Extra vitamine D voor baby bij borstvoeding???

Hallo,

ik woon in Dubai en krijg hier van de dokter extra vitamine D voor de baby (pasgeboren) voorgeschreven. Is dat in Nederland ook standaard? Hij vindt het namelijk erg vies en ik vergeet het ook wel eens een dagje :oops: .

Is hier ook ja, en in de eerste 3 maanden ook vit K. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook wel eens vergeet hoor. Hier is het trouwens in de afgelopen maanden weer veranderd in 10 druppels per dag ipv 5 druppels per dag.

Ja, dat is standaard.

Tegen mij zeiden ze ook dat het goed was het zelf in te nemen.

Inderdaad moeder wordt geadviseerd zelf ook 10 mcg per dag te nemen, ter voorkoming van botontkalking/tegen osteoporose (als ik het goed heb)…best wel belangrijk…

daphne en myrna krijgen het ook nog elke dag (voor sterkte tanden en botten :thumbup: )

etos heeft vit D ook wel met sinaasappelsmaak en het is ook wel in pilletjes

Ik vind het wel lekker. :wink: Allebei m’n dochters ook trouwens! :mrgreen:

Ik ben er trouwens vanuit gegaan dat het voor mij ook in de gravitamon tabletten zit, anders heb ik het nooit genomen :oops: .

OK! Ik zal er op letten dat Owen het binnenkrijgt! En ik zal ook eens kijken hoeveel er in mijn vitaminemix zit :think:

Bedankt voor jullie reacties!!

echt 10 druppels??? Tanisha krijgt nog steeds gewoon 5…

Ik moet eerlijk zeggen dat ik me afvraag of het zo erg is als je tot nu toe nog steeds 5 druppels hebt gegeven. Toen ze me het voor het eerst zeiden op het cb zei de wijkverpleegkundige: je snapt wel dat het niet van levensbelang is, maar dit is hoe het nu geadviseerd wordt.

ach tanisha vind het lekker dus gaan we morgen gewoon over op 10 haha

@Femke Fataal wrote:

Ik ben er trouwens vanuit gegaan dat het voor mij ook in de gravitamon tabletten zit, anders heb ik het nooit genomen :oops: .

Ja, er zit voldoende in de Gravitamon, scheelt ook weer, he!

10 druppels???

Echt waar? Ik heb toch al 2 kindjes die (op niet zonnige dagen) nog steeds Vit D. krijgen en heb echt nog nooit gehoord dat meer dan 5 nodig is…wat is daar de achterliggende gedachten achter???

Omdat nieuwe onderzoeken toch weer uitwijzen dat er veel kinderen zijn met een vit d tekort. Die nieuwe richtlijnen gelden volgens mij sinds begin dit jaar.

Ik geef mijn dochter nog wel gewoon 5…op borstvoeding.com lees je soms ook dat teveel vit d ook niet goed is…het is ook eigenlijk geen vitamine waarvan je het teveel uitplast…maar het fijne weet ik daar ook niet van.

Ik let erop dat mijn dochter gewoon veel buiten komt.

Die onderzoeken gaan vaak uit van kinderen die nauwelijks buiten komen en dan is vit d bij geven natuurlijk wel belangrijk.

Heey Iev!

Hier wordt vit.D ook geadviseerd! En de 1e 3 maanden vit. K. Ik geef het van Davitamon, en de oudste kreeg het maar 3 maanden, maar omdat ik het nu toch weer in huis heb voor Jade krijgt de oudste het nu ook weer.

Ze hebben de hoeveelheid idd van 5 naar 10 opgehoogd, maar ook omdat ‘de Nederlandse kindertjes zo weinig buiten komen, en als ze buiten komen de zon nauwelijks schijnt’. In Dubai schijnt de zon natuurlijk ‘iets’ vaker dan hier. Daarbij hou ik me ook gewoon aan de dosering van 5 druppels aangezien ik het eigenlijk sowieso al ietwat onzin vindt… Mijn dames komen zeer veel buiten ;)!

Naja, lang verhaal, conclusie: het wordt in NL ook geadviseerd :D!

Groetjes!

Bij kids onder de 6 maanden tot een jaar zal het nog niet zo aan de orde zijn,maar naast de BV komt er op een gegeven moment ook zuivel bijkijken in de vorm van yoghurt of kaas e.d. Ook daar zit vit. D in + wat een beeb binnenkrijgt aan de extra vit D. die moeder inneemt…(via de BV weer doorgeven). Zou je dan niet risico op overdoseren lopen??

Of mis ik iets?

Hier krijgen ze beide 3 tot 5 druppels…behalve in periodes waarin ze bijna de hele middag buiten zijn…zoals de afgelopen weken…maar ik heb ook geen beebs meer natuurlijk…

ik lees dat je bij borstvoeding vit D en vit K moet aanvullen. misschien een hele blonde vraag (ben overigens niet blond :lol: )

is het de bedoeling dat je dit zelf neemt of de baby geeft?

Bij borstvoeding kan ik me namelijk voorstellen dat als je het zelf neemt de baby het ook krijgt.

@Zwangerworden, je geeft de druppels dagelijks aan je kindje nadat de kraamweek is afgelopen. Na de bevalling krijgen ze vitamine K voor een week.

Hoe gaat het trouwens met je??? Al zo lang geleden dat je hier wat schreef. Laat je het even weten als je bevallen bent?

bedankt!

ja gaat goed hoor. rond en gezond!!!

voel me prima.

heb inderdaad lang niet van me laten horen…

zie dat jij bevallen bent van een dochter… super! gefeliciteerd. gaat alles goed?

Volgens mijn vk is het advies inderdaad in 2008 een paar maanden 10 druppels geweest maar is het nu weer terug naar 5. Op CB kreeg ik ook te horen 5.

Ik denk niet dat het heel schadelijk is als je teveel krijgt, volgens mij wordt dat pas gevaarlijk bij een keer of 100 te veel :think:

vit D kun je krijgen op waterbasis en op oliebasis, die op water is smaakt nergens naar en die met olie is wat “viezer”, voor oudere kids is het ook in tabletvorm of druppels met een smaakje :thumbup: