fietshelm

Ola,



Ik wil een fietshelmpje kopen voor onze dochter. Nu zie ik enorme prijsverschillen. Bij de HEMA een ECE gekeurd helmpj van 7 euro. Bij fiets speciaalzaken zijn die helmen tussen de 20 - 35 euro.



Zal dat HEMA helmpje net zo ‘goed’ zijn als die duurdere?



He tscheet toch wel enorm in de aanschaf. Het hempje willen we wel langdurig gebruiken. Zowel bij het leren fietsen , maar ook als ze al zonder zijwieltjes kan fietsen de helm op.



Wie heeft hier al eerder ‘onderzoek’ naar gedaan en wat voor 'n/ merk hebben jullie gekocht?



Thx


Ik heb ooit die van hema gekocht en die was zo zacht als boter…

Liet hem thuis per ongeluk vallen (lekker klungelig) en er zat gelijk een deuk in. De volgende dag ongegeneerd weer terug gebracht :mrgreen:

Voor beide hebben we nu degelijke helmen van de fietsenwinkel. Inderdaad wel duurder, maar je voelt duidelijk het kwaliteitsverschil.



Groetjes,

Heleen

Hoi Heleen,



Was die helm van de HEMA destijds ook ECE gekeurd?

Als daar direct een deuk invalt zou nou net dat model zijn die nog niet gekeurd is?

Ja, volgens mij had die ook een keurmerk. Daarom dacht ik dat hem wel kon kopen. Misschien is 'ie best veilig hoor, maar als je een duurdere er naast legt, begrijp je wat ik bedoel :wink: .

O, en nog een tip: Let er ook goed op hoe je de helm op maat moet maken. Ze zijn niet allemaal even makkelijk namelijk. Voor Sebastiaan hebben we nu eentje waar een draaiknop achterop zit. Die kun je redelijk makkelijk stellen.

Voor de liefhebber, de testresultaten van de consumentenbond (voor zover die objectief zijn) …



Twee helmen scoren onder de maat op veiligheid: de helm van HEMA met artikelnummers 41.17.8-16/17 en de Volare Kinderfiets- Skatehelm. HEMA haalt de helmen terug uit de winkels. Kopers krijgen bij inlevering van de oude een nieuwe helm. Kubbinga van Volare heeft de helmen ook terug gehaald uit de winkels en komt met een nieuw verbeterd model. Consumenten krijgen hun geld terug als zij de helm terugbrengen naar de winkel.



Beste koop is de Ventura Sporthelm van €15. MET Genio komt als beste uit de test, direct gevolgd door Giro Flurry. De helm van HEMA en de Volare krijgen geen testscore omdat wij deze als onvoldoende veilig zien.



Veiligheid

De Ventura Sport Helmet en vervolgens de MET Genio halen de hoogste scores in de veiligheidstest.



Alle helmen hebben een redelijke tot goede schokdemping, maar er zijn wel verschillen. De helmen van Ventura en Agu absorbeerden de schokken zowel bij lage als hoge temperaturen het best en presteren ruimschoots binnen de Europese norm. De helmen van HEMA, Bell Amigo en Abus New Smiley haalden bij koude omstandigheden maar net de norm.



Alle helmen bleven bij een trektest aan de achterkant van de helm goed op het hoofd zitten.



In de test op sterkte van de bandjes en de sluiting van de helm waarbij hard aan de kinband werd getrokken door er een gewicht aan te hangen, brak de sluiting van de HEMA-helm twee keer en die van Volare één keer. Bij de Volare liet ook 1 keer de riem los waar hij aan de binnenzijde van de helm vastzat. Een te grote uitrekking of het breken van de bevestiging betekent dat de helm bij een botsing los kan komen van het hoofd, waardoor het kind alsnog hoofdletsel kan oplopen.



Alle helmen scoorden goed op de test naar voldoende gezichtsveld.



Gebruiksgemak

Het passend maken en verstellen van de riempjes gaat bij de meeste helmen moeilijk en is niet altijd duidelijk. Het is niet altijd mogelijk om de helm op maat te maken terwijl het kind de helm op heeft. Een helm die niet goed past is veel minder veilig. Let daarom bij het kopen van een helm op of het passen, openen en sluiten van de helm gemakkelijk gaat. Vier van de zes kinderen in ons panel kregen de twee delen van de gesp bij de Bell Amigo niet zelfstandig in elkaar geschoven.

Het dragen van paardenstaarten en/of speldjes in het haar kan de goede pasvorm van de helm belemmeren.



Comfort

Ons panel vond alle helmen lekker zitten. Er werd wel geklaagd over de bandjes en de sluiting onder de kin die bij bewegen kunnen schuren, strak zitten of ongemakkelijk aanvoelen.



Fietsspeciaalzaak of speelgoedwinkel

Er zijn behoorlijke prijsverschillen tussen de helmen uit een fietsspeciaalzaak of een ander soort winkel, zoals een speelgoedwinkel of drogist. Wij testten 8 helmen uit de speciaalzaak en slechts 2 uit andere winkels en kunnen op basis daarvan niet per definitie uitspraken doen over kwaliteitsverschillen. Uit ons onderzoek blijkt dat alle helmen uit de fietsspeciaalzaken slaagden voor de veiligheidstest. Over het algemeen zagen we dat de duurdere helmen (tot €40) hoger scoorden. Met uitzondering van de Ventura Sport Helmet en de Fastrider Kid Helmet. Beiden scoorden met een relatief lage prijs van respectievelijk €15 en €19,95 hoog op veiligheid.



Coolfactor

We vroegen zes kinderen in ons panel vóór de gebruikstest welke helm zij het ‘coolst’ vonden. Nadat zij de helmen hadden uitgeprobeerd vroegen we nog een keer welke helm zij zouden kiezen. Een deel van het panel bedacht zich na de gebruikstest: zij kozen niet de ‘coolste’ maar de helm die het lekkerst zat. Uiteindelijk was dit de score:



De Giro Flurry werd door de jongens het coolst gevonden;

De meisjes vonden de roze helmen van MET Genio en Volare het mooist;

Winnie the Pooh was voor ons panel van 9-jarigen te kinderachtig en het minst cool.

Hoi Pientje,

Wow :clap:

Wat een goede lijst zeg! hartelijk dank hiervoor :thumbup:

Ik ga me heir eens heel goed in verdiepen. En 15 euro is een mooie prijs ipv die helem van 25-35,-



Top!

Geen dank, toch nog ergens goed voor dat lidmaatschap bij de consumentenbond vandaag :wink: