flessen weigeren, toch al bijvoeden?

ben niet zo van bijvoeden rond 4 maanden… hebben bij Peter een begin gemaakt rond de 5 maand, Mies was zelfs bijna 7 maand.



Maar we lopen bij Suus tegen een klein probleempje aan…



Suus was bij de laatste CB controle maar 20 gram aangekomen en 1 cm gegroeid. Beide curves waren aan het afbuigen, behoorlijk ook.

Ze komt niet of nauwelijks zelf om voeding en lijkt er geen bal meer aan te vinden. We bieden 5x 180 aan, maar veelal drinkt ze net aan 600 a 700 cc per dag… ze laat in alle flessen wel wat staan.



Nou hebben we haar op hypoallergeen en wilde ik mede vanwege het allergieen risico wachten tot wederom een maand of 6 a 7.

Maar ik krijg nu van meerdere kanten het advies om anders toch maar al te gaan bijvoeden met zachte groentes. Ze moet namelijk wel blijven groeien…



Nou denk ik zelf eigelijk dat het gewoon de befaamde 4 maands dip is… en dat het wel weer doorzet als we wat geduld hebben. Maar vind het toch wel moeilijk en hoewel het de 4e is, maakt het me toch, jawel dat kan :mrgreen: , toch wat onzeker :wink:

Ik zou ook niet zomaar al gaan bijvoeden, zeker als je allergieén in de familie hebt (weet niet meer of jij dat nou had).

Hoe lang doet ze al moeilijk met eten? Als dat nog maar vrij kort is zou ik het even afwachten.

Kan het zijn dat ze tandjes krijgt? Dat is hier ook een reden om minder te eten/drinken.

Het CB vond hier op den duur ook dat ze te weinig groeide, HA dacht daar echter anders over, evt daar eens mee overleggen? HA zei toen: als ze nog maar groeit is het prima…

allergien hebben we hier wel ja… dat was het hele idee ook.



Peter is lactoseintolerant en heeft astma, ik ben zelf allergisch voor kiwi en ananas (hoewel uit blik redelijk gaat) en ook ik heb moeilijke luchtwegen.

Mies ook.



Dus ik heb wel behoefte er van alles aan te doen om te voorkomen.



Ze drinkt echter al wel een week of 3 zo moeilijk en tandjes heb ik nog niet kunnen bespeuren.



Ik heb ook zoiets van… oke… t is niet veel, maar 20 gram is nog altijd beter dan afvallen.



Of toch vaker kleinere beetjes aanbieden… ipv 5x180 toch maar weer 6x 150 ofzo… :think:

Zou ook kunnen dat ze de hypoallergene voeding gewoon niet lekker vind :think: Jasper kreeg dat in het begin ook (aangezien hij geen bv uit de vriezer wilde :wall: ), maar ook die weigerde hij, pas toen ik hem gewone kv gaf dronk hij enigszins fatsoenlijk :roll:



En anders misschien eens een andere fles/beker proberen die misschien gewoon spannender voor haar is :think:

Of toch vaker kleinere beetjes aanbieden.. ipv 5x180 toch maar weer 6x 150 ofzo...


hoi Cell,
Dochter Tineke is wél op 4 maanden met bijvoeding begonnen bij Kobe, maar er zijn geen allergiën bij ons.... dus ik zou nog ff wachten als ik jou was....

Zoals je schrijft: ze laat elke fles wel wat staan....
Mss is 180 ineens teveel voor Suus....Daarom denk ik dat je zelf het antwoord al aangeeft.... In jouw plaats zou ik inderdaad opnieuw naar 6 x 150 of 165 gaan....

veel succes, meis !
liefs
Gerda

Maar in groenten e.d. zitten toch nooit zoveel vitaminen/mineralen/voedingsstoffen als in de melk? Ik vind dat zo raar klinken!

Hoeveel kan zo’n kleintje nu aan bijvoeding eten om wel aan de benodigde voedingsstoffen te komen?

Ik weet niet… ik denk dat ik er verder achteraan zou gaan… Of op een andere manier melk geven. Uit een bekertje ofzo misschien?



Oh zie dat je zelf ook denkt aan minder grote hoeveelheid, vaker geven. Dat zou ik idd eerst proberen!

Ik denk dat ik dit advies kreeg omdat soms iets anders proeven ineens kan stimuleren tot het wel weer drinken van melk.

Bij Peter werkte dit wel zo, die dronk niet te weinig ofzo, maar wilde op een gegeven moment ook niet echt goed meer drinken, dan moesten we dezelfde fles wel 4x aanbieden en waren we dus een uur bezig.

Bij Aniek zijn we met bijvoeden begonnen toen ze 23 weken oud was, dus ruim 5 maand en die liet ineens ook flessen staan. Bij haar was dat wel echt het teken dat ze toe was aan wat anders, aan meer uitdaging van haar smaak…



Dus ik denk dat ze daar een beetje aan dachten.



Maar vind Suus nog zo klein :slight_smile:



We gaan eerst per morgen eens proberen hoe ze het doet op flessen van 150 +5 schepjes en dan evt wat vaker.

Al ben ik bang dat ze dan alsnog niet meer drinkt want gezien ze bijna elke fles 50 a 60 cc laat staan, zit ze al aan die hoeveelheid en dan wil ze maar 4 a 5 keer per dag.

Ze doet 10 a 15 minuten over een fles en dan ineens begint ze met haar tong om de speen te kronkelen en gaat ze tegen je lachen… t ziet er uit alsof ze zoiets heeft van " niener niener niener, nu drink ik lekker niks meer"

Tuurlijk denkt ze dat niet, maar omdat ze dan zoveel schik heeft, ziet het er wel zo uit, t is wel een grapjurk hoor… :mrgreen:

Hai Cell,



Herken je verhaal… hier ook al een tijdje ‘geklooi’ met voeding. Denk inderdaad ook de 4maanden dip/sprong of hoe je het ook noemen wil.



Ook Kiki krijgt hypoallergeen ivm eczeem dus wil ook niet bijvoeden. Maar de flessen gaan hier ook wisselend wel en niet leeg. Ben ook al in een ander ritme gaan zitten, meer flessen met minder erin op een dag maar dat werd m helemaal niet want toen liet ze gerust hele flessen staan op een dag.

Hier ook niet de indruk dat ze er last van heeft, net als bij Suus ook na zo’n 10 min. spelen met de fles, lachen en kletsen.

Dus tja… so be it denk ik maar ff. Moet binnenkort weer naar cb maar heb het idee dat ze wel prima groeit. En ze is een tevreden beeb (die zich overigens ook niet meldt rond flestijd…) dus bied het haar maar gewoon aan en wat ze wil dat krijgt ze.



Dus, om een lang verhaal kort te maken: wij kijken het hier nog wel aan. Vooralsnog doet ze t, ondanks dat ze niet veel drinkt, prima :slight_smile:



Succes in ieder geval!

Je kunt er ook voor kiezen om van de melk pap te maken met rijstebloem, zodat ze toch alles binnen krijgt maar je nog niet echt over hoeft op bijvoeding?



Of vind je dat niets?

Maar rijstebloem, daar zit niets in. Het bindt hooguit wat, maar er zitten niet noemenswaardige calorieën in mbt groei. Bovendien bevat het wel een graan/granen en daarmee loop je weer kans de allergieën te prikkelen…

nou rijst kan echt niet als graan worden aangemerkt hoor… het is in elk geval veeeeel minder allergeen als graan en tarwe :wink: Ze stoppen het niet voor niks in voeding vanaf 1 dag voor hongerige babies…



Dat was dus idd de optie waar oma mee kwam… dus we hebben gisteren 1 theelepeltje nutrix door haar fles van 21.00 uur gedaan.

De fles ging schoon leeg (dat was dus voorheen wel anders)



Ze kauwt ook veeeeel op haar hele knuist en kwijlt ontzettend. Dus wellicht dat ze toch al wat vroeger dan broertjes en zus toe is aan wat anders of tanden krijgt.



Ik kijk het met de rijstebloem nog even aan… vind het zelf een stuk minder serieus bijvoeden dan groente en fruit, daar wil ik echt nog mee wachten. (zie namelijk ook op tegen het gesmeer enzo… ben een beetje luie mama :mrgreen: )

wat vervelend Cell!

ik heb een melkjunkie die redelijk snel groeit, dus ik kan je niet zo goed helpen.



Ik bedacht me alleen dat ze de smaak van de melk misschien niet zo lekker vind. misschien kun je de hypoallergene melk van een ander merk proberen.



Wel fijn om te lezen dat het nu met de rijstebloem wel goed gaat :thumbup:

ik geef J. bij zijn laatste fles soms een klein beetje vanille rijstebloem (3 scheppen naturel en 1/2 schepje vanille) en dat vind hij ook erg lekker. het smaakt dan net iets anders.

zou zelf voor meerdere kleine flesjes gaan als poging.



Onze oudste gaven we ook meer flessen als volgens de richtlijnen, maar dan wel kleinere flessen. Pas toen hij stuk ouder was kon hij grote fles wegdrinken.

De middelste kreeg dan wel de borst, maar kon ook geen sloten wegwerken in 1x en flesjes waren altijd klein.



Zeker ivm allergieen zou die poging als eerst optie mij meer aanstaan als bijvoeden op welke manier dan ook (dus ook rijstebloem).



Zelf vind ik trouwens groente voor de groei niet echt een super advies… want wat gaan volwassenen die willen afvallen juist veel eten ter vervanging van andere dingen? Over het algemeen veel groente en fruit. Dus denk dat die paar hapjes tot een klein potje (of vers equivalent daarvan) per dag niet echt zullen aanzetten in de lengte en het gewicht.



Haar groei zal nu toch nog grotendeels uit die melk moeten komen.

het was ook niet bedoeld als voeding om van te groeien, maar om haar te stimuleren weer wel de flessen melk weg te drinken als ze behoefte zou hebben aan andere smaakjes/structuren. Wat zeker niet onmogelijk is natuurlijk. :wink:



En meerdere kleine flessen aanbieden kwam in me op, maar is natuurlijk een stom idee want ze dronk haar flessen zowieso al niet leeg en zat dan dus al op 5 x 120 a 150ofzo… korter op elkaar hadden we al gepoogd, maar dat wil ze ook niet.



Ik ben trouwens al jaren redelijk wars van al die praatjes over rijstebloem… ga naar de winkel, kijk op een pak nutrilon, friso of kruidvat forte voor hongerige babies en lees wat er in zit.

Rijstemeel, rijstebloem… om het even, het is en blijft een restproduct van rijst en dat stoppen ze in de voeding voor hongerige babies.

Jij betaald de hoofdprijs en zou dus in gevalletje hongerige baby voeding je kind al vanaf dag x dat je begint bijvoeden en dat gaat er bij mij dus niet in.

Vind het al vanaf de komst van Aniek je reinste geldklopperij.

Tot zover mijn lobby voor eerlijkheid over rijstebloem.



Als tante Betty spaghetti hier haar flesjes weer leegdrinkt als we er 2 per dag met wat rijstebloem erbij in geven, dan gaan we daar voor.

Ze hoeft van mij geen kilo’s te groeien, maar haar groei moet ook niet stagneren want dan spreken ze van " stille ondervoeding"

150 gram per maand is toch wel het gewenste minimum…

Als tante Betty spaghetti hier haar flesjes weer leegdrinkt als we er 2 per dag met wat rijstebloem erbij in geven, dan gaan we daar voor.
Ze hoeft van mij geen kilo's te groeien, maar haar groei moet ook niet stagneren want dan spreken ze van " stille ondervoeding"
150 gram per maand is toch wel het gewenste minimum..


Moest eigenlijk effe terug lezen "tante Betty spaghetti"... :lol: :lol: :lol: voor ik begreep dat het over Suus gaat....
Ik duim dat het op die manier lukt, Cell !!! :thumbup: :pray: :thumbup: :pray:

liefs
Gerda

wat misschien dan ook wel werkt als je het toch in het kader van ‘verandering van spijs doet eten’ wilt doen… het met een lepeltje aanbieden die melk met rijstebloem.

Waarschuwing: enorme mega kliedergevaar bij een 4 maand oude baby :wink: maar het is wel echt anders als die flessen melk



en voor wat betreft rijstebloem en ook in voeding hongerige kinderen… ik heb het dus beide nooit gegeven, hoewel onze oudste best een hongerlapje was bleek het voor hem ook een oplossing te zijn om dus meerdere kleinere flessen te geven ipv die hele grote aan te vullen met rijstebloem of de voeding voor hongerige kindjes… hij had gewoon behoefte aan meerdere eetmomenten… wat ik ook wel snap, want ga zelf maar eens leven op 4/5 x per dag een plens melk/ eten :o

Ik geloof dus uberhaupt niet zo in die voeding voor hongerige babies :oops: wat dat betreft was ik blij dat de bv bij nummer 2 en 3 slaagde… dan hoef je niet zo nodig na te denken, gewoon nogmaals aanleggen :oops: :oops: :oops:

@mamaMarije wrote:

wat misschien dan ook wel werkt als je het toch in het kader van ‘verandering van spijs doet eten’ wilt doen… het met een lepeltje aanbieden die melk met rijstebloem.

Waarschuwing: enorme mega kliedergevaar bij een 4 maand oude baby :wink: maar het is wel echt anders als die flessen melk



en voor wat betreft rijstebloem en ook in voeding hongerige kinderen… ik heb het dus beide nooit gegeven, hoewel onze oudste best een hongerlapje was bleek het voor hem ook een oplossing te zijn om dus meerdere kleinere flessen te geven ipv die hele grote aan te vullen met rijstebloem of de voeding voor hongerige kindjes… hij had gewoon behoefte aan meerdere eetmomenten… wat ik ook wel snap, want ga zelf maar eens leven op 4/5 x per dag een plens melk/ eten :o

Ik geloof dus uberhaupt niet zo in die voeding voor hongerige babies :oops: wat dat betreft was ik blij dat de bv bij nummer 2 en 3 slaagde… dan hoef je niet zo nodig na te denken, gewoon nogmaals aanleggen :oops: :oops: :oops:




Joh… die oopsies mag je weglaten hoor :wink: :-*



Ik heb me er allang bij neergelegd dat BV geven voor mij niet is weggelegd. Maar dat het makkelijker is… dat is toch gewoon een feit, daar hoef jij je niet voor te schamen dacht ik zo :thumbup:

Hopelijk lukt het je bij pruts 4 ook gewoon goed.



Ik heb hier ook nooit voeding voor hongerige babies gegeven, Aniek kreeg gewoon similac en deed het er prima op. Die was ook al nooit een grote eter. Nooit hoger gekomen dan 5x 165 cc aangemaakte voeding, dus 150+5. Met dit verschil dat zij wel groeide.



Peter was een enorme hongerlap, maar dit bleek achteraf dus door de lactoseintolerantie te komen… hij sch**t het net zo hard weer onverteerd uit als dat hij het binnenkreeg (excuse mij language) Dus hem hebben we wel rijstebloem gegeven met 4 maanden, kort erna ontdekten we dat het daar niet in zat/aan lag en gingen we over op Friso allergy care en toen dronk hij binnen no-time normalere hoeveelheden.



Mies kreeg rijstebloem gewoon met 4 maanden en dan groenten enzo met bijna 7 maanden (juist vanwege het gesmeer)



Maar goed. Ze heeft nu vandaag 3 flessen van 180+6 op waarvan die van tussen de middag met rijstebloem en zo heeft ze vandaag alles al schoon op :clap:

Ik hoop dat 2 flesjes per dag met een lepeltje rb erbij voldoende stimulans is om de rest gewoon op te nassen.

Suus is gewoon al vanaf het begin een dametje die erg makkelijk is… doorslapen met 5 weken, geeft geek kik, slaapt veel, vind alles best en kijkt hooguit eens een beetje boos (als mies weer es wat ruwig is)

Een echte tijger dus (tijgers zijn lui en komen enkel in actie als er wat te halen valt)

Ze vind het blijkbaar allemaal wel best.

Liep al te klooien met de flessen vanaf begin oktober zo ongeveer.

Vond het niet erg gezien Aniek ook nooit veel dronk, dacht gewoon dat het wel iets voor de meiden zou zijn.

Maar dat ze dan niet goed groeit… tja, dat is en was niet de bedoeling.

Ik ga daarom morgen ook naar de inloop, wegen.

Even goed in de smiezen houden.

oke… flapdrol mama in de bocht :shifty:



Bij Aniek was mijn schoonmoeder degene die mij kon melden dat Aniek dus tandjes had… was er zelf toen nog niet achter… ze was ruim 13 maanden

Bij Peter dacht ik… dat gebeurt me niet nog eens… maar jawel, Peter was 9 maanden en wederom zegt mijn schoonmoeder… had je al gevoeld dat peet een tandje had :shifty:

Nou dan zou je zeggen… dat gebeurt je dan zeker niet voor een 3e keer…

Maar jawel… ik voelde en hij had niks, toen heb ik te lang gewacht en zei wederom mijn schoonmoeder na een dag of 10… Mies heeft een tandje :doh:



En Suus is al een tijd aan de kwijl, wil niet goed drinken, groeit amper, heeft veel rode konen en snottert wat, maar hel no dat er bij mij een bel ging rinkelen he :doh:

Vertelde echt dinsdag nog aan mijn schoonmoeder dat ik zo’n flapdrol ben als het op sprongetjes en tanden aankomt dat zij eigelijk altijd degene was die het me moest melden.

Ze lach in een deuk en ik ook hoor…



En wat denk je…

Gisterenavond op verjaarsvisite zegt ze… had je nou al ontdekt dat Suus 1 tand door heeft en de 2e bijna? en ik kijk d’r aan :shock: nee… niet, ze lag weer in een deuk want ze had donderdag al gevoeld dat er 1 tand echt door was, maar ze heeft d’r mond gehouden omdat ze dacht… nou ze zal dit keer, dit keer toch wel zelf ontdekken dat Suus tandjes krijgt…



Maar nee… flapdrol mama ontdekt dat niet :lol:



Ze drinkt dus beroerd omdat ze druk is met d’r gebit, ze heeft bijna 2 tandjes… 1 is echt door, de andere bijna… :dance:

hihihihi nou je ben iig consequent! :stuck_out_tongue: :mrgreen:

Fijn dat de je oorzaak nu weet! :thumbup:

Haha, ik zei het toch, tandjes :lol:

Drinkt ze nu wel weer goed dan?