Sinds afgelopen maandag kan ons meisje fietsen zonder zijwieltjes :dance:
Erg leuk om te zien :inlove:
Maar moet ik haar nu gelijk gaan leren om rechts aan te houden en dat soort “regeltjes” of moet ik haar nu eerst maar haar gang laten gaan en goed de controle over haar fiets te laten krijgen?
Remmen heeft ze nl. ook nog niet helemaal onder de knie!
Ik ging eerst alleen op pleintjes en op het gras oefenen.
En pas toen ze ook goed kon remmen, op en af stappen op het fietspad.
En daar wordt dan ook rechtshouden belangrijk dus dat toen wel aangeleerd.
Maar nu een jaar verder is het nog steeds een ongeleid projectiel die ook niet luisterd!
En dat luisteren vind ik dus vooral ook heel belangrijk met leren fietsen.
Ze moeten wel stoppen als je dat zegt .
Mijn kinderen hebben de eerste tijd alleen op het pleintje en voor op de stoep gefietst (autovrij). Pas toen ze wat stabieler waren heb ik ze zelf fietsend meegenomen naar school en winkel en ze toen wel meteen geleerd dat ze rechts moeten fietsen.
Voorlopig lekker op de stoep laten fietsen zonder regeltjes lijkt mij - behalve uitkijken voor andere mensen, dieren en lantaarnpaals natuurlijk.
Nu is lasse 4 1/2 en nemen we hem nu soms mee naast onze fiets (maar hij fiets al anderhalf jaar zonder zijwieltjes maar nu heeft hij een beetje de leeftijd om deze stap te maken) en nu leren we van rechts fietsen en je handje uitsteken enzo.
Jason fietst sinds 1,5 maand zonder zijwieltjes. Verder dan de stoep en het speelpleintje komen we nog niet.
Toen hij nog met zijwieltjes fietste zijn we samen een keer op de fiets naar het winkelcentrum geweest. Dat was voorlopig de eerste en laatste keer.
Jonge kinderen zijn nog zo met andere dingen bezig. Jason keek dus continu naar link, rechts of naar achteren.
Remmen snapt hij ook nog niet echt. Hij heeft, en dat is achteraf helaas, een fiets met handremmen en geen terugtraprem.
Dus nee, wij wachten voorlopig nog een jaartje met de verkeersregels.
Dat is duidelijk :lol:
Eerst lekker laten fietsen en zich de fiets echt eigen laten maken en daarna pas de “regeltjes” leren!
Dank jullie voor de reacties :-*
Als de kinderen fietsen om te spelen hier in de wijk dan mag dat overal maar wel uitkijken voor die enkele auto die er langs komt. Als ze met mij naar de winkel fietsen dan moeten ze naast me op de rijweg en ze mogen niet crossen. Wat ik vaak zie is dat de kinderen op het voetpad fietsen en dan meters voor moeder aan. Ze crossen en slingeren dan alle kanten op. Dat vind ik erg vreemd. Zo leer je ze toch geen verkeersregels? Ik ben meer van het direct goed aanleren ipv straks afleren.