicken omdat de moeder drugs gebruikte ook zo vreselijk :evil:


idd ook vreselijk, maar bij drugs hangt wel nog het idee dat zo ongeveer iedereen dat wel afkeurt tijdens een zwangerschap. Bij alcohol vindt blijkbaar +/- 50% dat ze dat toch wel kunnen drinken tijdens de zwangerschap, ondanks dat dat dus ook vreselijk veel schade aan kan richten (en dat toch dacht ik wel onder ‘algemeen bekend’ viel)




dat is zelfs met roken zo…

zonder dit te willen verwachten: :naughty:

een glas wijn is voor de meeste mensen een stuk meer geaccepteerd dan een sigaret.

Een vriendin kreeg 9 jaar geleden bij haar zwangerschap nog de tip van de vk (!!) om 's avonds een glas wijn te drinken om de baby, die erg onrustig was in haar buik, rustiger te maken.

@Roos wrote:

Een vriendin kreeg 9 jaar geleden bij haar zwangerschap nog de tip van de vk (!!) om 's avonds een glas wijn te drinken om de baby, die erg onrustig was in haar buik, rustiger te maken.




Vrienden van ons zijn vorig jaar de trotse ouders geworden van een zoon. Zwanger worden was bijna niet mogelijk, en eenmaal zwanger na jaren wachten bleek het mannetje 2 klompvoetjes te hebben.

Op haar verjaardag, vlak voor de uitgerekende datum hadden ze een afspraak bij de gyn.

“Je drinkt vanavond toch wel een glas champagne he”



Heeft ze niet gedaan.



En Roos: onze dochter is bijna 10, 10 jaar terug gaf de vk me ook het advies om door te roken. Dat inzicht is nu wel iets gewijzigd lijkt me :wink:

ik hoor hier soms nog wel in mijn omgeving dat een gyn of vk zegt om door te roken.

zij het minderen,

ze zeggen dan dat de stress die stoppen met zich meebrengt erger is voor het kind dan die paar sigaretten



(overigens ben ik het hier niet mee eens)

Hmm Ik heb in mijn vakantie (toen wist ik niet dat ik zwanger was ) aardig wat gedronken)

toen de test positief was geen druppel aangeraakt meer maar als het al van 1 glas kan komen ben ik niet echt gerust

Het ene moment heb je er nog nooit van gehoord en nu valt het tav twee clienten van ons. Maar eentje is iig een kind van twee verslaafde ouders. Moeder aan de drugs en vader aan de alcohol. En wellicht dat moeder ook wel een borrel luste.



Ik zou persoonlijk niet gelijk bang worden als je een keer een glas wijn hebt gedronken (toen je bijv niet wist dat je zwanger was ofzo). Er is ook nog zoiets als een herstellend vermogen. Maar regelmatig drinken lijkt me alles behalve bevorderlijk.

@marloes vip wrote:

Haar motivatie voor het roken was: dan wordt de baby niet zo groot en beval je gemakkelijk. En dan trots vertellen dat ze vlug bevallen was doordat haar baby’s zo klein waren dankzij het roken.




:shock: :shock:



:silenced:

ik heb ook wel eens iemand ontmoet die het niet als motivatie aan gaf, maar wel zei: och het enige wat ik er van gemerkt heb dat ik heb doorgerookt, is dat de kinderen heel klein waren, en dat was met de bevalling best handig.



Te bizar, dat je zo makkelijk kunt denken over kinderen die -door jouw toedoen- gewoon duidelijk veel kleiner zijn dan andere kinderen.

@knollie1 wrote:

ik hoor hier soms nog wel in mijn omgeving dat een gyn of vk zegt om door te roken.

zij het minderen,

ze zeggen dan dat de stress die stoppen met zich meebrengt erger is voor het kind dan die paar sigaretten



(overigens ben ik het hier niet mee eens)




Ja die hoor ik ook wel. Ik denk zelf, stop eerst met roken, dan met anticonceptie. Je hebt maar een kans om je lijf de kans te geven het beste wat binnen je mogelijkheden ligt te bieden voor je kind.



Maar ik heb een schoonzus die ook wel dronk en rookte tijdens haar tweede zwangerschap, kindje werd geboren met trisomie 13 (heeft maar zes dagen geleefd). Haar motivatie voor het roken was: dan wordt de baby niet zo groot en beval je gemakkelijk. En dan trots vertellen dat ze vlug bevallen was doordat haar baby’s zo klein waren dankzij het roken. Dat haar eerste en derde drie soorten puffen hebben wegens slechte longen is volgens haar toeval of erfelijk maar kan niet door het roken komen. Tja hoe groot is de plaat voor je harses dan vraag ik me af. Zeker niet vreemd dat wij al jaren geen contact hebben? Bij de derde heeft ze overigens niet gedronken tijdens de zwangerschap.