Fles en speen afleren ivm overbeet?

Mijn man is vandaag met Marie (14 maanden) naar het cb geweest. Daar gaven ze aan dat we vanwege haar overbeet moeten stoppen met de speen en de fles. Ze heeft idd een overbeet en haar voortanden staan ook wat naar voren. Maar haar bovenkaak stond altijd al wat ver naar voren (was al zichtbaar op de 3d-echo bij 28 weken). Dus ik vraag me af of het wel zin heeft.



Ze krijgt nu alleen nog maar 's ochtends en 's avonds een fles gewone melk en die drinkt ze in één teug leeg. Overdag krijgt ze een tuitbeker (steeds minder vaak) of rietjesbeker of mok met rietje. Uit een beker drinken proberen we wel af en toe, maar is een enorm geklieder.

Vanavond ook geprobeerd melk te geven met een rietje maar dat werd een drama. Te moe. Dus overgegoten in de fles en die was zo leeg. Maar op zich wil ik wel proberen om de fles af te schaffen. Maar vind het eigenlijk nog wel wat vroeg…



Dan de speen. Die krijgt ze alleen maar met slapen en 's nachts haal ik hem er vaak uit als wij gaan slapen. Maar ze wordt geregeld schreeuwend wakker en dan maakt de speen haar juist snel rustig. Ik merk dat ze er veel aan heeft en vind het wat sneu om hem nu al af te pakken. Had voor mezelf het beeld om dat te doen als ze wat ouder was en dat ik haar er ook wat bij zou kunnen vertellen/uitleggen.



Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden…

ontstaat een overbeet echt door fles en speen? Dan had de halve wereld een mega overbeet moeten hebben. Zelf geduimt, zeer fanatiek tot ruim 12 jaar, en nog netjes alles staan.



Onze tandarts geeft aan dat een fles niet gezond is voro de tandjes, maar dat speen, mids geod schoongehouden geen probleem is, en ook niet voor een giga overbeet zorgt.



en… wat betreft die melk in de fles. Ik zie er geen kwaad in, maar jah, de mijne, nu 15 maand krijgt nog alles in zijn fles, heel de dag door. (en geen overbeet)

Ik zou het bij zo´n jong kindje dat nog zoveel steun aan die speen heeft nog niet doen. Je kunt het haar nog niet uitleggen. Bovendien, als ze 2 of 2 en half is, dan lijkt het me nog tijd genoeg dat die overbeet kan herstellen en kan dat niet meer, tja, dan denk ik dat dat nu ook al niet meer kan, en dan zal een beugel misschien onvermijdelijk zijn later. Maar dat is toch geen wereldramp?

Met een gewone beker gaan oefenen of misschien een tuitbeker, dat zou ik dan wel gaan doen vanaf nu.



Ik vraag me trouwens af of een overbeet wel echt veroorzaakt kan worden door een speen. Natuurlijk kunnen tanden wel naar voren gaan staan. Maar bij een overbeet denk ik eerder aan de stand van de kaak, misschien ook wel een stukje erfelijkheid, dan dat dit door een speen veroorzaakt zou zijn.

tja, wat zal ik ervan zeggen.



volgens mij kan een overbeet echt niet komen van 2x dags een fles (die zo leeg is).

en van alleen snachts een speen.



mijn dochter is laatst bij de logopedist geweest. ivm slissen.

zij duimt (maar dan ook echt de hele dag). bij haar was een minimale overbeet te zien. en we moeten het in de gaten houden.

zij zei, als je dochter er niet aan toe is, dan laat haar nog lekker even duimen. maar houd het in de gaten.



verder vroeg ik ook naar overbeet ivm Juul, zij krijgt dus snachts en tussen de middag ook nog uit de fles. Dit was zon minimaal gebruik van de fles dat je dat daardoor niet kon ontwikkelen

Ik zou het juist wel gaan afleren. Nu zal dat waarschijnlijk n stuk makkelijker gaan dan als je kind ouder is. Enne, dan worden ze snachts ook niet meer wakker omdat ze de speen kwijt zijn;-)



Hier werd door de tandarts ook aangeraden de speen (die kregen ze alleen snachts) af te leren ivm meer kans op n beugel later. Mijn zoon was toen 2,5. Toen hebben we dat maar rigoureus aangepakt en het ook mijn dochter afgeleerd (lees:speen niet meer gegeven), in het kader van dan hebben we die rotnachten maar gehad. Wonder boven wonder hebben ze beiden niet langer dan 20 minuten gemekkerd en toen was het klaar :dance:



Edit: ik heb zelf jaren een beugel gehad, maar echt, dat vond ik geen pretje hoor. Liever nu geen speen en rotnachten, dan straks n beugel

Tja mn oudste had tot 3,5 jaar een speen met overbeet dr tandjes stonden duidelijk naar voren…nu 2 jr later staan dr tandjes gewoon weer recht zonder dat er wat aan gedaan is… De tandarts stond er ook van te kijken laatst…



Indy heeft ook een overbeet en heeft een speen in bed, maar haar voortandjes zijn ook scheef doorgegroeit (staat in een soort 3 hoekje naar voren) maak me er niet druk om. Ze is heel veel ziek en vaak benauwd door dr astma en dr speen biedt dan troost en dan krijgt ze hem ook overdag ook wel een paar uurtjes.



Maak me er niet druk om eigenlijk, als zij hem nog nodig heeft krijgt ze hem gewoon en als ze er over een jaar niet vanaf is dan gaan we er ook echt mee bezig…

Wij kregen hetzelfde advies, maar niet in het kader van de tanden maar van de ontwikkeling van de mondspieren.

De meeste kinderen bij de logopedie schijnen teveel een speen gehad te hebben. Gaat natuurlijk niet in alle gevallen op maar het is wel een grote oorzaak van spraakproblemen.

En ook voor verkouden zijn / oortjes schijnt een speen niet zo best te zijn.



Maar ik zie er ook tegenop :roll: we zijn nu in ieder geval begonnen met ‘nee Marijne, speen is voor in bed, leg maar op de plank’ en dat gaat tot nu toe goed :dance:

als je kindje de hele dag met een speen loopt kan ik me er wat van voorstellen dat de tanden scheef gaan staan. maar als je het gedosserd doet zal het wel meevallen.



hier ook een mannetje die alleen nachts een speen heeft. we hebben al wel geprobeerd om hem af te laren maar wat een drama was dat (huilde van 19.00 tot 01.00 en toen hebben we het opgegeven en weer zijn speen gegeven :shifty:

Elize was makkelijker met afleren. de eerste nacht 20 minuten huilen en toen sliep ze, de tweede nacht 10 minuten huilen en die dag daarna alleen een beetje gemopper en toen sliep ze.

Lust je dochter water?

Wij zijn al vroeg begonnen met het drinken uit een beker. Gewoon water erin en als ze knoeien is dat geen probleem. Wanneer je ze meer ruimte kunt geven om te oefenen hebben ze het weer sneller onder de knie.



Wanneer je dochter al voor de geboorte een overbeet had, denk ik dat het zeker niet wenselijk is als dat erger wordt dan middel van duimen, een fles of een speen. Voor haar spraakontwikkeling zal dat niet goed zijn.

Toch denk ik dat je het al goed doet, door snachts de speen af te pakken. Heeft ze geen knuffeltje waar ze gek op is?



Succes

Volg je kind! Is zij nog niet toe aan slapen zonder speen dan zou ik het niet forceren. Lars is er pas af sinds dat hij 2,5 is. Toen kon ik een afspraak maken dat als de laatste speen kapot was, we die samen weg gingen gooien.



Qua fles, idd iets meer oefenen, maar als het niet lukt ook dat niet gaan forceren!