fiets als cadeau of als noodzaak?

Wat vinden jullie?

Is een fiets een cadeau of een noodzaak?



Ik zit een beetje met het ding dat beide kinderen (bijna) wel toe zijn aan een maatje groter van fiets (haha en dat terwijl ik een maand geleden mijn meisje nog niet op een grotere fiets zag, maar ze fietst inmiddels zo goed!).

Nu groeit er helaas geen geld op mijn rug en ik kan ook niet “zomaar” heel veel geld uitgeven aan dure, extra, aankopen.

Maar mijn jongste is net jarig geweest en mijn oudste wordt in juni 7, maar hij wil heel graag een skelter (ben ookal via MP opzoek), en ik vind met verjaardagen, net als met Sint, dat ze dan hun wensen kunnen krijgen.

Zit er nu dus aan te denken om los van de verjaardagen “nieuwe” fietsen voor de kinderen te kopen.



Ik heb geen auto en dus fietsen we heel veel, heb nog wel fietsstoeltjes op mijn fiets voor de lange afstanden, maar hier in het dorp willen ze alles zelf fietsen. :thumbup:



Maar ik ben benieuwd wat anderen doen,

fietsen alleen als verjaardagscadeau of ook “gewoon” tussendoor?



Mijn meisje zou dan van 12inch naar 16 gaan en mijn zoon van 16 naar 18 of 20. De 16inch van mijn zoon was al een afdankertje en nu is er echt bijna niets van over…

12 inch was een verjaardagscadeau, 18 inch zware noodzaak midden in het jaar…



En tja… hier gaan fietsen door op de volgende en dat zou betekenen dat de oudste altijd een fiets op zijn verjaardag kan krijgen en de andere heren hem tot hun beschikking krijgen als ze er aan toe zijn… met 12 inch fietsje had ik daar geen moeite mee overigens, zie ik ook meer als speelgoed namelijk.



Bij jullie is er dan weer geen sprake van doorschuiven denk ik? Dus tja dan zou je allebei op hun verjaardag een nieuwe fiets kunnen geven, maar dat wil dus al niet meer voor dochterlief.



Eigenlijk heb je dus niks aan dit antwoord :lol:

Dan hier nog zo’n antwoord :mrgreen:



Eerste fiets 12 inch was een verjaardagskado, en ook de driewieler voor mijn jonste maar nu gaat het doorschuifsysteem werken, en heeft de oudste een nieuwe 16 inch nodig. Die gaan we nu halen (ik ga er een proberen te vinden op koninginnedag :wink: ). en anders op marktplaats, aangezien ik denk dat ie weer zo over gaat naar 20 inch. Ik houd geen rekening met kleurtjes voorlopig. Of eigenlijk wel, ik koop fietsen in neutrale kleuren zodat het niet echt jongens of meisjesfietsen zijn.

Maar als antwoord op je vraag: ja, fiets vind ik noodzaak maar als het rond zijn verjaardag is komt dat mooi uit :mrgreen:

Ik zou best een fiets voor de verjaardag geven, maar dan wil ik een nieuwe geven. Dus dan is ie wat duurder, wat dan ook mag met een verjaardag.

Maar ik zou hem ook tussendoor geven, maar dan zou ik gaan zoeken naar een tweedehands fiets.

Ik vind zelf een paar honderd euro voor zomaar even tussendoor teveel geld.



Het is maar net wat je portemonaie toelaat en hoe graag je kinderen fietsen.

Mijn kids wilden vroeger echt geen fiets voor hun verjaardag. Omdat ze niet zo van fietsen hielden. Dus ze hadden liever een tweedehands fiets tussendoor en op hun verjaardag een ander leuk kado.

Haar eerste fiets (12 inch) was de oude fiets van haar neefjes en heeft ze voor haar 2e verjaardag van mijn zwager gekregen , opgeleukt met een k3-vlag en toeter. Nu heeft ze echt een nieuwe fiets nodig (oude is kapot en zij is veels te groot ervoor) en die krijgt ze ook als we er uit zijn welke maat en fiets. Ga niet wachten tot haar verjaardag in januari, ik wil dat ze binnenkort weer een fiets heeft zodat ze er in de zomermaanden mee kan fietsen/oefenen. Ik vind een fiets wel iets dat je tussendoor kan geven.

Ik vind dat je een fiets ook tussendoor kan geven :thumbup:



Ik zal wel even goed gaan passen bij de fietsenmaker en dan evt voor een 20 inch gaan ipv een 18 inch omdat die niet heel veel scheelt met een 16 inch. (dan kan hij net weer langer vooruit).

Daarbij zou ik kijken op mp en proberen om een neutrale fiets te krijgen zodat straks je dochter er ook op kan. (rood of zwart bijvoorbeeld, maar ook lichtblauw kan goed voor beiden).

@Bambi wrote:

Maar als antwoord op je vraag: ja, fiets vind ik noodzaak maar als het rond zijn verjaardag is komt dat mooi uit :mrgreen:




Hetzelfde :thumbup:

als een kind aan een nieuwe fiets moet, vind ik dat dat ook wel tussendoor moet… We hebben er nu toevallig 2 staan bij opa in verschillende maten dus dat komt goed uit, dochter fiets nu nog op haar mini-fietsje maar binnenkort komt dus de fiets bij opa vandaan naar ons toe.



Maar: als het mooi samenkomt met een verjaardag zou ik het ook geen probleem vinden een fiets te geven voor een verjaardag, dan evt. nieuw of anders met leuke accesoires. Maar ik zag toevallig op de markt hier hele leuke fietsen staan dus anders even hopen op 30 april :wink: Beide fietsen zijn hier trouwens niet uni dus kunnen niet doorgeschoven worden, maar misschien als ze echt goed zijn nog dat ze dan wel geverfd kunnen worden of anders verkocht en weer nieuwe gekocht… Veel opties dus!

Haha, nou we hebben gister een Loekie-fiets voor zoon op de kop kunnen tikken voor 20euro! :thumbup: Rood met zwart, net een Ferrari zegt hij, dus hij is helemaal blij! Ziet er echt nog heel goed uit!

Gelijk een fietstochtje gemaakt van zo’n 4km, want dat fietst wel ineens een heel stuk sneller, met grotere wielen (volgens mij is het een 20inch want zijn 16inch is ineens wel heel erg klein nu!).

Dochter gaat eerst maar op de oude fiets van broer, die kan nog wel even mee en dan krijgt ze misschien volgend jaar voor haar verjaardag een (zo goed als) nieuwe, Prinses Lillifee fiets (daar heeft ze het al een jaar over). :thumbup:

Fijn dat je gister een leuke fiets voor heel weinig hebt gevonden.

de fiets

Fiets als noodzaak, maar voor verjaardag als dat uitkomt. Driewieler via mp zomaar tussendoor. Stepje op vrijmarkt. 12 inch voor verjaardag. Loopfiets heeft ze “zelf” van haar geld gekocht (hadden we een mooie besteding voor het geboortegeld en niet zomaar zo’n heel duur fietsje) tussendoor, omdat wij er noodzaak in zagen en zij het graag wilde. Ze durfde namelijk niet op haar fiets. 2 weken loopfiets en ze fietste zo aan op haar andere fiets. Nu wil ze zonder zijwielen zegt ze af en toe. Als ze dat goed kan kopen we een grotere, wnat daar is ze qua lengte langzaam aan toe, maar los leren fietsen wil ik op het kleine fietsje laten doen.

en wat doorgeven betreft, denk dat ik misschien eens tussendoor een andere iets aan jongste cadeau doe en andere verkoop, zodat die ook eens een “nieuwe” fiets krijgt ipv steeds een doorgever. Maar zover is het nu nog niet! :wink:

Leuk dat je zoon nu een nieuwe fiets heeft! En dat voor 20 euro :smiley:

Ik zou het denk ik ook zo oplossen, zeker als hij een andere wens heeft voor zijn verjaardag.

Toch vind ik op zijn leeftijd een fiets wel echt noodzaak (bij ons thuis iig wel), maar voor je dochter niet, dus zou ik hem ook niet snel tussendoor kopen (of dan voor die twee tientjes).



Hier wordt ook flink geschoven met fietsjes, maar wat echt een hit was was fietsen ruilen met andere gezinnen. Zo heeft mijn middelste toch een ‘nieuwe’ fiets waar hij niet eerst zn grote broer op heeft zien fietsen, en daar is hij toch wel heel blij mee. En mij heeft het niks gekost, dus ik ben er ook blij mee :wink: