Ik hoorde dat zwangere of zogende vrouwen 10microgram vit D per dag moeten slikken, naast de folium zuur.
Nu gebruik ik al een tijdje die multivitamines voor zwangeren, maar zag dat daar maar 7,5 microgram in zit. Ik heb vanmiddag bij de drogist op de diverse preparaten gekeken, maar in de meeste merken zit helemaal geen 10microgram. behalve Gravitamon.
Wat hebben jullie hier voor advies over gekregen?
(ik moet zeggen dat ik bij mijn vorige zwangerschap hier niet eerder op gelet heb, maar tijdens de borstvoeding kreeg ik destijds opeens de opmerking van de verloskundige)
gefeliciteerd met je zw.schap!
Hier slik ik alleen een multivitamine en weet eigenlijk niet eens hoeveel D er in zit… ik gok 5 of 7,5. Het oude advies was namelijk 5 microgram en is ergens afgelopen jaar verhoogd (ook voor kids tot 4 jaar oud).
Maar heb er nooit meer naast geslikt en nu ook geen hogere dosis.
De jongste krijgt in de wintermaanden pas weer vit. D op de dagen dat de zon zich echt niet laat zien.
Ik kreeg beide keren het advies om extra vitamine D te slikken omdat tijdens de standaardcontrole van je bloed bleek dat ik te weinig vit. D had. De eerste keer kocht ik wa vit. D tabletten bij de etos, bij de tweede kreeg ik een recept voor vit. D drankje.
Ik slik ´Vitaal Zwanger!´…
Daar zit 6,7 in. volgens mijn VK is dit voldoende
Ik bleek te weinig vit d in mijn bloed te hebben dus moet extra bijslikken. Er zit al 10 mg in mijn multivitaminen van etos eigen merk (zwanger zijn), maar slik er dus op recept nog extra bij van de apotheek.
Ik slik niets extra’s
Het blijft interessante materie
Dit is wat de Gezondheidsraad heeft gepubliceerd ten aanzien van het herziene vitamine D-beleid: Gezondheidsraad-Naar een toereikende inname van vitamine D (onderaan zijn publicaties te downloaden).
Een groep artsen heeft namens het Nederlands Huisartsen Genootschap echter kritisch gereageerd op het aangepaste beleid:
NTVG-Onterechte aanbeveling voor extra vitamine D bij zwangeren en zogenden Ned Tijdschr Geneeskd. 2001;145:2253-5
NTVG-Onterechte aanbeveling voor extra vitamine D bij zwangeren en zogenden Ned Tijdschr Geneeskd. 2001;145:1700-1
VerloskundigeninNederland.nl-NTvG/Vitamine D
Springerlink-Artikel Huisarts en Wetenschap
En dit is de NHG Patiëntenbrief.
Let wel: dit gaat over de routinematige suppletie.