Wie heeft z’n kind op deze manier snel los leren fietsen?
J. D. G. Kooijman, Experimental Validation of a Model for the Motion of an Uncontrolled Bicycle, MSc thesis, Delft University of Technology, April 2006. (pdf 4.9Mb)
May 29, 2005: Salome, 3 and 11/12 years old, can ride a bicycle! Thanks to the Cornell/UIUC method. In the last couple of years Andy Ruina, Jim Papadopoulos and Richard Klein gave me advice on how to teach your kid to ride a bike. With our first child, Samuel, I screwed up. I was still unaware of the method so I used trainer wheels. This was bad. It took him (and me) a long time to learn how to ride a bike.
With the next, Simon, things went better. I was now aware of the method and I threw away the trainer wheels. He learned quicker and now far more enjoys riding his bike.
Then with Salome I started out with a scooter. In this way she mastered balancing by leaning and steering without the real danger of falling over. Scooters are slow low riders. After some time she wanted to go faster. So I took the bicycle, dismounted the pedals and lowered the seat. She now could pedal the bike like a scooter and get used to the somewhat different dynamics of the bike opposed to the scooter. Shortly after this she asked for the pedals. To make her really connect to the bike we first went to shop and bought some nice pink and lilac paint (her choice), painted the bike and mounted the pedals. On Sunday we went out on the street walk and after an initial push of she rode of all by herself!
Intressant.
(Wat bedoelen ze met een scooter? :oops: Een step? )
Thomas had ook zijwieltjes, toen kon hij het uiteindelijk aardig.
Nu zijn ze er al een tijdje vanaf maar hij durft niet (en hij mocht ook een hele tijd niet fietsen natuurlijk vanwege zn operatie).
Maar “gewoon” de pedalen eraf halen (kan dat eigelijk bij elke fiets?)? Zodat het dus eigelijk een loopfiets wordt? Wat een idee!
Ga eens zien of dat kan!
Anne werd zo n gevaar op de weg met haar zijwieltjes dat ze hier eraf zijn en ze nu dus moet leren balanceren…ze kan het nog niet alleen, maar de zijwielen komen er niet meer op.
Het lijkt een aardige methode, maar goed hier zou je dan kunnen zeggen, eerst een loopfiets en dan een gewone zodat ze hun balans hebben gevonden.
Het is inderdaad de volgorde: step, loopfiets en dan gewone fiets. Zijwieltjes zijn taboe volgens hun. Echte stukje tekst had “links van plaatjes” van vervoermiddel erachter, maar die werd niet mee gekopieerd.
het leren fietsen met zijwieltjes was hier echt niet gevaarlijk, raar of eng of wat dan ook.
Eerst de zijwieltjes, paar weken mee gefietst, zijwieltjes eraf en fietsen maar.
Overigens zijn er heel handige vestjes op de markt met handgrepen op de schouder/rug zodat je heel makkelijk je kind vast kunt houden zonder dat hij het voelt.
Ik ben niet zo van theorietjes over dingen die al eeuwen bij mensen lukken
Oefenen, oefenen en dan komt het vanzelf. Een kind moet zich vooral zeker voelen en met zelfverzekerdheid lukt het nog het beste
Ik heb eens gehoord dat alos kindjes kunnen hinkelen dat ze dan ook los moeten kunnen fietsen.
Geen idee of het waar is hoor :think:
Ik was 6 toen ik echt leerde fietsen…
Hier heeft M.ateo gewoon zijwieltjes en als dat goed gaat ga ik ze er een keer afhalen, maar vind het niet nodig om dat nu allemaal al snel, snel te doen.
Fietsen is hier gewoon geen prioriteit laat ik het zo zeggen.
Peuter heeft ook zijwieltjes. Hij heeft geen step, geen loopfiets, maar ik was gewoon erg benieuwd :mrgreen: