fiets- (en step-) dilemma

Over anderhalve maand worden mijn jongens 3 jaar. Heb al zitten nadenken over een kado, maar ik kom er niet goed uit. Ik dacht aan fietsen. Die hebben ze nog niet, en volgens mij is 3 jaar toch wel een redelijke leeftijd om een fiets te hebben, of niet?

Ik zie alleen totaal niet waar/hoe ze die fietsen zouden moeten gebruiken :? Ik ben alleenstaand, dat gaat me prima af, alleen dat fietsen daar zie ik echt tegenop. Ik woon midden in de stad, tegen de binnenstad aan. Oude wijk met smalle straatjes en te weinig parkeerplaats voor teveel auto’s. Dus altijd wel auto’s die op de stoep geparkeerd staan (die toch al erg smal is hier) en dan ook nog eens overal éénrichtingsverkeer waar - als ik zo even moet gokken - 25 tot 50 % van de automobilisten zich niet aan houdt.

Hoe moet ik in godsnaam twee peuters gaan leren fietsen?? :? :shifty: Dus gooi ik het idee van een fiets voor de verjaardag maar weer overboord.

Zelf geven ze overigens aan heel graag een step te willen (‘een roze, mama, met een paars vlaggetje!’ :lol: ). Maar met een step komt dus eigenlijk wel hetzelfde dilemma naar boven, al heb ik daar wel het idee bij dat ik daarmee makkelijker naar een speelplek zou gaan waar ze wél kunnen steppen. Totaal nergens op gebaseerd eigenlijk, want als dat met een step kan kan dat ook met een fiets. Is denk ik het idee dat een fiets toch óók een praktische functie heeft en een step toch echt speelgoed is.

Iemand tips, advies? Ervaring met (twee :shifty: ) kinderen leren fietsen midden in een stad waar geen plek is?

Is een loopfiets misschien wat? Dat zit er een beetje tussenin en leren ze gelijk hun evenwicht te bewaren voor het “echte” fietsen. Dat zal toch ooit een keer gaan gebeuren. We hebben er voor Annemieke eentje van first-bike. Is lekker licht voor als je er een keertje mee moet slepen.

Is er niet een schoolplein oid in de buurt waar je heen kunt gaan?

Ik kan me goed voorstellen dat je er tegenop ziet…

Lastig idd.

De een een step en de ander een loopfiets als verjaardagskado misschien?

Dan hebben ze iig spul om lekker mee buiten te kunnen spelen, en dat gaat ook best op smalle stoepjes.

Voor het echt leren fietsen zou ikdenk ik een aanhangfiets aanschaffen en ze om de beurt zelf laten fietsen. Die op de aanhanger oefent dan ook vast een beetje maar je kan je aandahct wel bij de ander houden,

Heb je een achtertuin(tje)?

De peuter en kleuter hier leren alles samen en het heeft toch zeker meer dan een half jaar geduurd voor ze überhaupt buiten durfden te rijden op hun fiets. Dat was dus eerst binnen, na een half jaar in de achtertuin en pas sinds kort sjezen ze buiten.

Als dat bij jouw kleintjes ook is, doen ze het “leren” binnen en in de achtertuin en zijn ze al wat ervarener als ze de echte stoep op gaan.

En nog vindt eentje hobbels en bobbels wat eng, dus gaat die niet hard (of stapt af). Ze blijven in m’n buurt en volgen aanwijzingen goed op (zo van: even om die auto heen rijden).

Ik weet niet of je een autootje hebt, maar dan zou ik zeggen: step erin en meenemen naar een leuk park of bos!

Wij woonden ook in een stad en vroeger heb ik wel gewoon leren fietsen hoor :).

Maar het scheelt dat bij ons de stoep redelijk goed begaanbaar was (en befietsbaar dus). Maar ook daar leerden wij vanzelf mee omgaan.

Het is best pittig in je eentje, maar misschien een regel dat je de ene dag met je ene kind oefent, en de andere dag met het andere kind?

Het is wel grappig, want wij hebben best een grote tuin, maar mijn jongste zoontje was gisteren gewoon doodleuk binnen aan het steppen door de woonkamer (hele kleine stukjes) :mrgreen:

Soms denken wij zelf moeilijker dan een kind hoor!

Bijna mijn eigen topic vergeten… :oops:

Dank allemaal voor het meedenken.

Heleentje: loopfietsen hebben ze al bij papa, daar crossen ze ondertussen flink mee rond.

Lune, haha, dat gaat 'm niet worden denk ik één step en één fiets, ik zie de bui al hangen… :roll: Ja, voor echt leren fietsen en in het verkeer leren fietsen had ik al bedacht dat er waarschijnlijk heel lang nog steeds 1 achterop zit, en om en om op een eigen fiets meefietsen. Ik vind die fietsaanhanger wel een heel goed idee, was ik nog niet niet opgekomen :thumbup:

Marcella, binnen is geen optie (klein huis) en in de tuin ook niet echt… wellicht voor de allereerste meters maar ik denk dat het na een halve dag al te klein is :shifty: Ik vermoed dat ze allesbehalve bang zullen zijn… als ik al zie hoe ze op hun loopfietsen rondracen en het liefst overal tegenaan botsen… Aanwijzingen buiten op straat weten ze idd heel erg goed dat ze moeten luisteren, dat gaat best aardig. Ze moeten ook wel, want anders draai ik gerust om gaan we weer naar huis :angel:

Pé, ja het zal allicht veel schelen dat ik zelf in een dorp ben opgegroeid en ik kan me nog heel goed voor de geest halen dat ik als 12-jarige voor het eerst midden in een stad fietste - doodeng vond ik het! Nu ben ik uiteraard niet anders gewend, maar heb totaal geen ervaring met kleine kinderen die in een stad leren fietsen. Dus misschien zie ik wel teveel beren op de weg.

Ik moet maar gewoon doen wat ik eigenlijk altijd doe: gewoon doen en er komt altijd een oplossing als ik ergens tegenaan loop :angel:

Nu nog bedenken of het fietsen of steppen worden - ik neig naar fietsen maar de jongens zelf willen graag een step :think:

Woon je in Utrecht ofzo :mrgreen: Smalle stoepen en eenrichtingsverkeer - dat schreeuwt Utrecht uit.

Ik ben zwanger uit Utrecht weg verhuisd maar ik werk er nog en soms denk ik dan wel van oh wat fijn waar we nu wonen met brede stoepen en een speeltuin aan de overkant. Alle ruimte voor de kids om te spelen en fietsen.

Of Rotterdam.

Wat ik deed met fietsen leren bij Wessel is inderdaad; fiets in de auto en naar de Kralingse plas… Daar kon hij tenminste redelijk ver vooruit fietsen.

Nu wonen we in een dorp en oh jeeeeee… wat een rust… ook met name voor de ruimte die je kind krijgt. “naar het voetbalveld”, “fietsen om het blok”., “fietsen op het schoolplein”…

Is verhuizen geen optie?

Ik vind het idee van een fiets en een step best goed eigenlijk… of… beide een fiets en opa en oma (?) geven 1 step?