Evenwicht?!

We zijn druk bezig met Samila om te proberen te fietsen.

Het gaat wel steeds beter, ze heeft er zelf ook heel veel plezier in, maar dat evenwicht…

Wij moeten haar echt nog rechtop houden tijdens het meerennen en dat is niet te bedoeling.



Kunnen we hier iets aan doen?! Is dit normaal?!

Of zouden we haar eens moeten laten ‘testen’.

Ze kan ook niet op 1 been staan…(dondert ze om)

Ik heb gelijk Mats even op 1 been laten staan, die kon het wel en los fietsen doet hij ook al ruim een halfjaar.



Heeft ze zich verder wel normaal ontwikkeld (ik was aan het googlen en kwam aldoor maar links naar het Kiss-syndroom en oorproblemen tegen)?

Lief van je van het googlen

Nee, voor de rest ontwikkelt ze zich heel normaal. Met spraak is ze zelfs aardig vooruit. Ook haar fijne motoriek is verder heel goed…

Even vanuit jouw link.

Samila is wel met een keizersnede geboren en ze lag in stuit bij de geboorte. Ik zal met blauw aangeven wat op haar van toepassing is.



Deze storing kan mogelijk bij de geboorte door een aantal factoren ontstaan:



tang-/vacuümverlossing

verkeerde ligging in de baarmoeder

keizersnede

twee-/meerlingen

langdurige bevalling

zeer snelle bevalling





In een vroeg stadium:



je kindje heeft last van overstrekken

je kindje heeft een asymmetrische heupontwikkeling

het hoofdje van je kindje staat scheef en wordt slechts naar één kant gedraaid

je kindje heeft last van Scoliose (een scheef ruggetje)

je kindje slaapt slecht en huilt

je kindje heeft een asymmetrisch schedeltje



In een later stadium:



je kindje wil maar niet kruipen

je kindje staat al vroeg maar het lopen laat lang op zich wachten

je kindje heeft evenwichtsproblemen

je kindje ontwikkelt slechts een matige grove en fijne motoriek

je kindje heeft mogelijk last van woede aanvallen

je kindje is snel vermoeid

je kindje slaapt slechts weinig

je kindje heeft veel aandacht nodig







Op zich valt het dus wel mee

Samila stond met 9 maanden eigenlijk al, maar liep pas los toen ze bijna 16 maanden was…

We dachten altijd dat het kwam dat ze bang was…niet genoeg lef had, maar misschien voelde ze toen ook al dat ze problemen met haar evenwicht had…

Ik lees nu in een artikel dat ze met vier jaar al een paar seconden op 1 been kunnen staan en 1 of 2 passen kunnen hinkelen.

Hinkelen kan Samila gekgenoeg wel… :think:

Bij hinkelen is toch ook evenwichtsgevoel nodig, dus dat klinkt weer goed.

Ik denk dat je het beste even kunt overleggen met de huisarts, ze is waarschijnlijk peuterbureau-af dus daar kom je niet meer.

Of de schoolarts, als die nog eens in de buurt is. Ik weet dat wij op school een testje deden als kinderen 5 waren, of ze 5 tellen op 1 been konden staan.

Die leeftijden die genoemd zijn (met 4 jaar op één been staan) zijn gemiddelden hè! Het ene kind kan wel hinkelen met 4 jaar, het andere kind kan dat pas met 6 jaar. Maar als je je zorgen maakt, is een vraag naar een arts nooit verkeerd.

misschien is het gewoon te vroeg voor haar om zonder zijwieltjes te fietsen, veel laten steppen helpt ook enorm daar krijgen ze ook een goed evenwichtgevoel van en zo trainen ze het ook he?



Wat soms ook helpt is zonder zijwieltjes leren fietsen op een heel klein fietsje, dat ze makkelijk de voeten aan de grond kunnen zettem, als ze niet meer durven, als ze het eng vinden of voelen dat het niet meer lukt…

Ik heb effe gezocht in een reader die ik nog had liigen van een cursus motoriek van de kleuter. daar staat een lijst in wat een 4-jarige zou moeten “kunnen”



Daar staat in fietsen met zijwieljtes!



Misschien kun je aan dehand van deze lijst eens kijken wat Suwana wel allemaal al kan.



even wat termen uitleggen (voor zover ik ze nog weet… :oops: )



Schuttershouding: op 1 knie en 1 voet. Opstaan zowel via linker- als rechterbeen.



Op de bank stappen zonder je handen te gebruiken. (kun je ook een traptree voor gebruiken.)



bank met blokjes: op een bank (gymzaal) liggen blokjes. Hoe loopt ze dan over de bank. Loopt ze door of zet ze na ieder blokje de voeten bij elkaar.



Zit met ellebogen op tafel: (:oops: twijfel) je hebt je ellebogen op tafel en je hande in de lucht, nu afwisselend je armen neerleggen op tafel.



Handen knijpen: het kind pakt twee vingers vast van jou. (met ieder hand.) en knijpt dan afwisselend rechts en links in je vingers.



Grote gewrichten: benoemen van heup, schouder, elleboog, hakken, duim en pink.



Ruimtelijke begrippen:benoemen van de begrippen boven, onder, voor, achter, naast.



N.B. Niet beheerst

I.O. in ontwikkeling

B. beheerst

Dank je!



Het is niet dat ik me erg zorgen maak, maar ik vroeg me af of het normaal was met dat evenwicht.



Net even schuttershouding geprobeerd. Lukt haar wel.



Wat ik me wel bedenk is dat als ze de trap afloopt, ze dan beide voeten op 1 tree zet als ze naar beneden gaat. Dus niet elke tree 1 voet zoals wij.

Maar misschien is dat ook aangeleerd?!



Ze kan wel ergens op stappen zonder hulp.

Laat het anders eens goed goed nakijken bij de dokter bijvoorbeeld…

@Suwanna wrote:

Dank je!



Het is niet dat ik me erg zorgen maak, maar ik vroeg me af of het normaal was met dat evenwicht.



Net even schuttershouding geprobeerd. Lukt haar wel.



Wat ik me wel bedenk is dat als ze de trap afloopt, ze dan beide voeten op 1 tree zet als ze naar beneden gaat. Dus niet elke tree 1 voet zoals wij.

Maar misschien is dat ook aangeleerd?!



Ze kan wel ergens op stappen zonder hulp.




Zo de trap op lopen is een fase. Doorlopen op een trap is al een volgende stap.

Als ze wel andere dingen beheerst, zou ik me echt geen zorgen maken.

Nee, doe ik ook niet. Thanx.

Zoë was ook heel laat met los fietsen (eigenlijk net een paar maanden)

En ze wordt in juli 6 jaar.

Zoë heeft ook heel lang gerommeld met haar evenwicht op de fiets.

Maar steppen en hinkelen ging wel. Dus komt vast vanzelf goed.

Is ook niet niks op zo’n gek ding met maar twee wielen. :lol:

Ja, het komt vast vanzelf…

Hey!



Emma is motorisch niet echt handig. Fietsen gaf een hoop gedoe. Uiteindelijk heb ik een loopfiets gekocht. Dat is een fiets zonder trappers. Ideaal om evenwicht te leren. Ze heeft een een week mee gerommeld en kon daarna binnen twee dagen los fietsen op haar gewone fiets. Nu staat de loopfiets in de schuur op Stan te wachten.



Ik vond het de inverstering wel waard.



Tip, zet het zadel van haar fiets lager, dan lijkt het minder eng.



Succes!

bedankt voor de tip, elka!