Even klagen hoor -> airbag kan niet uit bij ford focus

Wij hebben een ford focus station, en daar ben ik heel erg tevreden over. Maar nu wilde we bij de dealer de air bag uit laten zetten bij de passagiers stoel zodat ik daar de maxicosi neer kan zetten straks. Maar nu blijkt dat je daar een speciale kit voor moet hebben maar die kan blijkbaar voor de ford focus station niet geleverd worden, wel voor alle andere modellen maar niet voor de auto die wij hebben.

Ik dacht altijd dat de airbag uitzetten een kwestie was van een knopje onder het dash bord om zetten en dat is het, maar dus niet.

De garage gaf wel aan dat je het bij een beunhaas :doh: kan laten doen, maar dat wil ik niet want dat is helemaal geen oplossing.

Nu zijn we dus maar aan het kijken wat we dan wel moeten doen, een andere auto zou kunnen maar deze is nog maar 2 jaar oud en wilde we eigenlijk nog 2 jaar in blijven rijden…

Misschien een ouder kind voorin laten zitten. Heb je geen 3 gordels achterin of kunnen er geen 3 naast elkaar

Wat balen joh :thumbdown:

Ben blij dat ik de airbag voorin in mijn auto gewoon zelf met de

sleutel aan en uit kan zetten…

@Ulyssa wrote:

Misschien een ouder kind voorin laten zitten. Heb je geen 3 gordels achterin of kunnen er geen 3 naast elkaar

ze moeten alle 3 nog in een autostoel.

Dus voorin mag ook niet.

Naast elkaar achterin gaat niet met alle 3 in een autostoel. Maar het zou van VVN wel mogen dus dan gaat Pepijn in een autostoel, Lucas in het midden en beebje in de maxicosi zo zouden we het ook doen als we met z’n 5-en op stap gaan.

Maar omdat ik de auto dagelijks heb en ik met de kids van hot naar her moet, leek het ons veiliger. Lucas in een 15kg+ stoel, Pepijn in een autostoel achterin en ons beebje op de passagiers stoel voorin. Maar dit gaat dus helaas niet lukken.

En zo zou het dus ook praktischer zijn. En het snelste voor mij.

Een gewone autostoel mag wel voorin met de airbag aan hoor, mag alleen niet met een maxicosi draagding die tegen de rijrichting in moet.

Ik heb de airbag ook aanstaan en mijn dochter zit in haar autostoel

gewoon voorin naast mij!

@Paschal75 wrote:

Een gewone autostoel mag wel voorin met de airbag aan hoor, mag alleen niet met een maxicosi draagding die tegen de rijrichting in moet.

Ik heb de airbag ook aanstaan en mijn dochter zit in haar autostoel

gewoon voorin naast mij!

Ow nou volgens de ford dealer mocht dat ook niet :roll: , nou ik weet nu al dat we daar nooit geen andere auto meer zullen kopen, rare mensen werken er daar dan :shifty:

ik zal eens gaan googlen wat ik kan vinden…

Dit kwam ik tegen op de site van de ANWB

Airbags en kinderen
Montage van een autostoeltje achterin is altijd veiliger dan voorin. Indien u op de passagiersstoel voorin toch een daarvoor geschikt autostoeltje wilt plaatsen, moet de eventuele airbag buiten gebruik worden gesteld. Niet alle auto’s hebben een airbag die buiten gebruik gesteld kan worden. De meeste garages weigeren dat, omdat zij bang zijn aansprakelijk gesteld te worden als er een gewone passagier gewond raakt doordat de airbag uitstaat.

site kinderzitjes.nl

Ik moet meerdere kinderen in de auto vervoeren. Hoe kan ik dat het veiligst doen?
Zet ieder kind in een goedgekeurd autostoeltje of zittingverhoger. Als op de achterbank al twee autostoeltjes en/of zittingverhogers in gebruik zijn en er geen plaats meer is voor een derde, zet dan een derde kind (niet het jongste) in een autostoeltje op de voorbank. Zet daarbij wel de airbag uit. De plaats op de achterbank tussen de twee autostoeltjes mag gebruikt worden door een kind vanaf 3 jaar (in de gordel). Als u andermans kinderen meeneemt in uw auto, bijvoorbeeld naar een kinderfeestje of een sportwedstrijd, hoeven deze kinderen geen autostoeltje of zittingverhoger te gebruiken, als deze niet aanwezig zijn. Ze moeten dan wel de gordel dragen.

Ik werk bij een Forddealer en inderdaad hij kan niet uitgeschakeld worden.

Maar pas op met het uit laten schakelen door een beun, want verzekeringstechnisch is dat linke soep.

Wij hebben zelf ook een focus dus wij moeten straks ook proppen om onze 3 kids achterin te krijgen. Mijn oudste is al 6 dus die mag volgens mij bij gebrek aan ruimte in de gordel zonder verhoger zitten. Tenminste dat is wat ik begrepen heb, maar begin nu ook te twijfelen.

@gismolo wrote:

Ik werk bij een Forddealer en inderdaad hij kan niet uitgeschakeld worden.

Maar pas op met het uit laten schakelen door een beun, want verzekeringstechnisch is dat linke soep.

Wij hebben zelf ook een focus dus wij moeten straks ook proppen om onze 3 kids achterin te krijgen. Mijn oudste is al 6 dus die mag volgens mij bij gebrek aan ruimte in de gordel zonder verhoger zitten. Tenminste dat is wat ik begrepen heb, maar begin nu ook te twijfelen.

Ik moet meerdere kinderen in de auto vervoeren. Hoe kan ik dat het veiligst doen?
Zet ieder kind in een goedgekeurd autostoeltje of zittingverhoger. Als op de achterbank al twee autostoeltjes en/of zittingverhogers in gebruik zijn en er geen plaats meer is voor een derde, zet dan een derde kind (niet het jongste) in een autostoeltje op de voorbank. Zet daarbij wel de airbag uit. De plaats op de achterbank tussen de twee autostoeltjes mag gebruikt worden door een kind vanaf 3 jaar (in de gordel). Als u andermans kinderen meeneemt in uw auto, bijvoorbeeld naar een kinderfeestje of een sportwedstrijd, hoeven deze kinderen geen autostoeltje of zittingverhoger te gebruiken, als deze niet aanwezig zijn. Ze moeten dan wel de gordel dragen

Lucas mag er ook tussenin, maar dat is niet handig en zelf vind ik het niet de ideale oplossing en ik wil ze gewoon veilig vervoeren.

Een beunhaas zou ik nooit aan mijn auto laten knoeien ;)

irritant he…

In mijn man zijn auto, een BMW 1 serie, kun je hem alleen bij de dealer uit laten schakelen. Dus is ook geen oplossing, moeten we steeds darheen om hem in- en uit te schakelen :roll:

Nou ik ben er ook zeker geen voorstander van. Kinderen moeten gewoon veilig vervoerd worden.

Maar op zich kunnen onze beide jongens straks op een verhoger en dan de maxi-cosi erbij dan wil het mischien net.

Jij hebt denk ik zowieso 1tje nog is een echte autostoel zitten denk ik he!

Maar ik ben het absoluut met je eens dat het krom is eigenlijk. Als je bv een VW Touran hebt o.i.d. dan draai je de sleutel om en is hij uit. Naar mijn idee foute bezuiniging van Ford.

gismolo, 2 verhogers + een maxi cosi past ook niet :wink: omdat de zijkanten van de achterbank wat omhooglopen.

Pepijn zit nog in een echte autostoel en Lucas ook een grote maar die kan ik tot verhoger ombouwen, maar dan past het helaas nog niet.

Maar ik dacht nou dan doen we het gewoon zo, maxicosi op de passagiersstoel en dan airbag uit, dacht echt dat dat geen probleem was, omdat je dat vaak leest dat de airbag uit gezet moet worden.

Ik was ook heilig overtuigd dat de airbag alleen uit moest bij een maxi cosi. Anne heeft laatst bij mij voorin gezeten met de airbag aan. Ik zou ook geen reden kunnen bedenken waarom hij uit zou moeten als het kind met het gezicht naar voren zit maar goed. Wij hebben een toyota verso en is ook uit te schakelen, enige nadeel (wat misschien ook bij meerdere auto’s is) op de deur van de bijrijder zit geen kinderslot.

Oh echt :shock: we hebben het n.l. ook nog niet uitgeprobeerd. Maar dat hoeft dus ook niet meer. Nou dan moeten wij ook maar is gaan kijken hoe we dat gaan oplossen.

Gelukkig zit ik dicht bij het vuur en zullen we dan maar is moeten gaan kijken voor een Mondeo ben ik bang.

Maar je mag tegenwoordig wel met stoeltjes en al een auto gaan kopen en eerst kijken of het allemaal wel past of niet dan.

Lastig dat het niet gewoon met de sleutel kan bij je Ford. Want voor vast uitschakelen is natuurlijk niet handig als er weer een volwassenen op die plek zit. Je zou haast aan een andere auto gaan denken. Of de oudste inderdaad voorin in een ‘gewone’ autostoel.

Oh ik lees pas dat dan ook de airbag uit moet voorin. Dat wist ik niet.

Ik begrijp het probleem niet zo. Een airbag zit er niet zomaar. Dan zet je de maxi cosi toch achterin? Wij hebben ook een Focus Stationwagon maar ik zet straks de maxi cosi gewoon achterin. Dat hebben we eigenlijk altijd gedaan, vanaf dat Esmee klein was.

Mijn vriend rijdt een Dodge Ram Van, grijs kenteken, dus alleen 2 voorstoelen. Bij hem kon de airbag ook niet zomaar uitgezet worden, hij heeft het dus anders gedaan: zekering van de airbag eruit gehaald. Nu brandt constant het lampje dat de airbag niet in orde is, maar kan hij tenminste wel onze meid meenemen in de auto.

Misschien ook een optie voor jullie?

Kinderen in een achterwaarts gericht kinderzitje nooit bij een ingeschakelde airbag zetten. In andere gevallen de autostoel zo ver mogelijk bij de airbag vandaan zetten. Het opblazen van airbags gebeurt met grote snelheid. Als een kind voorover zit kan hij hierdoor ernstig gewond raken.

Dit citaat komt van kinderzitjes.nl en van de site van verkeer en waterstaat…

Je zou dus wel een ouder kindje voorin mogen zetten met de airbag aan, als je de stoel maar helemaal naar achter zet. En dan de maxi cosi en een 2e kinderstoel achterin.

@cathyanne wrote:

Ik begrijp het probleem niet zo. Een airbag zit er niet zomaar. Dan zet je de maxi cosi toch achterin? Wij hebben ook een Focus Stationwagon maar ik zet straks de maxi cosi gewoon achterin. Dat hebben we eigenlijk altijd gedaan, vanaf dat Esmee klein was.
Wij hebben al 2 kinderen ik ben zwanger van de 3e dus ja dat is wel een probleem

Jeanet op de site autokinderzitjes . nl staat dit:

Te weinig plaats

Als er op de achterbank van de auto al twee kinderzitjes in gebruik zijn, is er vaak geen plaats meer voor een derde. In dat geval mag een kind op de overgebleven zitplaats de gordel gebruiken.