Floyd (12) redt kinderen uit brandend huis

’Ik heb gewoon gedaan wat ik moest doen’



De 12-jarige Floyd uit Zoetermeer heeft gisteren twee kinderen uit een brandend huis aan de Handelrode gered. ‘Ik heb gewoon gedaan wat ik moest doen,’ zegt hij vandaag in het AD.





Floyd bedacht zich geen moment toen hij het brandende huis zag.

De moeder was even de deur uit om een een kinderfietsje op te halen bij de school in de buurt. Haar zoontje van drie kreeg volgens de politie een aansteker te pakken en begon daarmee te spelen. Daarbij vloog een matras in brand en binnen de kortste keren stond de hele slaapkamer in lichterlaaie.



Floyd liep op dat moment buiten. ‘Ik was met twee vrienden langs de deuren aan het gaan voor Halloween,’ vertelt hij. ‘Ik was vlak bij mijn huis, toen ik opeens een huilend meisje zag lopen. Ik vroeg wat er was en ze zei: ‘Mijn huis staat in brand’.’



‘Slaapkamer stond helemaal in de fik’

Floyd bedacht zich geen moment. Hij belde 112 en rende met het meisje het huis in. Daar trof hij de kinderen van drie en zes aan. ‘Ik ben me rot geschrokken, want boven stond de slaapkamer helemaal in de fik.’



Floyd haalde de kinderen uit huis. Die wachtten vervolgens bij de buren op hun moeder. Binnen had de gearriveerde brandweer het vuur vrij snel onder controle. Hoe ernstig het huis is beschadigd, was gisteravond nog niet bekend.



‘Best wel heftig’

De 12-jarige Zoetermeerder was gisteravond nog een beetje ontdaan van zijn heldenrol. Hij heeft gewoon gedaan wat iedereen zou doen, zegt hij. ‘Maar het was allemaal best wel heftig.’



De politie noemt het optreden van Floyd ‘geweldig’. ‘Je moet er niet aan denken wat er anders was gebeurd,’ zegt een woordvoerder.’




Applaus voor Floyd :clap: :clap: :clap:

Hopelijk laat moeder de kindjes nu niet meer alleen thuis.

Ik las het in het AD, wat een held :clap: :clap: :clap:

wat knap zeg om op die leeftijd zo te handelen :thumbup: :clap:

Wowh wat knap… Wat een held zeg. :clap: :thumbup:

SUPER van die jongen en ik hoop dat mama hier nog niet het laatste over gehoord heeft :snooty:

Dat is even schrikken zeg :shock: wat ontzettend goed van die jongen :clap: :thumbup:





Rivella; ongeluk ligt in een klein hoekje he, hoeveel moeders gaan niet even weg , en laten de kinderen even alleen, hier op kok ook genoeg hoor :?

@melanie wrote:







Rivella; ongeluk ligt in een klein hoekje he, hoeveel moeders gaan niet even weg , en laten de kinderen even alleen, hier op kok ook genoeg hoor :?




Ja allemaal als ze wakker zijn en ook nog bij een aansteker blijken te kunnen.

@Bella wrote:

@melanie wrote:






Rivella; ongeluk ligt in een klein hoekje he, hoeveel moeders gaan niet even weg , en laten de kinderen even alleen, hier op kok ook genoeg hoor :?




Ja allemaal als ze wakker zijn en ook nog bij een aansteker blijken te kunnen.




En ook al lagen ze te slapen, en lag er geen aansteker in het zicht.

Maar ja das mijn visie.

@melanie wrote:

Dat is even schrikken zeg :shock: wat ontzettend goed van die jongen :clap: :thumbup:





Rivella; ongeluk ligt in een klein hoekje he, hoeveel moeders gaan niet even weg , en laten de kinderen even alleen, hier op kok ook genoeg hoor :?




Ja een ongeluk zit in een heel klein hoekje dus je kunt je kinderen die niet voor zichzelf kunnen zorgen (ze zijn 3 en 6) maar beter niet alleen laten.

Ik meen me zelfs te herinneren uit een ander topic dat dat strafbaar is.

Vanuit die gedachte, hoop ik idd dat de moeder nog ter verantwoording geroepen wordt.

Doordat zij haar kinderen alleen heeft gelaten met gevaarlijk spul binnen handbereik, heeft ze een gevaarlijke situatie gecreëerd , die kinderen hadden dood kunnen zijn :naughty:

Dit is echt geen kwestie van je kind een paar seconden uit het oog verliezen maar moedwillig voor langere tijd alleen laten.

@Rivella wrote:

@melanie wrote:
Dat is even schrikken zeg :shock: wat ontzettend goed van die jongen :clap: :thumbup:





Rivella; ongeluk ligt in een klein hoekje he, hoeveel moeders gaan niet even weg , en laten de kinderen even alleen, hier op kok ook genoeg hoor :?




Ja een ongeluk zit in een heel klein hoekje dus je kunt je kinderen die niet voor zichzelf kunnen zorgen (ze zijn 3 en 6) maar beter niet alleen laten.

Ik meen me zelfs te herinneren uit een ander topic dat dat strafbaar is.

Vanuit die gedachte, hoop ik idd dat de moeder nog ter verantwoording geroepen wordt.

Doordat zij haar kinderen alleen heeft gelaten met gevaarlijk spul binnen handbereik, heeft ze een gevaarlijke situatie gecreëerd , die kinderen hadden dood kunnen zijn :naughty:

Dit is echt geen kwestie van je kind een paar seconden uit het oog verliezen maar moedwillig voor langere tijd alleen laten.




Dat het op kok ook gebeurt,maakt het natuurlijk niet meteen oke.

Over kokkers die hun kids van die leeftijd alleen laten heb ik evengoed ook een mening. In dit geval is het gelukkig goed afgelopen,maar dat er nou een 12-jarige aan te pas moet komen,is al schokkend genoeg.

Een volwassen moeder snapt niet wat er kan gebeuren en een 12 jarige weet instinctief wat hij moet doen. Opvallend.

Natuurlijk is het een 1 op weet-ik-veel-hoeveel verhaal dat er iets mis kan gaan,maar daar heb je weinig aan als je kindjes liggen te verbranden thuis,omdat ze toevallig die 1 zijn.



Onwijs stoer en knap van die jongen!

Inderdaad, wat een held zeg!

Knap hoe hij gehandeld heeft, vaak krijg je toch een soort van schrik-effect waarbij je gewoon totaal lam kan slaan.



Ik vind het ook onverantwoord, maar dat is een discussie op zich natuurlijk.

Wij weten ook niet hoe ver die school was, aan de overkant, of 10 minuten verder.



Feit blijft dat 3 en 6 erg jong is (en als je een slaapkamer in de fik kunt zetten, je op straat iemand aan kunt houden die naar binnen gaat en je bij de buren aflevert, dan ben je niet even 3 seconden uit het zicht…).





Ik denk dat deze vrouw zich voortaan wel 3 keer aan het hoofd krabt voor ze weer zonder kroost de deur uitgaat.

Maar het blijft natuurlijk een domme actie die totaal anders had kunnen uitpakken.