facebook is watching you?

Hallo,



Ik heb even een vraagje over facebook. Ik doe niet aan hyves en facebook en linkd en twitter en myspace en zo.

Nou doen andere mensen om mij heen dat wel, en zo word ik af en toe door deze of gene via zo’n site uitgenodigd.

Nou krijg ik net dus weer een uitnodiging, en zie ik onderaan die mail een lijst staan met mensen die ik misschien ook wel ken. En daar staan dus 9 mensen, waaronder mensen waar ik ooit één leuk avondje mee gehad heb, mensen waar ik mee gewerkt heb enz enz.



En ik kan er niet zo goed tegen dat ik niet kan achterhalen waar facebook deze bonte verzameling aan mensen vandaan heeft gehaald. Waar maakt facebook gebruik van dat ze de link tussen deze mensen en mij leggen? En dat terwijl ik er NIET ingeschreven sta en ze mijn adres dus eigenlijk alleen hebben van die paar mensen die mij uitnodigen?



Weet iemand dat?



Ik ben niet paranoia of zo, maar ik vind het gewoon bizar dat een site waar ik niet ingeschreven sta, blijkbaar toch toegang heeft tot gegevens van mijn contacten… :?



(het meest logische is denk ik dat ie blijkbaar in het mailprogramma van ingeschreven mensen kan kijken, en overal waar ie mijn naam ziet, legt ie de link dus met mij. Maar dat is toch best een ding, dat een site als facebook dan dus blijkbaar gewoon in je mailprogramma kan ‘inbreken’?)

kan ook zijn dat Facebook een selectie maakt uit de vrienden die de persoon die jouw uitnodigt in zijn/haar vriendenlijst heeft. De kans is groot dat iemand die in jouw kennissenkring zit ook iemand kent die jij toevallig ook weer kent, ook al wist je dat helemaal niet van elkaar.



Laatst voegde op hyves een oudklasgenoot mij toe. Kijk ik bij gezamenlijke vrienden, zie ik een vrouw staan waar ik intensief contact mee heb. Blijkt zij de tante te zijn van die oudklasgenoot.

Dat soort toevallige dingen; de wereld is gewoon kleiner dan je denkt!

Dat is het hoor…Facebook maakt een sellectie van de persoon die jou een uitnodiging stuurt.



Grote kans dat jij die mensen gewoon ook kent, ook al is het maar een vage kennis…

Als je op facebook gaat, kun je facebook de opdracht geven om iedereen uit je adressenlijst van je mail, een vriendschapsverzoek te sturen. Of als je nog niet op fb zit, een uitnodiging te sturen…

maar het klopt niet, echt niet. Er zitten mensen bij waar ik zeker van weet dat ze mij nooit zouden uitnodigen, en waar ik ook nooit een uitnodiging van gekregen heb…



er zit een jongen bij waar ik in 2001 een ‘ons’ mee heb gehad, die ben ik daarna totaal vergeten… hoe lang bestaat facebook al? want als ie me ooit 7 jaar geleden heeft uitgenodigd, dan zou het natuurlijk wel kunnen dat ik dat vergeten ben.

Nee, piet, die persoon die jou heeft uitgenodigd, heeft klaas, de jongen die ja al 7 jaar niet meer hebt gezien, in zijn lijst.



Piet kan zeggen, hey, kom op facebook, klaas, marie en henkie zitten er ook op.



Of facebook doet bij de uitnodiging van Piet een willekeurige lijst van Piet ‘zijn vrienden’ zodat je misschien eerder denkt: leuk, dat facebook.

@Madre wrote:

Nee, piet, die persoon die jou heeft uitgenodigd, heeft klaas, de jongen die ja al 7 jaar niet meer hebt gezien, in zijn lijst.



Piet kan zeggen, hey, kom op facebook, klaas, marie en henkie zitten er ook op.



Of facebook doet bij de uitnodiging van Piet een willekeurige lijst van Piet ‘zijn vrienden’ zodat je misschien eerder denkt: leuk, dat facebook.




maar het zijn allemaal mensen die niet gelinkt zijn aan elkaar…mensen uit oeganda (waar ik geloof ik wel een uitnodiging van heb gehad), ex-collega’s, exen die ik niet eens herkende in eerste instantie, een of andere kokker (iets met een m)…

maar goed, het zal wel aan mij liggen en het zal wel anno 2010 doodnormaal zijn dat een website waar ik me niet aangemeld heb en ook niet wil aanmelden wel in staat is mij een bloemlezing voor te leggen van mensen die ik ken.

@fiep klophout wrote:

@Madre wrote:
Nee, piet, die persoon die jou heeft uitgenodigd, heeft klaas, de jongen die ja al 7 jaar niet meer hebt gezien, in zijn lijst.



Piet kan zeggen, hey, kom op facebook, klaas, marie en henkie zitten er ook op.



Of facebook doet bij de uitnodiging van Piet een willekeurige lijst van Piet ‘zijn vrienden’ zodat je misschien eerder denkt: leuk, dat facebook.




maar het zijn allemaal mensen die niet gelinkt zijn aan elkaar…mensen uit oeganda (waar ik geloof ik wel een uitnodiging van heb gehad), ex-collega’s, exen die ik niet eens herkende in eerste instantie, een of andere kokker (iets met een m)…

maar goed, het zal wel aan mij liggen en het zal wel anno 2010 doodnormaal zijn dat een website waar ik me niet aangemeld heb en ook niet wil aanmelden wel in staat is mij een bloemlezing voor te leggen van mensen die ik ken.




Maar kent die persoon (piet) die je de uitnoding stuurde die mensen allemaal wel?



Ja het is ook stom. Zeker, maar niet geheel onlogisch als ‘piet’ deze mensen allemaal in zijn facebook-vriendenlijst heeft staan.

Als ‘Piet’ ze ook niet kent is hetgewoon freaky…

:think:

In 2007 was dit al onderzocht bij mensen die lid waren van Facebook maar ik denkd at je alleen maar een bezoekje aan de website hoeft te brengen (en dus niet eens lid hoeft te zijn) om er voor te zorgen dat je “gevolgd” kunt worden.



Waarschijnlijk hebben ze in jouw geval een greep gedaan uit de vrienden van de mensen die jou uitgenodigd hebben en zit bijv. die jongen daar tussen.

Misschien kun je eens kijken of hij als vriend toegevoegd is aan het account van een van de mensen die jou een uitnodiging gestuurd heeft.

het lijkt me heel bizar als blijkt dat mijn excollega (die met dezelfde naam als jouw man) jou blijkt te kennen, en de mensen waarmee ik in oeganda heb gewerkt, en die ‘ons’ van 8 jaar geleden en en en… :wink:



de grote vraag is: heb jij me ooit uitgenodigd voor facebook?

Nee, dat heb ik niet…Ik weet dat je niet van dat soort onzin houdt… 8)



oh en die excollega, nee, ik snap het…

@Rivella wrote:

In 2007 was dit al onderzocht bij mensen die lid waren van Facebook maar ik denkd at je alleen maar een bezoekje aan de website hoeft te brengen (en dus niet eens lid hoeft te zijn) om er voor te zorgen dat je “gevolgd” kunt worden.

je link werkt niet, maar de titel is veel belovend...dat zou een hoop verklaren. Hoewel, ik zoek wel eens op hyves mensen op ondanks dat ik daar geen lid ben, maar kan me dat van facebook niet herinneren.

Waarschijnlijk hebben ze in jouw geval een greep gedaan uit de vrienden van de mensen die jou uitgenodigd hebben en zit bijv. die jongen daar tussen.
Misschien kun je eens kijken of hij als vriend toegevoegd is aan het account van een van de mensen die jou een uitnodiging gestuurd heeft.
zie mijn vorige reactie, de mensen hebben echt totaal geen link met elkaar.

Je kan op hyves ook dingen aan facebook linken geloof ik (ik doe het niet), misschien op die manier? :think:



Link doet het wel, maar je moet even wachten tot de reclamepagina weg is…

Tekst van de link:



Researchers at software vendor CA have discovered that social networking site Facebook is able to track the buying habits of its users on affiliated third-party sites even when they are logged out of their account or have opted out of its controversial “Beacon” tracking service.



Beacon, launched in November, tracks the transactions Facebook users make at e-commerce sites such as ticketing company Fandango and Blockbuster Video, in order to list them in the user’s “mini-feed”. It is intended, Facebook claims, as a means of “social marketing” – users recommending products and services to their peers.



Responding to privacy concerns, Facebook has since moved to reassure users that it only tracks and publishes data about their purchases if they are both logged in to Facebook and have opted-in to having this information listed on their profile.



But in “extremely disconcerting” findings that directly contradict these assurances, researchers at CA’s Security Advisory service have found that data about these transactions are sent to Facebook regardless of a user’s actions.



Tests by CA researcher Stefan Berteau, published here, seem to prove the point.



During the test, Berteau executed actions (saved a recipe) on Facebook affiliate site epicurious.com three times.



In the first instance, he saved a recipe while still logged in to Facebook.



“An alert appeared allowing me to opt-out of Facebook’s publishing this as a story on my feed, which I did,” he said.



He then saved a recipe on Epicurious.com with the Facebook window closed, but while he was still logged in to Facebook. Again he was alerted, and this time chose “No, thanks” – and therefore opting out of the service.



He then saved a third recipe while he was completely logged out of the Facebook site under a new browser session, and received no alert.



Berteau then consulted CA’s network traffic logs, and found that in all three cases, data (such as his Facebook account name and details of his actions on the affiliate site) had been submitted to Facebook.



Berteau claims the results of the tests prove that Facebook is able to collect information about its members’ surfing habits on affiliate sites, regardless of whether permission has been granted.



Facebook replied to CA’s concerns in a letter describing the ease with which user’s can opt out of having the purchasing information listed on the “mini-feed” on their profile.



“I replied explaining that I was not particularly worried about the feeds, which are only shown to friends who I have previously vetted, but that I was more concerned about the silently collected data, particularly the possibility of that data being sold to third parties,” Berteau said.



Facebook has since released a statement claiming that it has no choice but to collect the data so that it can be used should the user decide to “opt-in” to the service.



"If a Facebook user clicks ‘No, thanks’ on the partner site notification, Facebook does not use the data and deletes it from its servers.



“Separately, before Facebook can determine whether the user is logged in, some data may be transferred from the participating site to Facebook. In those cases, Facebook does not associate the information with any individual user account, and deletes the data as well,” the statement said.



Berteau said that while such a statement is reassuring, there is nothing in Facebook’s privacy policy that acknowledges it doesn’t store or use that data.



"The fact that the data continues to be sent to Facebook.com continues to pose a risk to user’s privacy until a binding, public mechanism is in place to assure that the above policy stays in place, and that users are notified if it ever changes.



“Facebook’s privacy policy is such a mechanism. Officially stating in its policy that it will not store or use data which is not associated with a logged in Facebook account which opted in to Beacon would go a long way towards providing clarity and an assurance of privacy towards their users,” he said.

Zoek maar eens op google en op youtube met de titel die je hier gebruikt hebt, dan kom je nogal wat shit tegen zeg :shock:



Als ze dat allemaal kunnen (waar ik eigenlijk niet van sta te kijken) dan kunnen ze vast nog veel meer buiten de leden van Facebook om :shifty:

Wat jij schrijft herken ik heel erg goed.



Laatst had iemand mij uitgenodigd voor facebook en ik moet zeggen dat ik al raar stond te kijken dat die persoon mijn mailadres wist, maar goed, dat kan misschien via een kennis van ons.



Blijkt dat er onderin die mail foto s van mensen stonden die ook op mij aan het wcahten of zo waren. Ik kijk naar die foto s en daar zitten bekende bij van heel vroeger (basisschool enzo). Ik sta nergens ingecshreven, ik ben verhuisd vanuit limburg naar brabant. Mensen die ik hier ken, kennen absoluut niemand van vroeger van mij en toch krijg ik die foto s te zien. Ik vond het erg bizar en heb de uitnodiging verwijderd.

Nu jij met dit topic komt moets ik er meteen weer aan denken.

Ik heb dus ook echt geen idee hoe ze dat doen, want al die mensen hebben absoluut geen link met elkaar.

De mensen in het lijstje zijn ook niet altijd vrienden van diegene die jou uitgenodigd maar ‘vrienden van vrienden’.

Als je eens wist hoe weinig linkjes er maar tussen verschillende mensen zitten. Heel vaak zitten er maar 2 mensen tussen. Ik heb ook wel eens op hyves pagina’s van mensen hier op KOK gekeken en dan zijn het vrienden van vrienden. Maar die vriend van mij kent ze niet persoonlijk. Maar door dat soort dingen leggen ze wel de links.

Ik krijg ook van die rijtjes mensen en ik kijk dan wel hoe ze gelinkt staan naar mij. En dat is altijd via via…

Niet echt iets om paranoia van te worden… :mrgreen:

Oké, vaag, dat had ik dus ook al.



Ik zit helemaal niet op Facebook, en krijg ook weleens een uitnodiging.

Dacht steeds, willen die mensen nu dat ik me aanmeld om hun ‘vriend’ te worden… :think:



En ik krijg de laatste tijd ook vage mailtjes dat iemand een spelletje met me wil spelen (waarbij je iets kan winnen ofzo), en dat zijn dan vriendinnen van mijn zus ofzo, die mijn adres echt niet hebben… en waar ik helemaal nul komma nul contact mee heb…



Vaag allemaal…

@Danielle_M wrote:

De mensen in het lijstje zijn ook niet altijd vrienden van diegene die jou uitgenodigd maar ‘vrienden van vrienden’.

Als je eens wist hoe weinig linkjes er maar tussen verschillende mensen zitten. Heel vaak zitten er maar 2 mensen tussen. Ik heb ook wel eens op hyves pagina’s van mensen hier op KOK gekeken en dan zijn het vrienden van vrienden. Maar die vriend van mij kent ze niet persoonlijk. Maar door dat soort dingen leggen ze wel de links.

Ik krijg ook van die rijtjes mensen en ik kijk dan wel hoe ze gelinkt staan naar mij. En dat is altijd via via…

Niet echt iets om paranoia van te worden… :mrgreen:




Maar dan ben jij waarschijnlijk lid van Hyves.

Fiep is helemaal geen lid, krijgt alleen maar uitnodigingen en wordt ineens gelinkt aan vreinden van vrienden terwijl ze niet eens lid is van Facebook dus dan snap ik wel weer dat je dat “eng” vindt.

Met welke gegevens wordt zij dan gelinkt aan die personen?

Zij heeft immers geen gegevens vrijgegeven.

@Anneke wrote:

Oké, vaag, dat had ik dus ook al.



Ik zit helemaal niet op Facebook, en krijg ook weleens een uitnodiging.

Dacht steeds, willen die mensen nu dat ik me aanmeld om hun ‘vriend’ te worden… :think:



En ik krijg de laatste tijd ook vage mailtjes dat iemand een spelletje met me wil spelen (waarbij je iets kan winnen ofzo), en dat zijn dan vriendinnen van mijn zus ofzo, die mijn adres echt niet hebben… en waar ik helemaal nul komma nul contact mee heb…



Vaag allemaal…




Meer mensen hebben je adres dan je denkt. Als jouw zus ooit een groepsmail stuurde voor een uitnodiging of voor wat dan ook dan hebben die andere mensen gelijk jouw adres.

Ik heb als ik wil zoveel adressen van ‘kennissen’. Want als er zo’n groepsmail komt dat iemand z’n verjaardag viert zie ik gelijk die andere 30 adressen. Maar daar doe ik niets meer. Maar zo komen ze eraan.