Lars gaat na de zomervakantie naar de basisschool. Nu gaat hij 2 ochtenden naar de psz. Voor deze overgang vult de psz een evaluatieformulier in.
Wat vinden jullie ervan? Ik snap dat jullie Lars niet kennen, maar toch wil ik jullie reactie horen. Over het algemeen is de evaluatie helemaal positief, allemaal ++++.
In het formulier staat:
Lars is erg gefixeerd op bepaalde dingen. Dingen die anders gaan maken hem van streek. Hij vraagt dan om het vertrouwde.
Lars is erg gestructueerd.
Lars is een jongetje dat veel structuur nodig heeft. Picto’s zijn een uitkomst voor hem, dat geeft duidelijkheid. Het is belangrijk om variatie aan te bieden. Dit vindt hij niet altijd leuk! Hij speelt het liefst met de trein en kan dit moeilijk uit handen geven.
Misschien is een overlegje met de leerkracht nuttig.
Veel ervan klopt wel. Het is ook niet zo dat alles in een bepaalde volgorde moet gebeuren (thuis kan dat ook niet altijd en gebeurt ook niet altijd). Heel vaak doen we ook dingen spontaan en dat gaat prima.
Met name het stukje dat Lars veel structuur nodig heeft, komt mij raar over. Dat zal ik straks ook even vragen op de psz. Volgens mij heeft hij het niet nodig. Volgens mij zou het beter zijn als er staat: Lars heeft veel structuur.
Wat vinden jullie ervan? Ik merk bij mezelf dat ik me er een klein beetje “zorgen” om maak. Maar waarom weet ik niet. Graag jullie reactie.
zoals je al zegt: het is moeilijk hier iets zinnigs over te zeggen zonder dat we je zoon kennen Of hij structuur nodig heeft, of die gewoon heeft, daar kunnen wij natuurlijk echt niets over zeggen.
Ik vind het verder geen zorgelijk lijstje. Het is een lijstje met typerende dingen voor hem, zoals elk kind wel een paar dingetjes heeft die typerend zijn voor hem of haar en waarbij het handig is als de juf dat weet.
Er staat toch ook dat hij gestructureerd is? Dus dat zien ze wel. Maar op de psz heeft hij kennelijk ook structuur nodig, want ze noemen het 2 keer. Geen probleem toch? Ze geven zelf ook een oplossing. Als juf zou ik dat fijn vinden om te weten :thumbup:
En dat een kind structuur nodig heeft, is geen negatief punt.
Maar misschien is dit gewoon voor jou de eerste keer dat iemand iets over Lars op papier heeft gezet? Zo zwart op wit opmerkingen krijgen, dan ga ik me ook altijd afvragen of ik me zorgen moet maken
En ik denk dat een juf op de basisschool goed kan inschatten dat 2 ochtenden psz niet heel veel is om een karakter goed te beschrijven.
Persoonlijk vind ik het een goede zaak dat er een vorm van overdracht is. In het eerste gesprek met juf kun je de evaluatie meenemen en eventueel toelichten hoe jij bepaalde dingen ervaart.
Maar misschien is dit gewoon voor jou de eerste keer dat iemand iets over Lars op papier heeft gezet? Zo zwart op wit opmerkingen krijgen, dan ga ik me ook altijd afvragen of ik me zorgen moet maken
.
Dat kan ik me ook wel indenken, dat als er voor het eerst iets over je kind op een min of meer officiele manier op papier wordt gezet (wat dus verder gaat dan het oppervlakkigere -maar vast niet minder gemeende - : ‘het is echt een heel leuk joch!!’, dat dat wel even wennen is.
Maar uit je (van de TS) reactie haal ik dat jij het vind overkomen alsof er in die overdracht staat dat er heel veel mÃs is met je zoon, en dat staat er m.i. helemaal niet. Slechts een paar karaktertrekjes die handig zijn om te weten.
bedankt voor jullie reacties. Ik vatte het inderdaad als een “negatief” puntje op. Ik heb het vanmorgen bij de psz ook nagevraagd. De leidster gaf ook aan dat dit helemaal niet negatief was. Zij gaf ook aan dat Lars een heel lief, sociaal en pienter jongetje is. Maar wel van de structuur. Verder meldde zij, doordat hij juist heel pienter/slim is, dit misschien niet goed kan uitpakken op school. Ligt dan ook aan de andere kindjes op school. Vandaar dat zij dit heeft genoteerd.
De leidster is ook bekend met de basisschool waar Lars straks heengaat. Zij heeft dan ook een gesprekje met de juf. Was in ieder geval niks om je zorgen om te maken. Het was net zoals jullie al zeiden.
Maar inderdaad: het staat zwart op wit. Het verbaasde ons niet. Maar ja, beter even navragen en je weer veel meer.
Rijstkorrel: ik ben ook blij dat er een overdracht is. Zo weet de volgende juf of meester al veel meer dan dat ze net komen kijken.
Fiep: zo is het ook net. Het gevoel dat er wat mis is. Maar dat is dus gelukkig helemaal niet het geval.
Marlous: fijn dat je je mening als juf ook geeft.
Bedankt dames, ik ben weer gerustgesteld. Niet dat het zo erg was hoor, maar toch
Onthou wel dat een kindje op de psz/school heel anders kan zijn dan thuis. Zeker met een grote groep kindjes is het logisch dat hij/zij een duidelijkere structuur nodig heeft. Je hebt met een leerkracht te maken, dat is anders dan papa of mama. Er zijn kindjes die sneller voor afleiding zorgen en waar je mee moet delen. Er wordt meer van je verwacht doordat er bepaalde taken zijn. Ik vind het helemaal niet vreemd dat er een duidelijke structuur moet zijn en op een andere manier dan thuis. En dat is voor een kindje misschien even wennen. Ik denk dat zoiets voor elk kindje opgaat.
Onze meid is thuis heel erg aanwezig, terwijl ze op school juist heel verlegen en rustig is. Daar moeten ze haar aansporen om iets extraverter te zijn. Zoals zij haar omschrijven is heel anders dan ik haar thuis ken. Maar zelf ben ik ook anders in een groep dan thuis. Dus dat is alleen maar heel logisch.
Ik denk dus niet dat je je zorgen hoeft te maken. Ik zou het gewoon even met de juf overleggen, zodat je hun kant kan horen en de jouwe kunt toelichten. Want nu geef je er automatisch zelf een draai aan, terwijl dat misschien niet eens van toepassing is.
Oh sorry ik heb het niet goed verwoord, want ben zelf geen juf :oops: :oops: :oops: het dichtste bij dat ik kom is heeeeel veel familie in het onderwijs :oops: :oops:
Maar als ik juf zou zijn, dan zou ik het prettig vinden
Fijn dat je nog een goed nagesprek hebt gehad :thumbup:
Ik zou er niet te veel achter zoeken. Ik vind het in elk geval niet negatief wat er staat en je kind kan op school/psz heel anders zijn dan thuis. Zo komt hij dus over op de peuterspeelzaal. En thuis ervaren jullie hem dus anders.
Bij mij zijn de kinderen op school ook anders dan thuis.
X
Ikenmama maakt gebruik van cookies
Om je bezoek zo optimaal mogelijk te laten verlopen maken wij gebruik van cookies. Wat wij bijvoorbeeld voor je doen:
✓ Inloggegevens voor Ikenmama voor invullen
✓ Personaliseren van content en advertenties
✓ Onderzoek naar de gebruiksvriendelijkheid v/d website
Cookies en privacy
Natuurlijk zorgen wij goed voor je privacy. De gegevens die Ikenmama op basis van de geplaatste cookies verwerkt, vallen onder onze Privacyverklaring.
Stel je cookies zelf in
Bedankt!
Je kunt ervoor kiezen om van minder cookies gebruik te maken: