Hoe is het vandaag gegaan? :-*
Minder, hij wilden niet slapen vanmiddag, maar hij hield het wel netjes vol.
We gaan proberen 1 slaapje te maken, kan dat niet, kan dat niet…
Maar beetje echte ritme maken, voor hij naar het KDV gaat (hij slaapt nergens anders dan zijn bed…)_
Even een kort antwoord;
Het valt mij ten eerste enorm op dat je het hebt over waarschuwen tegen je baby. Het voorbeeld dat je geeft; waarschuw 1 keer, etcetc, is een boodschap die een net-eenjarige totaal niet kan bevatten.
Misschien helpt het jou om er anders tegenaan te kijken, hij is niet dwars om het dwars zijn, wil jou niet irriteren, maar hij is egocentrisch en wil en moet en zal de wereld ontdekken, op zijn manier. Wat volkomen normaal is voor zijn leeftijd.
Die wetenschap maakt het voor mij minder zwaar.
Ik probeerde destijds vooral om te buigen en voor te leven, maar zeker op die leeftijd geen streng/boos gedoe. Jeetje, je hebt nog lang genoeg te gaan hoor Hij is nog zo klein!
Ik ging ook altijd met ze naar buiten, meestal 'smorgens na het ontbijt, tot aan de lunch zo’n beetje. Daarna deden we aan tafel een vingerspelletje/liedje zingen oid en dan slapen tot een uur of vier. Vaak hadden ze dan dus nog maar kort de kans gehad om te spelen, voor of na ontbijt eventjes kort. Daardoor storten ze zich dan op het speelgoed aan het eind van de dag.
Ook deed ik er vaak eentje op mn rug als ze zo aanhankelijk zijn en alleen maar bij mama goed is. Lekker in de draagdoek en ik kon doen wat ik moest doen.
Succes!
Ik heb inderdaad nog lang genoeg om te waarschuwen, maar
in mijn ogen (waar in wij dus verschillen), mag ik zeker MIJN grenzen
aangegeven aan hem. Als hij met dingen gaat gooien … of mijn toetsenbord
600x van mijn bureau wil af sjorren. Dan waarschuw ik hem dat hij dit niet mag.
Hij zal het nu nog niet begrijpen, maar op langere termijn wel hoor.
Ik moet hem grenzen aan geven, en daar is soms een waarschuwing voor nodig.
Overigens, ik kan Riley niet op mijn rug binden met een draagdoek .
Ik heb geen draagdoek 8) Zou heel graag willen… maar toch.
Lune ik doe het ook hoor, ik zeg hem met regelmaat; nee, dat mag niet. En nee in de hoek zetten oid werkt nog niet, dat snapt hij niet, maar hij begrijpt al wel dat sommige dingen niet mogen. Sterker nog voor hij iets gaat doen waarvan hij weet dat het niet mag kijkt hij ondeugend voor hij het probeert. Meestal is het genoeg om hem af te leiden met iets wat hij WEL mag.
En slaapjes jammer dat hij niet een superregelmaat heeft, maar geloof dat de periode tussen 1 en 2 jaar sowieso lastig is met slapen. Ze werken zelf toe naar 1 x slapen, willen ondertussen ook giga veel ontdekken en doen. Dat maakt dat soms 1 x slapen niet genoeg is. Het werkt wel lekker om dan idd mee te veren met Riley en wanneer hij aangeeft dat hij moe is lekker naar bedje toe.
Casper wilde vanmorgen zelf ook nog even naar bed (ligt er nu net in) want hij liep zelf naar de deur om naar boven te gaan. Voor Riley mss nog makkelijk omdat je geloof ik alles op gelijke vloer hebt?
Ja wij hebben alles gelijk vloer, vaak als hij echt naar bed wil, wijst hij naar de gang, roept dat, en gaat naar zijn kamertje.
Hij begrijpt ‘Nee’, al te goed, kijkt net als Casper ondeugend als hij iets niet mag, en toch wilt doen… ‘Neh, neh’, hoor je hier vaak.
Omdat hij weet dat dat niet mag.
Ik leg hem ook uit, waarom iets niet mag. En wat hij wel mag, bied hem mogelijkheden aan, dus wil hij met toetsenbord slaan/gooien/spelen. Zeg ik ‘nee Riley, dat mag niet, dan gaat het kapot’. En elke keer herhaal ik deze zin in de zelfde zin, context.
Dan geef ik hem iets wat wel van hem is, waar hij dus wel mee mag spelen.
Hahaha herkenbaar! :mrgreen: Casper heeft zelfs al een eigen (tweedehands) toetsenbord om lekker op te rammen. Soms denk ik ook wel eens dat dat best een dubbele boodschap is, want op zijn eigen mag hij wel rammen dus waarom op die van papa niet. Nu ja hij snapt simpelweg ook nog niet alles, en sommige dingen krijg ik hem nog niet aan zijn verstand gepeuterd maar het werkt voor ons iig wel prettig. Het is nu eenmaal het enige toetsenbord waar hij aan mag komen.
Lief is dat he als ze zo aangeven dat ze een slaapje willen doen! Vind het meestal wel schattig en zo handig dat ze het op die manier zelf kunnen aangeven. 10 x beter dan een onhandelbaar en chaggie kindje. :thumbup: Nu nog wachten op de tijd dat ze het idd elke keer netjes aangeven en niet zichzelf over de vermoeidheid heen proberen te krijgen omdat ze net wat boeiends aan het ontdekken zijn en door willen gaan.
Die van mij is iig wakker en heeft geloof ik wel lekker geslapen. :dance:
ik zeg het ook zeker tegen Ella als iets niet mag. maar ik zeg dan dan simpelweg nee, niet doen. de lange uitleg is nu nog niet te behappen, dan komt er teveel op hun af en is het nee niet doen al naar de achtergrond.
blijft ze iets doen wat niet mag dan pak ik datgene weg en leid ik haar af met iets anders. oja wat ik ook veel doen is samen spelen, speelt ze dan na een paar minuten fijn dan blijft ze ook spelen. even wat tijd investeren om haar als het ware op gang te helpen.
Is er iets waar hij heel intens van kan genieten?
Hier is dat bijvoorbeeld:
- in bad gaan
- meerijden op de fiets
- tv kijken
- helpen met afwas (lees: kliederen met water in de gootsteen)
Bij Kevin hebben we lang het in-bad-gaan als rekmiddel gebruikt naar z’n dut. Hij kreeg altijd slaap om 10.30 (van 8.00 wakker), maar deed maar één dut dus wilden wij hem op z’n vroegst 12.00 erin hebben (omdat anders eind van de middag niet bepaald gezellig meer was). Dus vanaf 10.30 in bad. Eindeloos relaxed spelen en intussen een boterhammetje voeren.
Nu wordt hij rond 12.30 moe, maar hij wil al een half jaar niet meer dutten. Dus misbruiken we de tv op dat moment: mag hij 1 of 2 uur tv kijken (dat kan hij makkelijk uuuuuuuuren).
We weten al om 16.30 / 16.45 omdat hij dan moe wordt (en bij meer moe eet hij niet goed meer). Als het nodig is, kunnen we het dan nog rekken tot 18.30 met een bad. En omdat ik liefst rustig eten maak, gaat er ook dan een lievelingsprogramma aan op de dvd.
Als ie echt vervelend is van moeheid maar niet wil slapen, dan toevallig net een autoritje doen rond die tijd (na een kwartiertje is hij vertrokken :lol:).
Als ik jouw verhaal lees, zou ik idd proberen het middagslaapje te verschuiven naar later (ja wie weet om 13.30). Met iets wat hij echt leuk vindt om te doen.
En persoonlijk vind ik de kindjes ronduit vervelend op dagen dat ik zelf niet lekker in m’n vel zit. Waarmee ik wil zeggen dat het in mijn geval zo is: ikke moe en kortaf --> kindjes lawaaierig, dwars en mopperig. Wat bij mij helpt: een dagje werken ( :D), een half uurtje rustig douchen (manlief thuis of m’n moeder even hier), zonder kindjes boodschappen doen, in een dut hier op het forum zeilen, vroeg naar bed, op m’n eten letten (groente! Fruit! en jakkie neem van mij aan da’s niet omdat ik het lekker vind). Oftewel: tijd voor mezelf.
Ben eens in een gigadrukke week van manlief (lees: hele week weg) compleet opgefleurd door de afspraak met m’n moeder dat ze iedere dag even een half uurtje tot anderhalf uurtje kwam. Soms kids meenemen voor een wandeling, soms in huis zitten. Gewoon de wetenschap dat ik per dag zeg een uurtje voor mezelf had (om op te schieten met de afwas / om te douchen / om eindelijk alle was gevouwen op te ruimen).
Ik was na die week fitter dan andere weken :think:.
Wie weet zit er iets voor jou bij :thumbup:
Oja en misschien heb je iets aan deze tactiek:
Tarah dribbelt naar de keukenla, rukt hem open, kijkt naar mama van “dit mag niet hè”. Dat stukje negeren en heel lief zeggen: Oh wat lief van Tarah, Tarah ging die la dicht doen voor mama. Want open mag niet hè, neehee. Doe maar dicht. Oooooh goed zo, grote meid! Goed van jou zeg!
Ze dribbelt naar tvkastje: deur open. Voorheen deed ze BENG BENG BENG ermee. Sinds de positieve tactiek doet ze hem zachtjes dicht en kijkt blij naar mama voor mijn lieve uitroepen ( ). Laat ik het deurtje per ongeluk open, doet ze hem dicht. 8)
(en ook dan natuurlijk heeeeeeel overdreven prijzen)
@Karin1981 wrote:
Als hij rond half 7/7 uur wakker wordt dan rondd half 10/10.00 op bed uurtje slapen en dan middageten. s middags rond 14.00 weer naar bed. tot een uur of 16.00 misschien kan hij het dan langer volhouden.
Volgens mij hebben wij dit ritme ook gehad.
Ik heb ook een driftig mannetje, 1tje die ritme en regelmaat nodig heeft. Wat wij altijd gedaan hebben is hem vertellen wat we gaan doen, wanneer, hoe we wat gaan doen (auto,trein,fiets,lopen) Wie/wat we dan zien. En vooral elke dag proberen hetzelfde ritme te houden.
Ik zet Tygo (nu 15 mndn) weg als hij iets doet wat niet mag. Meestal waarschuw ik hem 1 a 2 keer en dan weg. Gewoon de andere kant van de kamer zetten of even in de keuken. Vaak heeft hij in de tussentijd al wel weer iets anders interessants gevonden :lol: . En ik heb wel het idee dat het werkt. Want zo zit hij niet (meer) aan de stereo-installatie die in een open kastje staat. En de afstandbediening of mobiel pakt hij nog maar heel af en toe. Vaak is dat ook een teken dat hij moe is, want dan laat hij vaak ‘stout’ gedrag zien. En dan volg ik zijn signalen en stop m gewoon in bed.
Je hebt het er ook over dat hij op het KDV niet zal slapen. Daar moet je nog mee beginnen? Of gaat hij er al heen…? Tygo ging met 1 jaar voor het eerst (1 dg in de wk). Drama! Vooral de eerste maand, maar hij ging wél slapen. Iets wat ik ook echt niet verwacht had! Dus misschien valt dat uiteindelijk wel mee…
Ik wilden toch even update geven.
Soms, zit ik nog met mijn handen in het haar, Het is nog altijd een driftkikker, en dat zal hij denk ik wel blijven ook.
Gelukkig accepteert hij nu makkelijker Nee, en lijkt wel of hij het ook begrijpt. Ik bedoel, hij weet nu precies omdat ik hem dus meerdere malen heb gecorrigeerd/gewaarschuwt wat hij niet mag.
Hij gaat tegenwoordig om half 8 naar bed, slaapt soms pas tegen 8uur/half 9, de beloning is groot, hij slaapt goed door, maar ook langer, om half 8 meld hij zich vaak, en nu steeds vaker om 8 uur pas. (Dat is uitslapen vergeleken tussen 5 en half 7).
Riley slaapt nu 1x per dag, elk geval dat is ons doel. Als hij uitslaapt wilt hij niet om 8 uur alweer natuurlijk, dit is dus pas tussen 11 en 12 uur (half 12 vaak.), en slaapt hij zo een 2 uur. (verschillend uiteraard, vaak is het 1,5 uur of iets langer), dit ritme ontwikkelt hij (gelukkig) ook rustig aan op het kinderdagverblijf.
Drama’s naar bed brengen… ze zijn er nog wel, helaas. Hij slaapt door, we wiegen hem niet meer, hij huilt zich zelf in slaap, (of we moeten alleen over zijn ruggetje wrijven), maar het gebeurd nu vaker dat hij ons echt ‘nodig’ heeft met het slapen, soort terugval van het wiegen. Wij geven hier niet aan toe. Soms kan het niet anders '(Midden in de nacht, een overstuur kind die al 1 uur aan het huilen is…).
Maar overdag en 's avonds is het of over zijn ruggetje wrijven (in bed!), of huilen.
Het word nu steeds vaker dat hij eerst 10 min huilt en wij dan troosten, maar hij moet in bed blijven.
Hij is overdag meer handelbaar, hij heeft zijn momenten, een drukke dag, is wel de volgende dag met ‘de gebakken peren’, zitten.
Maar hij word tegen 17.00 uur zeurderig van de honger, en speelt vervolgens na zijn eten rustig tot 19.00 uur. Je merkt af en toe niet eens dat hij er is, hij speelt in zijn hoekje met de boekjes. Onwijs lief.
Zijn ritme is dus compleet veranderd, en dit heeft een uitwerking in positieve zin. Alhoewel ik ook denk, dat het te maken heeft dat ik rustiger ben omdat ik nu elke dag een ochtend aan het werk ben.
Vervelend! Wij hebben hier ook een driftig mannetje…
Veel advies heb ik niet voor je… behalve dat wij overdag regelmatig wat gaan ondernemen, omdat Lars dan geniet en rustig is. Regelmatig wandelen, naar winkelcentrum, op visite etc. Zo raken wij zelf ook uit de negatieve spiraal (die vooral optreed als we een halve week binnen gaan zitten met hem).
Wij laten Lars slapen van 13.00-15.00 / 15.30 uur. Maar ik lees dat Riley dat niet vol kan houden? Ook niet als je 's ochtends wat men hem onderneemt?
Het is vast een fase, maar lastig is het wel. Ik lees voor de rest even mee.
:hug: