Ik vroeg me af of het verstandig is om Jasmijn vanaf 3 jaar een extra dagdeel (woensdagochtend) naar het kinderdagverblijf te brengen. Ze gaat 1 dag in de week naar het kdv en het is mogelijk om vanaf 3 jaar een ochtend psz te doen als voorbereiding op de basisschool. Maar nu vroeg ik me dus af of ik haar dan net zo goed een extra ochtend naar het kdv kan brengen of dat het verstandig is om dan de psz erbij te doen omdat ze daar misschien meer voorbereidende dingen doen.
Hier is het overigens verplicht om kindjes die naar de psz gaan 2 dagdelen te brengen. Behalve dus vanaf 3 jaar. Dan kun je de woensdagochtend extra nemen.
Ik weet niet wat ze aanbieden op een kdv. Anne zit vanaf 2 jaar op een psz en vanaf 3 jaar gaat ze ook de woensdag. Deze is heel anders dan de andere 2 dagdelen, ze beginnen vanuit de kring en niet al spelende. Er wordt nog meer in thema s gewerkt en werkstukjes moeten gemaakt worden volgens de beschrijving van de juf. Op de andere dagen mogen ze bv zelf bepalen wat ze willen doen, maar op de woensdag wordt er aan de hand van het thema een knutseldeel gemaakt. Dat kan vanalles zijn, zoals kleuren, knippen/plakken, verven etc. Ook wordt er meer aandacht besteed aan bv tellen enzo. Dus als ze dit op een kdv niet doen en het lijkt je leuk voor je kind een voorbereiding te geven, kan je het doen.
Hier is het ook zo hoor dat ze 2 dagdelen moeten tot 3 jaar en vanaf 3 jaar 3 dagedelen mogen of alleen de woensdag.
@Chrissy wrote:
Ik zou eens bij de psz informeren wat zij daar precies doen aan voorbereidende dingen voor school. En als je dat dan vergelijkt met wat ze doen op jullie kdv, dan weet je in ieder geval iets meer. En het kan misschien ook leuk zijn dat ze al wat kindjes uit de buurt leert kennen en evt. wat vriendjes/vriendinnetjes straks voor school. Maar dat ligt natuurlijk waar de psz is en waar de toekomstige school is, want mss geldt dit verhaal ook al voor het kdv.
Wel handig, dat je vanaf 3 jaar voor 1 dagdeel kunt kiezen.
Ik had geantwoord in het andere topic, dus vandaar even quoten.
Dat ga ik dan eens doen ja, informeren bij de psz. Het kdv ligt ook wel redelijk in de buurt van de school maar de kindjes zitten hier wel doorelkaar van 0 tot 4 jaar en ik denk dat dat het wel lastiger maakt om specifiek andere aandacht te geven aan de wat grotere kindjes.