Fietshelmpje op ja of nee

Een vriendin van mij kwam een twee jaar terug met haar zoontje op de fiets bij me en toen had dat ventje een fietshelm op…

Hij zat voorop en was op dat moment bijna 1 jaar.

Ik stond echt raar te kijken want ik had dat nooit eerder gezien.



Nu mijn vraag:



Als je al kids op de fiets hebt: dragen zij een helm?

Wanneer je met je kindje gaat fietsen, ben je dan van plan een helmpje op te doen?

Als het bij jou nog n.v.t. is, kies dan wat je denkt dat je zou doen…



Ik ben dus erg benieuwd wat de reactie’s zullen zijn.

Sam zit echt niet voorop de fiets met een helm op hoor :think:

Heb het eerlijk gezegd ook nog nooit gezien in een zitje.

Hier geen helm op bij ons op de fiets en ook niet op haar eigen fiets.

ze willen het zelfs verplichten … maar hier zie je het wel geregeld…

ikzelf heb ze (nog) niet aangeschafd…

goede vraag, ik zit er hier ook over te denken.



een vriendin van me is pas lelijk gevallen met de kleine voorop. gewoon een steentje dat weg schoot onder haar wiel. zij was bont en blauw, de kleine had gelukkig niks. maar je schrikt je rot!



een helmpje op voorop lijkt me wel zo veilig.



aan de andere kant, zeker met dit warme weer, niks zo lekker als de wind door je haren op de fiets. onze knul heeft al veel last van warmte, exceem en open schuurplekken. om daar nu weer een helmpje overheen te zetten… :think:



ik weet het dus nog niet…

Je bedoeld als ze in een zitje zitten en niet zelf fietsen?



Nee, dan dragen ze geen helm.



Robin fietst zelf en draagt ook geen helm.

We fietsen ook nog niet met hem op de openbare weg, maar gewoon in het park, etc.



Denk dat het voor straks wel verstandig is, maar voor mij is het wel een drempel.

Ik zie het buurjongetje van 6 met een helm naar school fietsen, dat is echt 2 minuten door datzelfde park heen.



Veiligheid voorop en je kunt daar nooit echt in overdrijven (beter te veel dan te weinig), maar soms denk ik wel ‘jeetje…’

o… verkeerd gestemd. Ik dacht als ze zelf gaan fietsen, dan wel, maar op de fiets niet.



Ik weet niet of het verplicht gaat worden. Als ik er over na denk, is het misschien best link zonder helm. Ze vallen toch best hulpeloos en je zit wel naast de stoeprand.



In Duitsland is het wel verplicht en daar zie je de hele familie met helm op (daar heb je ook veel minder fietspaden en er wordt daar vaak echt veel minder rekening gehouden met de fietser), maar daar is het ook verboden om een zitje voorop je fiets te hebben, dus je kunt alleen achterop een kind vervoeren of in een karretje.

Hier heeft onze zoon geen helm op als hij in de bakfiets zit of op de gewone fiets in je voorzitje zit.

Wel als hij zelf gaat fietsen op zijn loopfiets, hij heeft al een aardig harde val partijen gehad.

Maar hij ontzettend hard op, m’n hart slaat soms ff van over :shifty:

Heb er eerlijk gezegd nooit over nagedacht en Isa gewoon in het zitje geplant :shifty:



Heb hier ook nog nooit een kindje met een helm op voorop zien zitten.

Wat natuurlijk niet wegneemt dat het een stukje veiligheid brengt.



Als ze zelf gaat fietsen zal ik zeker overwegen om een mooi roze helmpje aan te schaffen :mrgreen:

toevallig gisteren een helmpje voor Y gekocht.

Hij vindt het geweldig stoer en dat staat het ook :inlove:

Nu hij zelf fietst vind ik het wel zo fijn dat het koppie beschermd is. Hij is soms zo roekeloos en kijkt gerust de andere kant op terwijl hij fietst.

Hier zie je het heel vaak dus vindt hij het niet raar.



Op de moederfiets heb ik het nooit gedaan. Nu ik er zo over nadenk vind ik het niet raar. Als je valt maken die kids een harde smak en ze kunnen zich totaal niet opvangen. Hoofd is het zwaarste nog dus komt altijd eerst op de grond. Brr moet er niet aan denken zeg!

Ik geloof dat het hier in belgië verplicht is en ik heb er ook 2 voor Broes en Senne en (als ik het niet vergeet :angel: ) zet ik ze ook op, vinden ze zelf heel stoer met hun helm! 8)

Cas moet toevallig straks ook mee met de fiets en dan doe ik hem niets aan want ik vind hem nog zo klein om met zo’n grote helm op zijn hoofd te zitten mà à r… ik vind het wél heel veilig! :thumbup:

Ik geloof niet dat ik het zou doen…Natuurlijk, veiligheid voor alles, maar ik vind het gewoon niet zo heel leuk staan :oops:

Maar wie weet, ben ik straks wel heel erg bezorgd als tie zelf gaat fietsen, dat ik dan alsnog van gedachten verander??

Ik heb in ieder geval nog even de tijd om er over na te denken. :think:

Ik wil het wel doen. Ik vind het bloedlink zo op de fiets. Je fiets valt maar eens om en ze komen op hun hoofd terecht. Ik heb al een helm voor Kian en wil er ook nog eentje voor Esmée. Ik vergeet dat ding echt helaas te vaak :oops: , maar wil me er wel meer aan gaan houden.

Ik heb er wel 1 en wil 'm ook op doen als we gaan fietsen.

Eerst heb ik dat nog niet gedaan want hij was nog te groot,

nu denk ik dat ie al wel beter zit. Nu nog fietsen :mrgreen:



Mijn moeder is een keer over de kop gevlogen met een oppaskindje omdat haar spartbord afbrak ineens (alweer 12 jaar geleden).

De kleine had toen een gat in zijn koppie gevallen.

Gelukkig verder niks ernstigs maar ik wil dat liever voorkomen, vallen kan altijd gebeuren.

op haar eigen fiets wel.

Heel handig met de tour de france op tv ‘kijk mama zij hebben ook een helm want zij fietsen ook heel hard hè?’



Bij mij achterop niet.

maar als je kind een helm op heeft, zet je er dan zelf ook een op?



Thomas heeft hier 2 fietshelmen maar zet ze eigelijk nooit op, ze zitten niet goed (1 van de hema en 1 gekregen = 2e hands dus) dus wil denk ik nog maar eentje kopen bij de fietsenwinkel, dat hij hem eerst kan passen enzo.

Vind het wel belangrijk nu hij zelf fietst.

Nee zet er zelf geen 1 op, maar dat is een keuze die ik maak en ik weet wat de eventuele gevolgen kan zijn als ik val.

Damian kan dat nog niet inschatten of zelf een beslissing over zijn veiligheid nemen.

Tych heeft een helmpje voor als hij bij oma op de snorbrommer gaat.

Hij vindt zijn helmpje helemaal geweldig. Hij zegt altijd dat hij net zo´n helm heeft als Diego.



Ik zelf fiets eigenlijk nooit met Tycho achterop. Ik ben zelf een gevaar op de weg als ik op de fiets ben, dus met een kind achterop durf ik helemaal niet meer door de drukke binnenstad te fietsen

Toevallig vorige wk met vriend erover gehad en hij is heel stellig.

Ja ze krijgen een helm…

Ongeluk zit in een klein hoekje, en die ukkies kunnen hun eigen niet opvangen…

als ze op hun eigen fiets fietsen hebben ze een helmpje op. Bij ons achterop of in de fietskar niet.