Excel voor gevorderden

Ik ben al een hele tijd aan het puzzelen… hoe krijg ik in excel het getal:

0030019014996354581

Op het moment dat ik hem naar Excel kopieer geeft hij dit:

3.0019E+16

Dus omzetten naar nummer… worden ineens de laatste twee digits omgezet naar ‘00’ :

30019014996354500

Hoe kan ik Excel zo instellen dat hij het juiste nummer neer zet? Het hoeft geen nummeriek getal te blijven.

Ik hoop dat iemand hier een idee heeft, want de hele morgen heb ik nog geen oplossing kunnen vinden :wink:

Ja een ’ (apostrof) ervoor zetten. Als het goed is, is dan je probleem opgelost.

Nee, want dan blijft hij eindigen op ‘00’ met kopieren…

Maak in de eigenschappen er tekst van.

Je kan hem dan zo aanpassen dat het juiste getal erstaat

@patries, met de ’ appostrof maak je er toch ‘tekst’ van? Heb ook in celeigenschappen de cel naar tekst gezet, maar het helpt nog niet…Heb het net nog even geprobeerd, maar met kopieren maakt excel al van de laatste twee cijfers twee nullen…

Welke xcel versie heb je?

In 2003 met als format tekst gaat het prima.

Tja, helaas hebben we 2007 (op het werk) en 2010 (thuis)… Heb nu bedacht dat ik hem met tekst to columns in tweeen zet en dan weer met een & teken in een andere kolom aan elkaar laat zetten. Thuis werkt dat wel, van de week op het werk kijken of het ook met een grote gegevensreeks werkt :wink:

Op kantoor heb ik ook 2010 zal eens kijken straks.

In 2010 gaat het ook gewoon goed hier…

Ik heb eerst het format van de cel op tekst gezet daarna via kladblok het getal er in gezet en dat werkt prima. :think:

Als ik hem eerst op tekst zet, daarna Ctrl+v werkt niet… plakken via plakken speciaal ook niet, dus hoe doe je het via kladblok?

Ik heb het getal gekopieerd vanuit het forum. CTRLC

Als je dan direct in excel plakt CTRLV neemt ie de opmaak mee (de kleur dus ieg)

Dus open ik eerst kladblok (start > alle programma’s > bureau accessoires > Kladblok

Daarin plakken CTRLV

Dan selecteren CTRLA en kopieren CTRLC

Excel openen

Cell eigenschappen goedzetten en CRTLV

En je krijgt dan het hele getal inclusief de laatste twee digits?

Yep.

Wat mij wel opvalt is dat als je de cell format later aanpast het getal niet meer op dezelfde wijze terug komt.

Dus eerst het format goed zetten daarna pas plakken. :wink:

Dat viel mij dus ook op, dat je eerst de cell formaat moet aanpassen voordat je het getal erin kopieerd. Raar eigenlijk.

Is het al gelukt?

Excel is een leuk programma maar soms :evil:

Heb helaas twee volle dagen in moeten vallen met een training, maar ga morgen nog een keer een poging wagen.

Een collega van me kwam ook terug met de tip: bij tekst naar kolommen de kolom eerst naar text te zetten… dus ik ga de verschillende tips proberen!

Het lukt als ik bij ‘tekst naar kolommen’ de header verander naar ‘text’ :wink:

Dank jullie wel!