fietsen...

Ryan is bijna 8 maand… hij zit al meer dan een maand…heel stevig…



maar is nog geen 9 maand… en weegt 8375 gr



zou hij al wel mee op de fiets mogen?

Merijn en Xander waren beide vroege zitters met 6,5 maand zaten ze al goed en stevig.

Ik ben met 8 maanden gaan fietsen met ze. Bij Merijn heb ik het overlegd met het CB, bij xander niet meer

is fietsen dan pas vanaf 9 maanden? Dat lijkt me vreemd, want elk kindje is anders. Mij lijkt ook het criteria dat ze stevig zelf moeten kunnen zitten.



Bij Teun was dat ook al bij 6 maanden, bij Stijn met 8 maand.

zodra ze goed stevig zitten mogen ze al fietsen.

9mnd is maar een gemiddelde.

mijn nichtje zat al met 5mnd op de fiets (wat ik wel erg vroeg vond maar ze zat wel goed) terwijl mijn oudste met 10mnd nog niet stevig genoeg zat om eigenlijk te fietsen.

mij is altijd verteld dat het te maken heeft met de fontanel die dan nog niet dicht genoeg is.

juul zit sinds vorige week al op de fiets , en ze zit als een kind in de achtbaan te joelen met de armen in de lucht :lol: :lol: :lol:

het ligt echt aan het kind hoor…



enne als je moet wachten tot de fontanel dicht is moet je dus 2 jaar wachten :mrgreen: dus dat lijkt me sterk hahaha

je hebt 2 fontanellen die moeten dicht groeien de voorste en de achterste.

1 van die 2 is dus rond de 9mnd dicht en de andere rond 2jr.

als ze stevig zitten kunnen ze de klappen van de hobbels ook beter opvangen.

@monique wrote:

je hebt 2 fontanellen die moeten dicht groeien de voorste en de achterste.

1 van die 2 is dus rond de 9mnd dicht en de andere rond 2jr.

als ze stevig zitten kunnen ze de klappen van de hobbels ook beter opvangen.




Allemaal bedankt voor het antwoorden…



maar hoe weet ik of de fontanel dicht zit?

In een dorp verderop is een kindje overleden op de fiets De ouders dachten dat het onderweg in slaap gevallen was. Bij thuiskomst bleek, dat het kindje overleden was. Zijn lijfje kon het fietsen nog niet aan. Mij heeft dat doen besluiten om mijn kinderen pas in een fietszitje te zetten als ze zelf vanuit lig naar zit kunnen. Liever een tijdje wachten dan zoiets vreselijks. Het zal je maar overkomen!

@Wawa wrote:

In een dorp verderop is een kindje overleden op de fiets De ouders dachten dat het onderweg in slaap gevallen was. Bij thuiskomst bleek, dat het kindje overleden was. Zijn lijfje kon het fietsen nog niet aan. Mij heeft dat doen besluiten om mijn kinderen pas in een fietszitje te zetten als ze zelf vanuit lig naar zit kunnen. Liever een tijdje wachten dan zoiets vreselijks. Het zal je maar overkomen!






Oh bah… nou dan wacht ik nog wel even… wat erg zeg… is dat bewezen dat het door fietsen kwam dat het kindje is overleden?

daar wil ik dan wel ff meer van weten :think: hoelang zat dat kind dan al op de fiets (een paar uur achter elkaar?) hebben ze erg gehobbeld enz enz enz?



kijk ik kan me voorstellen dat het nou niet erg bevoordelijk is voor een baby als je lekker tegen de stoepen op gaat bonken enz. of als je direct uren achter elkaaar gaat fietsen , vind het wel een behoorlijk doemcenario zo hoor…

ooooooooh bah dat had ik beter niet kunnen lezen dus…

Lev zit namelijk nogal scheef in die stoel, maar ik heb dat vervoer wel nodig. Zit er pas kort in hoor en gisteren ging het prima en vandaag ook super. Ik vind nu elke bobbel al eng, laat staan dat ik nu weer ga fietsen sinds het lezen van het bericht.



Ben ook wel benieuwd hoe het dan kwam…

:shock: jeetje wat erg schrik er behoorlijk van, zal je maar gebeuren…

ik zou ook wel meer over dat vehraal willen weten…





want op welk forum je ook bent… als het gaat over fietsen met kleine kinderen… dan is er altijd wel iemand die verteld dat dit een dorp verderop gebeurt is…



dus ben benieuwd eigenlijk of het wel echt waar is… of dat het steeds meer een eigen leven is gaan leiden… :eh: :think:

@Wawa wrote:

In een dorp verderop is een kindje overleden op de fiets De ouders dachten dat het onderweg in slaap gevallen was. Bij thuiskomst bleek, dat het kindje overleden was. Zijn lijfje kon het fietsen nog niet aan. Mij heeft dat doen besluiten om mijn kinderen pas in een fietszitje te zetten als ze zelf vanuit lig naar zit kunnen. Liever een tijdje wachten dan zoiets vreselijks. Het zal je maar overkomen!




Nou, inderdaad… Het zal je maar overkomen.

Natuurlijk is het het best om naar je kindje zelf te kijken, maar ik heb het Consultatiebureau gevraagd (niet dat die heilig is, maar toch) en daar adviseren ze om sowieso te wachten tot 9 maanden, ook al kan je kind dan al 3 maanden zitten. Het heeft niet alleen met de fontanel te maken, maar ook met de ruggegraat. Die is gewoon nog erg kwetsbaar.

Waarom zou je je kind zo snel op de fiets meenemen?

Bij mij zat Sander met 11 maanden voor het eerst op de fiets en Anna is nog steeds niet mee geweest. Maar Anna kan nog niet uit zichzelf gaan zitten, dus ik wacht er nog even mee…



wel jammer met dit mooie weer…

Ik ben daar een zeurdoos in en ben pas gaan fietsen met de kids vanaf dat ze zelfstandig konden gaan zitten. Dus NIET toen ze bleven zitten als ik ze neerzette maar als ze helamaal uit zichzelf gingen zitten.

En helaas waren ze daar alle 3 erg laat mee.

Mijn beste vriendin werkt op een kdv. Zij vertelde mij dit verhaal. Ze zit ook op dit forum, maar is nu op vakantie. Wat ik heb begrepen had het met het ruggegraatje te maken. Volgens mij is het al gebeurd voordat haar eerste kindje geboren is, dus al ruim 5 jaar geleden. Toch laat het verhaal mij nooit los. A.s. vrijdag komt ze terug van vakantie. Ik kan je haar naam wel even PB-en. Zij kan het verhaal beter vertellen dan ik.