extra vitamine D ?

Hey,



In de ‘42 weken mailing’ die ik gisteren kreeg staat bij week 18 dat het innemen van extra vitamine D van pas kan komen en ervoor zorgt dat er voldoende kalk door de baby wordt opgenomen en de botten stevig worden gevormd.



Wie heeft hier extra vitamine D in de zwangerschap genomen? En vanaf hoeveel weken dan? En is het echt nodig?



Groetjes!!

Ik heb mijn hele zwangerschap Gravitamon geslikt, daar zit al extra vitamine D in!

Heb nooit extra vitamines geslikt, zorg er altijd voor dat ik

goed en gezond eet en krijg op die manier genoeg binnen.



Zou het even aan je vk vragen…

nog nooit van gehoord dat je dat zou moeten slikken…



ik ga er zelf altijd vanuit dat je, als je goed en gezond eet, geen extra vitamine nodig hebt om je kleintje goed te laten groeien.

vitamine D word steeds vaker geadviseerd om het extra te nemen tijdens de zwangerschap en borstvoeding.

Ik zou het gewoon doen!

Je kun vitamine d druppels kopen of gravitamon/dagravit mama daar zit ook extra vitamine d in.

Ik slik al Fem Natal van Davitamon. Daar zit 10 ug aan vitamine D in. Is dat dan al extra of is dat normaal? :roll:

Ah, ik heb net even gegoogled en op de site van Davitamon gekeken.



Daar vond ik het volgende:

Met Davitamon Femnatal voorzie je ook in de extra vitamine D die het Voedingscentrum tijdens de hele zwangerschap adviseert.



Dus niks geen extra vitamine D extra meer. Ben al goed bezig zo. :smiley:

@liefie wrote:

Ah, ik heb net even gegoogled en op de site van Davitamon gekeken.



Daar vond ik het volgende:

Met Davitamon Femnatal voorzie je ook in de extra vitamine D die het Voedingscentrum tijdens de hele zwangerschap adviseert.



Dus niks geen extra vitamine D extra meer. Ben al goed bezig zo. :smiley:


ik zou mijn informatie omtrend dit soort dingen overigens niet van een site als die van davitamon halen :wink: die mensen hebben niet echt belang bij het verstrekken van zo warheidsgetrouwe info, maar bij het verkopen van zoveel mogelijk vitaminepreparaten…ik denk dat zij zelfs ervan overtuigd zijn dat je eigenlijk elke mogelijke vitamine zou moetne bijslikken :wink:



(maar idd als je die femnatal slikt, hoef je al helemaal niks bij te slikken)

Op zoek naar meer informatie over iets heel anders kwam ik terecht bij de NHG-Standaard Zwangerschap en Kraamperiode (eerste herziening) en daar kwam ik het volgende tegen:



Noot 35



De Gezondheidsraad adviseert voor zwangeren zonder gebruikelijke blootstelling aan zonlicht een inname van 10 micro g vitamine D per dag, terwijl door zwangeren met een gebruikelijke blootstelling aan zonlicht met 7,5 microg per dag kan worden volstaan. Omdat de gemiddelde inname met de voeding lager ligt, komt dit advies feitelijk neer op vitamine-D-suppletie voor alle zwangeren.



De onderbouwing van dit advies blijkt echter zwak. Zo acht de Gezondheidsraad het aannemelijk dat zwangerschap de behoefte aan vitamine D verhoogt. Om te bereiken dat de aanstaande moeder voldoende calcium kan opnemen om de botvorming van het kind optimaal te laten verlopen, lijkt extra vitamine D nodig, zo schrijft men. Uit het rapport wordt niet duidelijk waarop die mening is gebaseerd. De Gezondheidsraad erkent zelf ook dat de gegevens schaars zijn, en schrijft dat het advies zekerheidshalve is gegeven, omdat het gaat om de belangen van moeder en kind.1



Zekerheidshalve slecht omschreven pathologie proberen te voorkomen, is onvoldoende argument om vitamine-D-suppletie voor alle zwangeren te adviseren.2 Het is aannemelijk dat zwangeren die vrijwel niet in de buitenlucht komen of zwangeren met een donkere huidskleur, baat hebben bij extra vitamine D, maar dat geldt dan ook voor de perioden waarin zij niet zwanger zijn.



Gezondheidsraad. Voedingsnormen: calcium, vitamine D, thiamine, riboflavine, niacine, pantotheenzuur en biotine. Publicatienummer 2000/12. Den Haag: Gezondheidsraad, 2000.

Wiersma Tj, Daemers DOA, Steegers EAP, Flikweert S. Onterechte aanbeveling voor extra vitamine D bij zwangeren en zogenden. Ned Tijdschr Geneeskd 2001;145:1700-1.




Goed, ik speur weer even verder; ik heb nog niet gevonden wat ik eigenlijk zocht :wink: