even oppepper nodig - consultatiebureau

Heb even een oppepper nodig en misschien wat amunitie… En ik moet bovenal even m’n ei kwijt…



Ik ben vandaag naar het consultatiebureau geweest met m’n zoontje. Hij is vandaag precies 3 maanden oud.

Alles was goed (op z’n overstrekken na, maar dat is een ander verhaal). Hij is alert, heeft enorme plas en poepluiers, is vrolijk, grijpt, maakt geluidjes. Kortom hij doet het goed.

Hij was mijns inziens ook goed gegroeid: 5700 gram en 61.5 cm. Een maand geleden was hij 5100 gram en 58.5 cm.

De consultatie-arts maakte echter de opmerking dat ‘z’n gewicht wat achterbleef’. En ze vroeg me ook nog ‘denk je dat je genoeg voeding hebt’ :shock: Ook vroeg ze wat m’n kolfopbrengst dan was als ik ging kolven.



Nu heb ik het nagekeken op de WHO groeicurves en hij is inderdaad wat licht voor z’n lengte. Mijn dochter was dat ook op die leeftijd (andere consultatie-arts, nooit opmerkingen over gehad), maar bij hem is het wat meer extreem (ongeveer op p-2 voor degenen die het wat zegt, dochter zat net onder de p-1).



Maar hij groeit toch? Z’n lengte is WEL gemiddeld. En hij is vrolijk en tevreden en ziet er heel goed uit. En nee, hij heeft geen babyvet… Hij zit wel nog op 7 voedingen per dag (en dat vinden ze ook teveel, zucht)



Ben een beetje bang dat ze volgende maand op het consultatiebureau gaan zeuren over bijvoeden (dan is hij dus 4 maanden) of over FV en dat wil ik dus niet.

Maar bovenal ben ik nu eigenlijk flink pissig (jammer dat dat dan altijd pas achteraf komt). Want waarom trekken ze nu mijn BV in twijfel als hij het overduidelijk goed doet?



Liesbeth

er zullen helaas altijd cb’s blijven die áltijd zeuren zodra een kindje niet precies gemiddeld groeit. maar die gemiddelden zijn niet voor niks gemiddelden he, uitschieters naar boven en onder zorgen ervoor dat dat gemiddelde daar ligt, dus dat neit elk kindje precies volgens de grafiekjes groeit, is alleen maar logisch

belangrijk blijft dat je de rest van het rijtje goed in de gaten houdt, zoals je zelf al zegt: genoeg plasluiers, een vrolijk, alert kindje. als dat goed zit en je kindjes grafiek zakt niet echt als een pudding in elkaar, dan zou ik de opmerkingen van het cb maar af doen als gemierenneuk.



verder hou in je achterhoofd dat het cb er is om je advíés te geven. als zij volgende keer over bijvoeden begint, maar jij wilt wachten tot 6 maanden, dan hoef je natuurlijk helemaal niks met hun advies te doen.



succes verder!

Wat Fiep al zegt; CB = adviesbureau. Ieder kindje volgt zijn of haar eigen curve. Zolang er zeg maar een opwaartse trend is hartstikke goed toch! :thumbup:

En net als het ene kindje al snel doorslaapt en anderen met een jaar nog niet, geef ze die kans idd ook om zelf te ontwikkelen denk ik dan. Mits er natuurlijk geen problematische dingen bij komen kijken en jij je er verder goed bij voelt. Je zoontje maakt schitterende volle luiers en krijgt dus ruim voldoende vocht en voeding. Tzt zal hij vanzelf ook de hoeveelheid voedingen veranderen maw er 1tje laten vallen.

Zelf weet ik niet eens hoeveel voedingen onze zoon krijgt. Het enige wat ik weet is dat hij er genoeg krijgt. En dat is ook iets wat ik telkens bij het CB aangeef. Daar nemen ze (maar) genoegen mee :wink:

En net als de meesten hier; bijvoeding begin ik pas met 6 maanden of zelfs ietsje later mee aangezien ik het vooral ook aan hem wil overlaten. Met de borstvoeding bepaald hij nu ook zelf hoelang en hoeveel hij drinkt, straks met de stukken peer, de brocolli etc mag hij dat ook weer zelf bepalen want het gaat best aardig zo. :wink:



p.s. kan het trouwens zijn dat hij ineens tijdens het sprongetje van een heeel erg rustige baby naar een druk bewegende baby is gegaan? Mss zelfs wel al een nachtvoeding heeft laten vallen? Ik merk zelf dat als je zelf niet van alles en nog wat aangeeft bij het CB ze ook niet echt doorvragen over zulke zaken. En het lijkt me dat het toch behoorlijk wat impact heeft op zo’n klein lijfje al die veranderingen.

Klinkt erg herkenbaar! Heb ook en “p-2 kindje” en de eerste maanden ook altijd het cb op m’n dak. Goed dat je je weg weet te vinden op borstvoeding.com. Als ik vragen heb omtrent borst of bijvoeding of weer rare adviezen krijg van het cb, raadpleeg ik altijd een lokale vrijwilligster van het VBN en dat helpt mij erg goed mijn eigen koers te varen!



Oja, rond de vier a viereneenhalve maand buigt de curve van veel kindjes iets af. Heel gewoon en dus niks aan de hand zolang hij toeneemt in gewicht en tevreden is! Ben je vast voorbereid voor de volgende keer :wink:

@LiesbethR wrote:

Ook vroeg ze wat m’n kolfopbrengst dan was als ik ging kolven.





Dat is natuurlijk onzin.. kolfopbrengt wilt niks zeggen over jouw productie.. je kind krijgt aan de borst altijd meer binnen dan dat je kolft.. Ik was een slechte kolver en mijn kinderen hebben altijd genoeg binnen gekregen, de straaltjes melk liepen erlangs..

Ow en voor de rest sluit ik me aan bij de dames hierboven… helemaal gelijk!! :thumbup:

Niets van aantrekken. Sommige mensen hebben gewoon geen verstand van alle situaties die bij het groeien en opvoeden van een kind hoort.



Er zijn meerdere dingen in jouw stukje waarvan ik denk :eh:



Gewoon in de wind slaan. Het is een adviesbureau en toevallig geeft de jouwe heel slecht advies.



Ik kom er alleen voor de prikjes… 8)

:shock: Wat een rare reactie weer van het CB. Zeker dat ze vragen naar de opbrengst van je kolven. FOUT! Ze zouden op het CB echt moeten weten dat dat niks zegt. Wat een gedoe weer zeg. Gewoon poot stijf houden! En denk maar zo: ze hebben altijd wel iets te zeuren. Volg je gevoel. En 7 voedingen veel, dat vind ik ook zoiets doms om te zeggen, kennen ze het voeden op verzoek niet, en volgen ze weer eens de maatstaven van de fv kindjes?



Mijn kleintje was ook een lichtgewichtje met gewone lengte, en niks mis mee, kreeg soms ook het gezeur, maar heb er gelukkig niet naar geluisterd.

Dank voor jullie antwoorden, had ik even nodig.



Ik weet dat ze advies geven en dat ik er niks mee hoef te doen. En hiermee ga ik zeker niks doen. Het komt alleen zo rottig aan. Heb je een schat van een kereltje dat het heel goed doet, zeggen ze nog dat 'ie te licht is.



Zelf voel ik me helemaal niet onzeker over z’n gewicht (je hoeft alleen maar naar hem te kijken om te weten dat hij niks te kort komt), zeker ook omdat mijn man ook een lichtgewicht is.



En dan was ik natuurlijk in mijn gedachten al helemaal doorgedenderd, want als ze nu al vinden dat hij te licht is, wat gaan ze dan zeggen als hij inderdaad keurig de borstvoedingscurve gaat volgen ipv die ze hanteren bij het CB (daar heb ik toendertijd met mijn dochter wel heftige discussies over gehad. Die groeide in lengte een tijdje bijna niet meer). Laat ik het maar op de hormonen gooien…



Overigens voelde ik me achteraf wel een beetje een muts, want ik weet best veel van statistiek en begrijp die grafiekjes waarschijnlijk stukken beter dan de gemiddelde CB-arts. Ik was een beetje overdonderd door haar opmerkingen en op het moment zelf niet adrem genoeg.

herken ik wel hoor… ook wat CB betreft… ik weet zelf ook wel wat van BV maar opmerkingen van CB maakte me zo verdrietig soms en kwamen aan, stond met mijn mond vol tanden terwijl ik WIST dat ik het goed deed… gek is dat he… :wall:

Kan het mss komen omdat iedereen verwacht dat de ‘artsen’ van het CB juist wel van alles wat met kinderen te maken heeft verstand hebben?

Ze hebben zeg maar nog net geen witte jas aan… :silenced:

Ik vergeet bv ook altijd of ik nog iets te vragen had…(hmm ook de dementie speelt natuurlijk parten gni gni) en tegen de tijd dat we weer buiten staan schiet me weer van alles te binnen ook qua reacties op alles wat er verteld en gedaan is. :wall:

Ze vergeten bv vaak dat zoonlief hier 2 weken eerder ‘gehaald’ is ipv geboren op 40 weken. Hij mist dus qua ontwikkeling ong een halve maand. Niet dat wij daar iets aan missen oid of dat hij zich slecht ontwikkeld. Maar als ze ons dan bv vertellen dat hij nog niet netjes op zijn buik ligt etc dan staan wij plots weer met de mond vol tanden.

Het enige wat bij ons eig wel goed gaat daar zijn alle dingen over BV, ze zijn bij ons erg pro (gelukkig!) en gaan best wel uit van hoe het voor ons voelt en gaat qua gedrag en plassen en poepen.



Maar het belangrijkste; fijn dat het voor jou ook weer beter en goed voelt! Lekker volhouden! :thumbup:

Ik heb ook een lichtgewichtje. Gisteren op het cb was hij 64 cm (gemiddeld) en 5730 gram (bijna -2). Ze zeiden dat hij wel wat dikker mocht zijn voor zijn lengte, maar stofwisseling is erfelijk en als ze naar mij keek zal het nooit een dikke baby gaan worden. :mrgreen:



Hij was ten opzichte van vorige keer prima gegroeid dus het was geen probleem dat hij bijna op -2 zit.



Edit: ik zie dat jou zoon 1 maand jonger is en hetzelfde weegt. :think: :mrgreen:

Ja, ze wegen bijna hetzelfde :smiley:



Maar het ging ze bij mij ook echt alleen om gewicht ten opzichte van lengte. Als je alleen naar gewicht kijkt, is hij ook helemaal niet zo licht.



Ben nu wel weer een beetje aan het schipperen, want weer begonnen met werken en het kolven loopt niet zo. Thuis kolf ik 2x zoveel per keer als op het werk…



Ik ga nu maar een flink aantal hele schattige fotootjes uitprinten en misschien een gedragen rompertje meenemen maandag? En een dekentje (het is niet zo warm in het hok).

Iemand nog andere iedeeen? Alvast bedankt.



Liesbeth

Helaas ik ben een slechte kolver. Kreeg er maar 80cc uit met neusspray en de laatste weken nog maar maximaal 50cc per keer.



Als je moeite hebt met het krijgen van de tsr op het werk, is de neusspray wel een uitkomst. :thumbup:

Ach zo heeft iedereen wel wat. Bij mij werd er gezegd toen Levy 1 maand was (hij groeit erg goed en qua gewicht ook perfect) tja, hij mag niet te snel groeien hoor :eh: Alsof IK daar iets over te zeggen heb :roll:

Mijn antwoord daarop was, goed, ik zal het tegen mijn borsten zeggen dat ze Levy niet zoveel mogen laten groeien. Toen stond zij met een bek vol tanden. Overigens was dit de arts.



Vorige week weer geweest bij de verpleegkundige en die vond juist dat Levy het perfect deed en dat er niets op aan te merken was. Ze vond het juist heel goed dat ik nog steeds bv gaf met de opstartproblemen die we hebben gehad.



Zoals gezegd, het is een adviesbureau. En wat ik van iemand hoorde is dat de meeste cb eigenlijk niet weten om te gaan met bv, dit omdat ze hier geen controle over kunnen hebben.



Trouwens, je kindje kan niet EN in gewicht EN in de lengte groeien. De ene maand hebben ze een groeispurt in het gewicht en de maand daarop in de lengte. Dus dat gewicht trek wel bij denk ik. En dan nog, mijn oudste zit ook net aan op de onderste lijn. Maak mij er geen zorgen over, ze eet goed en dat is het belangrijkste en verder zijn wijzelf ook niet dik.



Probeer het naast je neer te leggen en geef gewoon lekker bv tot wanneer jij dat wilt en hoeveel jij wilt. Je doet het goed meid!

Hier mijn slechte ervaring met het CB je bent niet de enige en ga maar lekker op je gevoel af.



Ik ben afgelopen woensdag naar het cb geweest kreeg daar te horen dat onze lieve Stijn van 8 weken niet bepaald goed groeide, maar hij is super alert plast en poept goed en zit net iets van de gemiddelde curve af. Ik was behoorlijk van slag toen ik thuis kwam had voorheen alleen maar positieve ervaringen daar. Ze trok mijn borstvoeding in twijfel en haalde er gelijk heel theatraal een arts bij. Nou kan het ook nog verschillen welke consulent je hebt want wat zitten er een dozen tussen zeg. Ik zat dus in tranen daar zegt ze ook nog wat zie je er slecht uit :evil: . Gelukkig hebben de novembermama’s me er doorheen gesleept en ga ik nu op mijn eigen gevoel af Stijn doet het goed hij had zelfs geen verhoging na zijn prikken.