Fietsmaat 12" of 14" nemen?

Jayden word nu 4 en oma wil een fiets kopen voor hem maar hij heeft er nog geen gehad, dus weet ik eigenlijk niet welke maat we moeten nemen 12 of 14" het gaat dus om een fietsje met zijwieltjes.



Jayden is ongeveer 1 meter 5 ofzo hij is niet echt lang.

een 14 inch, Lotte is nog net iets kleiner en die kan al op een 16 inch ook (oude vd zus) maar rijdt nu nog even op de 14 inch. 12 zou ik niet doen!

16 inch past Elise nog niet op, is nog net te groot om goed te fietsen ( ze kan niet bij de grond ) 12 inch past goed, maar over 1 jaar niet meer denk ik, dus 14 inch zou ik doen dan dat zit er net tussen. Elise is trouwens wat kleiner dan je zoon, Elise is 1 meter ongeveer nu.

zoonlief heeft een 16inch die net te groot is, en de 12 is te klein… hij is ong net zo groot dus ik zou voor 14 gaan/



kan ze het beter op leren denk ik

Sophie is 99 cm en heeft een 16 inch gekregen.

Ze kan (met zijwielen) wel de grond raken.



Ze is de hele dag aan het fietsen :inlove:



Ik denk dat 12 inch echt te klein wordt, mijn meisje heeft een 12 inch fiets en dat past prima, zij is 93 cm lang.

Marlot heeft een 14 inch fiets, daar fietste ze met zijwieltjes prima op. Nu gingen we vorige week oefenen zonder zijwieltjes, maar ze kreeg het niet goed voor elkaar. Ze vond het eng, kreeg haar voeten niet stevig op de grond. Vandaag het oude 12 inch fietsje weer te voorschijn gehaald (is een oud fietsje wat we ooit van iemand kregen) en daar fietste ze zo op weg. Voorlopig gaat ze dus even op dit kleine fietsje oefenen, vooral bochten maken en op en afstappen is nog lastig, en dan pas weer op haar grote fiets oefenen.



Ik zou een nieuwe 14 inch nemen en dan ergens een oud 12 inchfietsje op de kop tikken voor het oefenen zonder zijwieltjes :wink:

Ik zou ook 14 inch doen! 12 inch is wel echt klein hoor, maar wel ideaal voor leren fietsen zonder zijwielen!



Hier ook twijfel voor Jinte… Ze heeft nu een 12 inch, maar willen haar graag een grotere fiets geven, nu zat ik zelfs te twijfelen voor 16 of 18 inch… Ze is nu 108 cm en heeft lange benen.

Ik zou ook een 14 inch fiets kiezen. Alhoewel ik denk dat hij daar ook niet zo heel erg lang mee gaat doen.

Jason is met zijn 1.09 op een 16inch gegaan. 12 was hij echt te klein voor (18 te groot)



Neem hem anders eens mee naar een fietsenwinkel en kijk waar hij het beste op past.

Overigens zijn er ook fietsen met 16inch waar zijwieltjes aan vast gemaakt kunnen worden. De maat is dus het probleem niet.

@Maartje

Wij gaan Sophie ook leren fietsen op haar 12 inch fietsje :wink:

Als je langs de fietsenwinkel gaat kunnen ze het zo voor je opmeten, heb ik laatst ook gedaan.

Dacht dat die van mij ook 16 inch moest hebben maar die was al toe aan 18 inch.

L is iets ouder en rijdt sinds kort op een 16 inch. Vorig jaar heeft ze al zonder zijwielen leren fietsen op een 12 inch, daardoor was de overgang nu vrij makkelijk.

Daarom zeg ik Jayden heeft nog weinig fietservaring, ja op een driewieler kan ie het nu redelijk vandaar, maar ik zal hem straks eens laten meten hier in de straat zit ook een fietsenwinkel, denk dat het misschien toch de 14 moet worden dat 16 nog te groot voor hem is :think:

Ik zou voor 14 gaan.

Hier fietst dochter nu super goed op haar 12inch zonder zijwieltjes en kan dat ook op de fiets (16inch) van broer maar dan kan ze niet zelf stoppen nog 8) (ze is ongeveer 93cm).

sommige merken hebben trouwens een andere framemaat…

Wij hebben ooit een 12 inch via MP gekocht die qua framemaat eerder op een 16 inch leek, maar wel met 12 inch bandjes dus.



En zo zit er ook verschillen tussen de 12 inch van bijv Loekie en die van elk willekeurig ander merk.



Passen in de winkel (of bij mensen thuis als je via MP gaat) is dus wel aan te raden.

Nu heb ik nog een vraagje, ik was bij een fietsenwinkel en die zegt dat 14 inch niet bestaat :shock: en dat je daar geen onderdelen (bijv. een nieuwe band) van kan kopen :think: Ik vind dit wel heel raar hoor, wat moet ik nu? :shifty:

@juulisjuul wrote:

Nu heb ik nog een vraagje, ik was bij een fietsenwinkel en die zegt dat 14 inch niet bestaat :shock: en dat je daar geen onderdelen (bijv. een nieuwe band) van kan kopen :think: Ik vind dit wel heel raar hoor, wat moet ik nu? :shifty:




Een 16 inch kopen :wink:

Een 12inch is gewoon te klein, en op een 16 inch met zijwieltjes gaat het toch ook…



Hier vandeweek ook een fiets gekocht voor mijn dochter, een 16 inch met zijwieltjes. kwa lengte zal ze bijna niets schelen met jayden.



Of misschien ergens van marktplaats een goedkope 14 inch proberen te vinden (die maat bestaat wel, maar wordt gewoon weinig verkocht. Hier was het in de fietsenwinkel, 12,5 inch en 16 inch voor die kleintjes).