even een vraag voor een vriendin, zindelijkheidsprobleem 4jr

Hi meiden,



Wie van jullie weet iets over het volgende! Een vriendin van me heeft een dochter van 4,5 ze s nooit zindelijk geweest dus is geen terugvalprobleem. Het meisje wil niet op de pot en niet op de wc, nu moest de moeder haar 3 x per dag op de wc zetten maar dit is een crime ze blijft gillen en schreeuwen en doet niets. Als haar moeder haar eraf laat dan gaat ze het ergens in haar broek doen. Haar zusje van 1.5 jaar jonger is al helemaal zindelijk en gaat nergens meer een met een luier terwijl de oudste als ze weg gaan altijd een luier omkrijgt. Ze was altijd wel een probleem kindje, erg veel huilen, niet slapen en piept om alles.

Jullie kunnen begrijpen dat de moeder er horendol van wordt, ze heeft alles al geprobeerd en aangezien haar andere dochter wel al helemaal zindelijk is ligt het niet aan iets wat zij niet goed doet. Ze is naar de ha geweest maar die zegt dat de kinderarts niets doet als een kind nog geen 7 ( :shock: :? ) is, dit lijkt me sterk en ik denk ook dat de ha haar niet serieus neemt. Oh… nog iets bij het meisje is al KISS geconstateerd, dit is goed behandeld (weer niet dankzij de ha, die dit ook probeerde af te wimpelen, maar haar gevoel zei dat er iets was) nu zegt haar gevoel dit nog steeds, ik heb wel al een aantal dingen gevonden op het net, maar ze sluiten net niet aan op hoe dit meisje is. Ik vind het erg moeilijk, dus mss dat iemand van jullie me verder kan helpen. Ze is ten einde raad maar weet zelf niet hoe ze het i-net moet gebruiken of waar ze moet zoeken vandaar dat ik even voor haar bezig ben.



Alvast bedankt! :-*

Mijn kids waren ook laat zindelijk,welliswaar vanwege een autisme verwante stoornis maar toch…

De juf op school zette Tim ook altijd op de wc en dat werkte juist averechts…

Op zn nieuwe school zag hij andere kinderen naar de wc gaan en dat wilde hij ook.

Toen hij er zelf aan toe was is hij zindelijk geworden.

Nu heb ik bij mn jongste hetzelfde probleem,ze is 3 en gaat ECHT niet op het potje…

Ik laat het maar gewoon en ze mag oop het potje als ze zelf wilt…

Met KISS heb ik geen ervaring,maar ik weet wel dat de medici echt pas gaan ingrijpen met zindelijkheid enzo als het kind 7 is… :roll:

Stoppen met de zindelijkheidstraining in ieder geval.

Heeft je vriendin een gevoel of zoiets waar het gedrag van haar dochter vandaan komt? Het klinkt als iets psychisch…misschien een doorverwijzing naar (integratieve)speltherapie? Ik ben natuurlijk geen deskundige :snooty:

Ze zou op school eens door moeten vragen hoe ze daar met haar omgaan en of ze daar dezelfde problemen ervaren. Zo ja, dan moeten ze wat doen vind ik.

Daar was ze al mee gestopt, maar ze wil haar thuis toch geen luier meer omdoen, die doet ze toch zelf weer af, dus is wegegooid geld. Ik heb ook altijd het gevoel gehad dat er iets met haar aan de hand was, al is het niet erg opvallend of zo, maar haar zusje heeft haar qua ontwikkeling (op de spaak na ze praat sinds kort verstaanbaarder) al ingehaald.

Op school speelt hetzelfde maar ze is nog niet zo lang op school en moest ook zelfs weer een tijd naar huis omdat ze een luier droeg, ze wilden die niet verschonen maar de moeder had al gezegd dat dat niet hoefde. Dus nu zat ze wel weer op school en nu is het weer vakantie, ze zouden na de vakantie verder gaan kijken wat er met haar is.



Maar ik vind het eigenlijk vreemd dat ze bv van het cb uit nooit eerder iets hebben onderzocht, is toch raar die zien dat kind toch ook!?



Kun je mss iets meer vertellen over die therapie en vor welke kinderen deze geschikt is?

heb wat linken voor je gevonden

misschien staat er iets tussen waar ze wat aan heeft



http://www.ouders.nl/psycho/lpsy0109.htm



http://www.bedplassen.nl/home.php

Die integratieve speltherapie is hier nog niet zo lang. Het is een vorm van speltherapie waarin veel ‘therapieën’ geintegreerd worden: rollenspelen, gesprekjes, tekenen enz. ook kijken ze hoe de ouders met het kind omgaat en hoe het kind reageert op de ouders.

Mijn achterbuurvrouw is er met haar zoon naar toe geweest en was er erg over te spreken. Maar het kan natuurlijk best zijn dat het in de omgeving van de school van jouw vriendins’ dochter het nog niet bekend is.

Maar op de school moeten ze contacten hebben met OnderwijBegeleidingsDiensten of iets dergelijks.



Ik word trouwens altijd zo boos als scholen dat beleid tav zindelijkheid voeren! :twisted:

Alsof het aan de laksigheid van ouders ligt…

Donney heeft ook problemen gehad met zindelijk worden en dan vooral met zijn ontlasting,hij wilde ook gewoon echt niet poepen en hield dit dagen op.Ik ben toen wel doorgestuurd naar een kinderarts.Donney heeft ook heel veel gehuild en blijkt achteraf ook iets gehad te hebben wat op het kiss lijkt maar nog geen naam heeft.Ik kan me voorstellen dat je vriendin er afentoe gek van wordt zeg!!!Heel veel succes en ik hoop dat het snel wat beter gaat met dat meisje voor haar en voor haar moeder natuurlijk!!!

Urs