Films en verhalen voor 5-jarige (autoreis)

Deze kerstvakantie maken we twee keer een lange rit: heen en weer naar Oostenrijk.

Afgezien van de geijkte onderweg-spelletjes, wil ik voor mijn zoon (in augustus 5 geworden) een aantal leuke dvd’s en luisterboeken meenemen. Ik heb bijvoorbeeld luisterboeken van Pluk Redt De Dieren en Pippi Langkous. Dat valt in erg goede aarde en ik denk dat ik qua luisterboeken niet zo’n moeite zal hebben om nog een aantal leuke titels te vinden. Maar tips zijn wel welkom!

Qua dvd’s: we houden niet zo geweldig van (het moderne) Disney- en Dreamworkswerk, hoewel we daar ook wel wat van hebben (Cars bijvoorbeeld). Echter hebben we bijvoorbeeld ook de Otje-serie en daar ben ik eigenlijk meer van gecharmeerd. Sesamstraat-dvd’s zijn hier ook altijd erg leuk geweest, maar gezien zoons leeftijd wil ik daarvan geen nieuwe meer aanschaffen. Heeft er iemand tips? Welke films zouden we hier leuk kunnen vinden? Ik stond laatst met de film Minoes in (cyber)handen, maar hoewel er op staat dat het voor alle leeftijden is, twijfelde ik of de film al leuk zou zijn voor een 5-jarige. Wie heeft er tips?

Weet je wat wel een leuke film is kikkerdril.

Vond mijn zoon geweldig.

alle nederlandstalige films over en met dieren zijn fantastisch voor die kleuters.

Ik heb hier bijvoorbeeld Two Brothers (over twee tijgerwelpjes) en Benji (over een straathondje) staan en die zijn bij de oppaskindjes duidelijk favoriet.



En Disney heeft toch ook de klassiekers? Pinokkio, Frank en Frey, Robin Hood enzo? Die vind ik zelf ook veel leuker dan die nieuwen, Maar ja, wij oude mutsen he… haha!

De film van Pluk, echt een fantastische film :thumbup:

De Disney klassiekers zijn inderdaad leuk.

Van de modernere tekenfilms kijken we regelmatig KungFu Panda, Ice Age, Dinosaurs en Madagascar.



En verder vindt Laura films met echte kinderen ook leuk (ik bedoel dus: geen tekenfilms), zoals Pippi Langkous, Kikkerdril, dat soort films.

De film Minoes ken ik niet, maar het boek vond Laura wel leuk, dus ik denk dat de film ook zeker wel in de smaak zou vallen.



Ook kijken we vaak naar musicals (theatervoorstellingen) zoals Pinokkio, Doornroosje, als dat op tv komt nemen we het altijd op, en dat wordt dan echt grijs gedraaid door Laura.



Helaas is ze ook erg dol op Bassie & Adriaan, ik vind het zelf verschrikkelijk, maar dat is hier wel een succes (we hebben de hele dvd-box cadeau gekregen van opa & oma).

Rav is helemaal gek van…



Cars

Luisterboekjes zijn leuk! Onze kids vinden Kikker leuk en ook Knofje :thumbup:

Qua filmpjes zijn ze fan van de liedjes van Samson & Gert, Dirk Scheele en Mickey Mouse Clubhuis.

@esmie wrote:

Weet je wat wel een leuke film is kikkerdril.

Vond mijn zoon geweldig.




mijn gedachte :thumbup:



verder vindt n kirikou en de heks een erg toffe film (wel spannend, maar desondanks vooral erg tof). Is een afrikaanse animatie







En buurman en buurman :thumbup:

Van kro’s kindertijd kinderseries,

Knofje

Adriaan

Linus

Mijn mooiste prentenboek

Een kind zoals jij en ik

Linus/ kerst met Linus

Abbi



films: Kikkerdril, Minous (kan best hoor met 5 jaar)

Disney klasiekers zoals Lion king, 101 dalmatiers enz enz



Van de modernere vinden wij Finding Nemo wel erg leuk en Toy story.



Maar het is in de kerstvakantie, dus het kan ook een kerstfilm zijn, nou dan heb je keuze te over.

Volgens mij zijn er voor 5 jarige een heleboel kerstfilms wel geschikt.

Er was laatst een film (nederlandse versie) van Asterix en Obelix op tv (ging over de olympische spelen). Mijn stiefzoontje van 5 blijft er naar kijken (we hadden het opgenomen). Hij vindt het helemaal leuk!



Spy Kids vindt hij ook erg leuk, maarja, dat staat natuurlijk wel heel ver van Otje af.



Kikkerdril kwam al voorbij. Is inderdaad heel erg leuk!



Een “het zakmes” (of heet die film anders?) is ook leuk.



Verder hield ik zelf als kind ook wel van die Scandinavische films. Maar ik was wel ouder, want ik kon de ondertiteling al lezen.

Hier ook inderdaad veel van Kro-kindertijd,

en hier zijn ze ook echt weg van Het Zakmes, Minoes, Lepel, Pluk, Madelief.

En Studio100 musicals (vooral Pinokkio en Sneeuwwitje).

En de Astrid Lindgren series (Lotta, Emil, Pippi enz.) die kijken ze hier ook gewoon in het Zweeds!

En natuurlijk Buurman en Buurman! :thumbup:



Voor in de auto hebben we de Pluk-serie, Knofje en Jip en Janneke.

En vaak nemen we ook nog een muziek cd mee “Hé Hallo” van Ingrid Tjaden is hier nog altijd favoriet. Verder houdt dochter van K3 en zoon van “stoere muziek”.

Iep! is ook een erg leuke film :slight_smile:



Verder hebben wij voor in de auto ook luisterboeken, oa de dwergjes van Tuil (paul biegel), de reuzekrokodil (R.Dahl) en de boze heks (H.Kraan) zijn rond 5/6 jr hier heeeel populair (geweest).

Allemaal bedankt voor de antwoorden. Ik zie nu dat ik me niet helemaal duidelijk heb uitgedrukt: ik was meer op zoek naar wat minder bekende/voor de hand liggende, maar de moeite-waard-zijnde titels. Maar heb niettemin een paar goede suggesties voorbij zien komen.



“Stoere muziek” :smiley:

Hier gelukkig ook een zoon die into “stoere muziek” is. Ik maak hem erg blij als ik The White Stripes opzet.