Fietsen (lange afstanden)

Mijn kinderen zitten op een school zo’n 15km van huis vandaan.

We reizen meestal met de bus (hebben van de gemeente een abonnement gekregen) maar ik wil heel graag weer fietsen, ik heb dat 2 jaar geleden ook veel gedaan en toen ging het een heel stuk beter met mij (lichamelijk) en de kinderen vinden het heerlijk!

Zijn hier meer moeders die vaak, ver, moeten fietsen met de kinderen?

En hoe doen jullie dat?

Mijn kinderen kunnen zelf nog niet zo’n afstand fietsen.

Ik heb nu een gazelle bloom maar merk dat die echt niet geschikt is voor lange afstanden. Ik krijg er last van mijn rug van en fiets zo een half uur langer!

Welke fiets hebben jullie?

Ik zit te denken aan een fietskar omdat ik dan vaker kan fietsen, ook als het een beetje regent en dan hebben de kinderen ook meer “ruimte” (vrijheid) om iets te doen onderweg en na school zijn ze vaak moe en dan kunnen ze een dutje doen.

Tot hoeveel kg gaat zo’n fietskar? Mijn oudste weegt 17kg en mijn jongste 12 a 13kg en het zijn geen snelle groeiers.

Ik fietst met enige regelmaat naar het kdv, zo’n 14km bij ons vandaan en fietst daarna naar mijn werk. Ik heb een koga miyata sportfiets. Onze zoon is nu 17kg en het wil nog net, mijn fiets wordt topzwaar. Van de zomer wil ik de fiets 4daagse weer mee fietsen, we zullen zien of dat gaat lukken.

Met lekker weer is het prima te doen, maar 3 kwartier achterop met regen wind en kou vinden niet alle kinderen leuk.

@rijstkorrel wrote:

Met lekker weer is het prima te doen, maar 3 kwartier achterop met regen wind en kou vinden niet alle kinderen leuk.

Daarom leek me een fietskar fijn.

Ze kunnen best wel ergens tegen en vragen zelf heel vaak om te fietsen.

En in een fietskar kunnen ze droog zitten en als het kouder is in warme winterkleren en met een deken…

Fietskar lijkt mij ook een top-idee! :thumbup:

Ik had er zelf geen omdat we een heel klein schuurtje hebben, maar we hebben er tijdens een vakantie eentje gehuurd. Daar zaten de twee oudsten toen in, en die wogen samen toch wel 45 kilo. En dat ging prima…

Misschien kun je op i-net zoeken tot welk gewicht ze belast kunnen worden.

Ergens hier onder is een topic over fietskarren :wink:

wauw, van mij krijgen jullie applaus, :clap: :clap: :clap:

(ik ben geen fietser, alleen zomers met mooi weer een blokje om vind ik wel fijn, maar verder dan 10-15 km vind ik het niet leuk meer…)

ooit hadden we wel een fietskar, maar met kar en 2 kleine kids erin fietsen was geen succes, kies je kar dus verstandig, en ga vooral ook proefrijden, en kijk of je de kar makkelijk kunt aankoppelen, ik kreeg het alleen met grote moeite voor elkaar, het paste eigenlijk net niet op mijn fiets, dus weer een reden om hem weinig te gebruiken…

gr L

Ik heb een tourfiets, verschillende gehad. Gazelle medeo is mijn favoriet. Nadeel van een fietskar aan een tourfiets koppelen is dat je fiets een stuk sneller verslijt aangezien hij er niet op gebouwd is, maar als je daar rekening mee houdt (de mijne was na zes jr fietsen met kar, van baby tot kleuters zeg maar) echt op, maar goed, ik heb wel zes jaar heerlijk gefietst, echt veel prettiger als met een moeder of stadsfiets.

Fietskar met grotere kinderen is best pittig, maar je bouwt natuurlijk conditie op. Bovendien denk ik dat voor een gemiddelde 7 jarige de afstand het probleem niet meer moet zijn (al las ik elders dat jouw zoon niet heel sterk/gezond is dus wellicht duurt het dan wat langer).

Je zou ook een aanhangfiets kunnen overwegen en een zitje achterop, maar dan is het wel onprettig voor ze met vies weer. Ik vind dat zelf niet zo’n probleem eigenlijk, het zijn geen baby’s meer en ze wennen er wel aan :wink: Goeie regenjassen, skibroek in de winter en ze blijven warm, dat is het belangrijkst.

Mijn oudste kan zulke afstanden echt nog niet aan (en daarnaast heeft hij een 16inch fietsje, schiet ook niet erg op dan!), al helemaal niet na een schooldag. Zo’n aanhangfiets, of nog beter, zo’n “ding” waar je een fiets aan vast kan maken zou dan een beter idee zijn.

Maar misschien dat ik toch eerst voor een fietskar ga, vooral ook omdat zoon gewoon en geen conditie maar ook geen weerstand heeft en dat niet 1-2-3 zal veranderen lijkt me dit een knus plekje waar hij zo mogelijk kan slapen op de terug weg, en omdat zusje dan ook nog maar net naar school gaat verwacht ik veel slapende kids op de terug weg.

:angel: En wieweet kan ik die fietskar ooit wel weer gebruiken voor mijn 2e leg.

Wieweet als het me echt goed afgaat fiets ik tussendoor ook heen en weer naar huis en dan kan ik de fietskar afkoppelen en op school laten.

:think:

Wij hoeven niet zo ver gelukkig maar ik zei ouders die wat verder meoten ook wel met een extra lange fiets. Er kan dan 1 kindje voorop die ook kan mee trappen. eR zit wel een stuur ook maar dat is om vast te houden, je stuurt als ouder zelf. Er kan ook nog een kindje achterop, mij lijkt dit ideaal als je wat verder weg moet omdat het minder zwaar is.

zoals dit hier.

Het heet een familie tandem, als je er op googled vind je er nog veel meer. je kan er ook kopen met nog 2 zadeltjes er voor, dan kunnen volgens mij niet alle twee de kinderen trappen maar toch, 1 scheelt ook al!

Ik zou t doen…

Ja, ik heb mijn rijbewijs en ja ik heb de luxe van een auto bij de deur… maar ooit geprobeert om steeds alles met de auto te doen en dan steeds 4 kinderen in en uit te laden? :shifty: Niet leuk… echt niet leuk.

Daarbij ben ik gek op fietsen, zelfs als het ietwat miezert vind ik fietsen verruit te verkiezen boven de auto.

Ik doe dus alles op de fiets, dagelijks leg ik zeker wel zo’n 10 km af, maar dan wisselent over allerlei afstanden.

15 km aan 1 stuk is wel wat pittiger uiteraard, maar naarmate je meer conditie kweekt, zal het je steeds makkelijk afgaan.

Ik fiets zelf wel regelmatig naar mijn schoonouders en schoonzusje (respectievelijk 7 en 12 kilometer)

Ik heb een sparta amazone classic met 7 versnellingen en een wollen zadeldek (scheelt enorm in het zadelpijn gebeuren) en als ik langere stukken fiets heb ik regelmatig een kilo of 30 in de fietskar en 20 kilo op de fiets.

Maar ik ben het zo gewend en vind het fijn.

Goede harde banden, echt harde banden is echt al de helft van je fietsgemak. Het vermindert de rolweerstand en als je dan ook je ketting goed gespannen houd, dan fiets je zo overal heen.

Ik heb trouwens een kid car, ding weeg iets van 8 kilo en ook daarvan houden we de banden goed hard… t stuitert iets meer op oneffen pad, maar fietst 3x lichter.

Goed voornemen! Een fietskar is echt ideaal in dit geval.

Wij hebben een (tweedehands) kidcar en zijn er echt tevreden over.

De kar is in gebruik makkelijk aan- en los te koppelen en ook prima als wandelwagen te gebruiken. Heb net even gekeken, de echt maximale belasting ligt op 60 kg, maar de toegstane belasting is 45 kg (al vraag ik me wel af wat het verschil is?). Ik zou er voor gaan! Succes!

Ja, goede spullen en je spullen goed onderhouden idd, dat is wel het belangrijkste, dat scheelt zoveel fietsplezier :smiley:

En idd, met een kindje met niet zo’n goede weerstand (en ook nog zo’n ukkie, hier fietsten ze mee vanaf de 20/22inch, oudste eerder dan de jongsten) zou ik lekker voor die fietskar gaan!

Ik ben opgegroeit als fietskind dus goed voor mijn spullen zorgen is er met de paplepel ingegoten :wink: .

Morgen even overleggen met mijn broer (hij heeft mijn mama fiets geregeld en voor het verkopen en ophalen van nieuw spul is een auto wel handig/nodig :angel: ), en dan eerst mijn mama fiets verkopen en dan op MP struinen naar een mooie fiets en fietskar.

Ik zie het helemaal zitten en denk dat het juist voor de gezondheid van de oudste heel goed zal zijn (naast de frisse buitenlucht ook de rust van de natuur, want we fietsen tenslotte door prachtig Drenthe).

En het levert mij ook iets op, 2 jaar terug was ik enorm aan het afvallen dankzij het fietsen! 8)

Ik vind het wel spannend want het moet goed uitpakken (kan niet zomaar weer switchen).

is het niet een optie om door te sparen voor een fiets met trapondersteuning?

Eventueel aan of uit te schakelen ofzo?

Ik heb een beetje een oma-associatie met trapondersteuning eigenlijk :shifty:

Je zou ook eens moeten kijken naar een gazelle cabby Marite, schijnt heeeel erg fijn en licht te zijn! Wij hebben het overwogen maar ik had toen een goede dure fiets dus toch voor een kar gegaan, maar ik riep nu toen ik zwanger was meteen als het er twee zijn komt die cabby er :lol: Helaas :wink:

oma associatie vind ik geen reden om het niet te overwegen :smiley:

Als je heel wat km per dag moet fietsen en daarna niet meer zo makkelijk kan switchen voor de bus vind ik het best het overwegen waard.

Want er zullen ook dagen komen dat je amper vooruit lijkt te komen op de fiets en als je dan nog 7 km terug moet lijkt het mij makkelijk om die ondersteuning aan te kunnen zetten.

ik zou ook voor trapondersteuning gaan denk… vind dat echt niet voor oudere mensen, helemaal niet zelfs. Ze promoten het ook met fietsplan voor werkmensen en die zijn toch vaak nog geen opa of oma :wink:

vind 15 km best veel, vooral met fietskar en kinderen.

Het liefst zou ik een cabby kopen, die fietst echt enorm lekker! Heb er 1 keer een toch van 60 kilometer mee gemaakt (eerste keer met zo’n bakfiets) en 2 kinderen erin, ging echt prima! beter dan mijn eigen fiets, die had toen maar 3 versnellingen, dat ging een stuk zwaarder…

Maar die dingen zijn wel duur… fietsen met trapondersteuning overigens ook.

Ik fiets 20km per dag met de meiden (bij elkaar zo’n 35 kilo) en heb de sparta amazone moederfiets.

Bij slecht weer gebruik ik de kidcar, maar man wat vind ik dat zwaar joh!

Ik hou de banden goed opgepompt (1x gehad dat dat niet zo was, en ik dacht echt dat iemand achter de kar heel hard eraan trok :lol: 8) )

Je went er wel aan hoor, maar ik fiets liever zonder kar.

De meiden vinden het ook heerlijk op de fiets. Amélie slaapt in weer en wind (onverwachtse sneeuw’storm’, regenbui, en zelfs in een hagelbui in slaap gevallen voorop de fiets :inlove: )

Ik vind 15km wel ver hoor. Vooral om als kind zelf te fietsen, dus ik begrijp wel dat je dat niet doet. Rhodé kan wel zelf fietsen, maar is ook erg snel moe. We zijn de fietstochtjes nu aan het opvoeren…telkens een kilometertje verder zodat ze straks in de zomer zelf kan gaan fietsen naar school.

Ik zou trouwens inderdaad een andere fiets dan de mambo kopen. Dat fietst al een stuk lichter!