flexibel omgaan met instromen

Pff weet niet goed hoe het te formuleren.



Onze dochter is 5. Ze is in november vlak voor haar vierde naar groep 1 gegaan en gaat vanwege haar geboortedatum pas na de zomervakantie naar groep 2.



Op zich niet erg, maar ze vindt het zelf “stom” en ik denk dat ze wel eerder toe is aan meer uitdagingen. Ze wil nu al lezen en schrijven etc.

Gelukkig is onze school heel makkelijk en bieden ze meer stof aan als een kind daar behoefte aan heeft.



Zijn er scholen die flexibel zijn qua instromen? Dat kinderen halverwege doorgaan? Lijkt mij niet goed voor de groepsvorming en voor het individuele kind, maar ik ben gewoon benieuwd.



Ik vind het trouwens een heel groot goed dat mijn kind langer mag kleuteren hoor!! Spelen is ook leren!

Wij stromen bij ons op school niet halverwege het jaar in. Dus een kind kan soms erg ongunstig jarig zijn. Dat verschilt per kind, ik heb bijvoorbeeld wel eens 2 kinderen van half en eind oktober door laten gaan, omdat het lekker haaibaaien waren die ook nog eens cognitief goed ontwikkelden. Maar een ander kind van oktober wat ook cognitief goed ontwikkelt kan beter nog even blijven om sociaal gezien wat aan te sterken.

Het is altijd zoeken naar wat voor het kind het beste is. Bij ons is dus de keuze: vervroegd door laten gaan of langer laten kleuteren. Soms is het even lastig om ouders te overtuigen, maar meestal pakt het gewoon goed uit. Een kind hoeft niet in groep 2 te blijven hangen, maar kan met extra werk ‘lekker sterk’ door naar groep 3. Dat is alleen maar mooi meegenomen.

En ik houd altijd het voorbeeld van mijn zusje in mijn achterhoofd. Ook een novemberkind, vervroegd doorgegaan naar groep 3, maar ergens op de middelbare school blijven zitten. Toen zeiden mijn ouders (en zij zelf ook): nu zit ze goed. Het compenseert vanzelf wel weer als dat nodig is. Soms kan een kind beter door stromen naar groep 3, om dan later een keer een groep over te doen.

(lang verhaal weer, ik heb ook zo’n mooi vak :angel: )

Ik denk eigenlijk ook wel dat het zo goed is.

Dan is ze later ook niet steeds de jongste en heeft ze voor nu gewoon een jaar bonus, toch?

Op de school waar onze kinderen nu zitten wordt er standaard bij oktober/november extra gekeken of ze na de kerstvakantie (dus als ze ruim een jaar op school zitten) of ze wel of niet beter af zijn in groep 2. In dat geval gaan ze na de kerstvakantie over. Het zijn welliswaar gemengde groepen 1/2 dus de kinderen blijven binnen hun eigen groep. Maar ze draaien dan voortaan met groep 2 mee (en de meeste van die kinderen zullen ook versneld doorstromen).

Mijn zoontje was al op de vorige school (door verhuizing van school moeten veranderen) in een eerder stadium doorgeschoven. Die ging met grote tegenzin naar school (alles was stom in zijn ogen). En na verschillende testen bleek hij beter af te zijn in groep 2. Dus die is toen op 4 jarige leeftijd al doorgeschoven naar groep 2.

Het is dus maar net wat voor kind het is. Een ander dochtertje van mij is een september kind en kan het prima aan als vroege leerling.

Twee andere zoontjes zijn weer januari kinderen , ook vrij laat dus. De kleuter periode was misschien net iets aan de lange kant. Maar op zich vonden ze het zelf prima, ze gingen met veel plezier naar de kleutergroep en mochten regelmatig extra werkjes maken.

Bij ons op school is het tegenwoordig meer regel dat kinderen tot 1 januari doorgaan naar groep 3 dan dat ze extra lang kleuteren. Dit jaar zijn er bij mijn zoon ook 6 naar groep 3 gegaan en 1 oktoberkindje (ouders zijn vorig schooljaar gescheiden, misschien is dat de reden) bleef in groep 2.

Daphne vind ook veel dingen gemakkelijk, en krijgt ook extra werkjes, ze heeft het altijd snel af ook…

ik vind het zo goed, ze heeft een hele fijne klas, 19 kinderen, dus genoeg aandacht voor elk kind ook, ze heeft haar vriendjes…

Gelukkig vind het zelf leuk en kan ze ook lekker spelen dat vind ze ook heel leuk…

ze doen het ook niet te snel geloof op haar school, ze gaan met moeilijkere opdrachten aan de gang, ze hebben er een protocol over, staat er allemaal wel in…



over hoogbegaafde kinderen en kinderen met talent (heeft een andere naam maar die weet ik niet meer…)

tja,…

hier doen de kids in groep 1 en 2 de cito

afhankelijk van de uitslag en het gedrag en het sociaal-emotionele van het kind, mogen oktober kinderen eventueel doorstromen

kinderen van november en december, word niet naar gekeken op dat punt.

terwijl de 1 oktober grens al helemaal niet meer bestaat , noemen veel scholen deze nog wel

Ik ben blij met school :smiley:

(ze zit trouwens op een jenaplanschool)



Maandag gaf ze aan dat ze niet naar school zou gaan die dag.

Ze vond het weer stom en “ik heb die werkjes al een keer gedaan”.

Tussen de middag begon ze weer en toen moest ze bijna huilen, want “de kinderen van groep 2 mogen letters stempelen zoals noot met een n en twee o’s en ik mag alleen maar puzzels maken” Kwaad was ze.

Ik heb gezegd dat ze daar zelf over moest beginnen tegen de juf en toen ik haar weer bracht heeft ze dat dus gedaan en van de juf mocht ze als ze wilde ook gaan stempelen met letters.

Ze was zo blij en ze heeft thuis de rest van de middag op de beslagen ruiten letters zitten schrijven (en ja, we hebben wel papier in huis hoor :wink: )

Wel fijn dat de school er gewoon op inhaakt, ze kan lekker bij de kleuters blijven en toch gewoon alvast mee doen met groep 2. Wat Biebels al zei, ze wordt er zo wel sterker van.

@lydia wrote:

Ik heb gezegd dat ze daar zelf over moest beginnen tegen de juf en toen ik haar weer bracht heeft ze dat dus gedaan en van de juf mocht ze als ze wilde ook gaan stempelen met letters.


Wauw, wat knap dat ze dat even geregeld heeft! :smiley:

(mama geeft competentiegericht onderwijs en projecteert dat op haar kleuter)







:angel:

Hier hebben ze een groep 1/2, maar wat ze daarna gaan doen?? Ik weet wel dat dus “vroege” kleuters niet per se nog een jaar groep 1 hoeven te doen, maar dat ze dan (als ze eraan toe zijn) in deze tussengroep komen. Maar wat er dan ná deze groep komt? Misschien beslissen ze dan per kind of ze nog een jaar naar groep 2 gaan of meteen naar groep 3? Voor Myrthe is dat niet aan de orde, dat is duidelijk, eind maart jarig dus… Maar ik denk ook dat het voor “later” niet erg is dat ze langer kleutert. Idd, beter nu een beetje vertraging dan dat ze in groep 8 of in de brugklas op hun tenen moeten lopen. Gelukkig dat de school hier wel op inspeelt door hen meer uitdaging te bieden.