Fietsmaat 20/22?

Eind maart willen we voor dochters verjaardag een nieuwe fiets geven. Ze rijdt nu nog op een 16 inchje en trapt zich suf. We hebben van de week al even gemeten, maar moeten zeker wachten nu. Ze groeit zo hard, wordt 5, maar meet gemiddeld 6 jaar. Ze is nu bijna 120 en gaat dus naar maat 128 voor boven, 122 voor onder, alleen voor de lengte. Bij de 20 inch kan ze met voet bijna plat op de grond, bij 22 net met een teen. Ik moet toch echt over een maand zo eens gaan bestellen, omdat er lange levertijd zit op sommige fietsen. Nu weet ik dus echt niet wat ik zal doen. De 16 inch was ze ook zo afgegroeid, maar ze zal toch veilig moeten kunnen fietsen dus niet te groot… Ben wel bang dat ze met 20 er zo weer af groeit… Iemand suggesties?

Ons zoontje van 7 is nu bijna 1.20 mtr lang. We hebben voor hem een 20 inch gekocht en daar kan hij dus net nog niet op…

Volgens mij verschilt het dus blijkbaar ook per model en vooral de frame hoogte.



Mogelijk is het ook anders bij jongens en meiden fietsen?

Als ze echt met de platte voet op de grond kan, tja dan zou ik uiteraard voor de 22 inch gaan waar ze met haar tenen bij de grond kan.

Als ik het zo hoor zou ik ook voor de 22 gaan. Zonde als ze er snel uit groeit… Fietsen zijn duur zat…

Het verschilt idd ook wel per merk/model.

Toevallig heb ik voor J.ason een maandag een nieuwe fiets gekocht. Ook een 22 inch.

Hij is nu zo’n 1.25m. Draagt kledingmaat 128.



Met 1 teen de grond raken is net het randje. Hoe goed kan ze fietsen?

Stel dat je ze aan het fietsen is en ze moet abrupt remmen, dan wordt snel stilstaan bemoeilijkt doordat ze niet goed met haar voeten bij de grond kan.

als ze het fietsen goed beheerst, zou ik voor 22 gaan.



HIer heeft juul dacht ik… ehm… 18… of 20, geen idee, ze is lang, zit met kleding in 116/122

Het zadel staat op het allerlaagst, ze ehbben een stukje van de zadelpen gezaagd om het net die twee laatste cm s te kunnen laten zakken.

TOen kon ze met de tenen aan de grond.



Nu met platte voet. Het ging prima… totdat ze ongelukkig viel, maar dat het ook kunnen gebeuren met een 12 inch fiets.



al typend… wij hebbn nu 18 inch… Ik wilde 20 maar dat was echt nog te hoog gegrepen.

Thanks,



Zal idd ook eens andere merken proberen. Probleem is idd of ze veilig genoeg kan reageren als ze alleen haar teen bij de grond kan. Ze kan goed fietsen, fietst al een hele tijd mee naar school fietste los toen ze net een maand 3 was. Haar 16 inch nu staat even hoog als een 20 inch zadel en stuur, scheelt een cm denk ik.

Ik wacht nu toch maar even tot maart, zou alleen jammer zijn als ie niet voor haar verjaardag leverbaar zou zijn.

@konijn wrote:

als ze het fietsen goed beheerst, zou ik voor 22 gaan.



HIer heeft juul dacht ik… ehm… 18… of 20, geen idee, ze is lang, zit met kleding in 116/122

Het zadel staat op het allerlaagst, ze ehbben een stukje van de zadelpen gezaagd om het net die twee laatste cm s te kunnen laten zakken.

TOen kon ze met de tenen aan de grond.



Nu met platte voet. Het ging prima… totdat ze ongelukkig viel, maar dat het ook kunnen gebeuren met een 12 inch fiets.



al typend… wij hebbn nu 18 inch… Ik wilde 20 maar dat was echt nog te hoog gegrepen.




Klopt ligt echt aan het model.



we hebben een 20 staan, maar die is gewoon nog te groot en hier draagt ze 128 qua maat.



we hebben ook een loekie heet dat geloof ik dat is een 18 inch en daar rijd ze zo mee weg :thumbup:



Mijn ouders dachten ook dat die 20 beter zou zijn, maar die was veel te groot, was hem zelf ook niet mee gaan kopen, maar die staat dus nog wel even te wachten…ik zou voor een 18 inch gaan!



op de 18 rijd ze ook zo weg, zonder zijwielen, wat ze dus al vanaf haar derde kon, ineens zou ze anders, door een te grote fiets weer met zijwielen moeten fietsen, nou echt niet dus!



succes met je keus :thumbup:

Vandaag weer eens even een fietsenwinke bezocht. Vond het vreemd dat ze een fiets adviseren waar ze met de voeten plat aan de grond kan, dat kan ze nu namelijk ook. Ze heeft nu ook een stukje mogen fietsen en dan heeft ze echt 22 nodig. Kan ze prima aan, ze moet alleen even goed leren op en af stappen. Ze is nu gewend te remmen en beide benen aan de grond te zetten omdat de fiets zo laag is. Loekie 22 is daarbij net iets hoger dan een batavus 20. De batavus 22 is net wat te hoog, loekie 20 te laag, dus we gaan voor de batavus 20 of loekie 22. Er zit dus echt duidelijk verschil in idd. Ze heeft zelf haar keuze al gemaakt, al weet ze niet dat mama die ook het mooiste vindt :wink: Binnenkort dus maar eens bestellen en zogenaamd weer even passen :wink:

mijn zoon van 5 jr+ 4 mnd oud rijd op een 24 inch.Hij is 1m37 lang draagt kledingmt 140/146. Ik denk dat je dochter wel genoeg heeft aan een 22 inch.zeker als ze net zo hard groeit als mijn zoon die extreem lang is voor zijn 5 jaar en vaak voor 9 jarige word aangezien. Ik denk dat een 20 inch snel te klein zou zijn.

Dat zeiden ze in de fietsenwinkel ook. Zij had zoiets van als ze bijna platvoets kan op een 20, dan groeit ze daar vrij snel uit. Als ze goed kan fietsen en zeker genoeg is dan liever het risico van een iets grotere 22. Even een week goed investeren in op en af stappen en zefvertrouwen met de nieuwe fiets. Ze kan met haar voet bij de grond en dat is genoeg, zeker als we weer 3 maanden verder zijn.

Onze dochter meet zo’n 120, de lengte van een 6 jarige en wordt dus idd ook aangezien voor ouder :wink: