Fietsen met baby....hoe?

Met dit mooie weer zou ik ook wel eens willen fietsen met de kleine. Nu doen we alles met kinderwagen of auto en daarna ergens wandelen met de kinderwagen.

Maar hoe kun je fietsen met een bijna 3 maanden oude baby? Wij hebben hybride-fietsen, dus geen bagagedrager. Is zo’n fietskar wat? Welke is goed? Hoe lang doe je er mee? En kun je hem ook als wandelwagen gebruiken voor als je ergens heen gefietst bent.

Thanks!

Do

Ik heb een fietskar en vind het ideaal! Maar ik gebruik hem eigenlijk voornamelijk voor korte stukjes als Julia wakker is, zij slaapt er namelijk niet in :?

Ik heb zelf een fietskar voor 2 kinderen en heb 'm via marktplaats gekocht. Je moet er wel rekening mee houden dat je ook een babyschelp nodig hebt. De meeste (en misschien wel alle) fietskarren kun je ook als buggy gebruiken na het fietsen. Ik ben niet zo goed in merknamen, deze is iets met Chariot erin :oops:

O, ja, het is wel handig als de onderkant een harde plastic bak is, je hebt ze namelijk ook met een stoffen onderkant.

Ik heb de kidcar met babyschelp maar ik heb Merlijn er nog niet in vervoerd want ik vind de schelp toch nog iets te recht voor zijn ruggetje. Maar over een maand dan durf ik hem er wel in mee te nemen.

Er zijn al diverse topics over fietskarren dus ik zou zeggen zoek even met de zoekfunctie en je leest de ervarings verhalen.

Bij mijn kidcar zit standaard een zwenkwiel zodat je hem snel om kan bouwen in een “kinderwagen”. Erg makkelijk dus.

er zijn wel een paar mogelijkheden; een fietskar met een babyschelp of -als je wel een bagagedrager zou hebben de baby-mee, waarin je je maxi cosi kan klikken.

Toch zou ik zelf niet zo vroeg al je kindje meenemen op de fiets, want waar je je baby ook in vervoerd, hij heeft zo aardig wat schokken te verwerken en dat lijkt mij persoonlijk de eerste pak um beet 5 maanden niet echt goed voor een kindje.

maar ik snap je vraag wel hoor, want fietsen met je kindje is zoooooo lekker. maar ik zou dus nog even geduld hebben (tot de winter begint… :? )

wij hebben een fietskar de croozer 2 zitter…super ding!! als baby zijnde heeft marit er in gelegen in een babyschelp :thumbup:

Ik heb ook een 2-zits fietskar (mèt babyschelp uiteraard), maar Nikkie was toch al een maand of 6 voordat ik haar meenam. Eerst dat nekkie en dat lijffie maar iets steviger laten worden. Nu gaat het prima en vinden de dames het erg gezellig om samen in de kar te zitten.

@fiep klophout wrote:

erToch zou ik zelf niet zo vroeg al je kindje meenemen op de fiets, want waar je je baby ook in vervoerd, hij heeft zo aardig wat schokken te verwerken en dat lijkt mij persoonlijk de eerste pak um beet 5 maanden niet echt goed voor een kindje.

Ik vraag me af of bij een fietskar echt meer schokken te verwerken zijn dan bij een kinderwagen (zolang je geen stoepjes op en af gaat :wink: )…

Hebben zelf een hele hippe dubbelzitter van Schwinn :smiley: , waarbij het voorwiel (zwenk) direct aan de kar komt (en niet aan de stang zoals bij de meeste). Vind het ideáál! Wil ook zo’n babyschelp gaan bestellen, als de baby er is. Er kan in de meeste dubbele karren wel een maxicosi, maar dan kan er geen kind meer naast.

Misschien is het alleen idd beter niet teveel en zeker niet te lang te fietsen met zulke kleintjes: het wordt immers ook afgeraden ze iig in het begin lang(er) in een maxicosi te laten liggen/zitten (zowel op een onderstel als in de auto)…

Chariot is overigens één van de duurste, maar ook qualitatief beste merken. :wink: Harde bak heeft zo z’n voordelen (stabiel en je kan er niet doorheen), maar ook z’n nadelen (neemt net iets meer ruimte in ingeklapt en is zwaarder dan een stoffen bak)…!

Baby’s mogen wel vanaf 3 maanden mee in de fietskar (in maxicosi of speciale schelp) of in de “baby mee” achterop de fiets. Maar er wordt wel geadviseerd om het alleen maar voor korte stukjes te gebruiken. Je bouwt dus langzaam uit. Gelijk in het begin een uur of langer gaan touren lijkt me geen goed plan. de vering in de fietskar is nu eenmaal niet hetzelfde als die van je wandelwagen en ook je snelheid is anders waardoor de wagen meer schudt en beweegt. De rug van de baby is hier nog niet sterk genoeg voor.

Dus als ik het goed begrijp wordt het deze zomer met de wandelwagen wandelen. :wink:

Dan is het enige voordeel van een fietskar dat het tegelijkertijd een buggie is??

@Dominique wrote:

Dus als ik het goed begrijp wordt het deze zomer met de wandelwagen wandelen. :wink:

Dan is het enige voordeel van een fietskar dat het tegelijkertijd een buggie is??

Nee hoor, je kunt je kindje er dus al eerder in vervoeren dan in een zitje, daarvoor moet je kindje echt al uit zichzelf rechtop kunnen zitten. Bij een fietskar hoeft dat dus niet. Ik gebruik 'm zelf vooral voor dingetjes als boodschappen halen en m’n oudste naar de peuterspeelzaal brengen. Korte ritjes inderdaad… En dan is het een bijkomend voordeel dat je de fietskar ook als buggy kunt gebruiken. Dus, even naar de stad fietsen en daar afkoppelen…

Het is hier meer voor de langere afstanden bedoelt (dus echt fietstochtjes). Voor de rest is alles hier zo dichtbij dat het beter is te lopen…