Ja wat een titel he… :mrgreen:
Vanavond heeft m’n man met wat collega’s van zijn werk een etentje bij een collega die een eetgelegenheid heeft.
Ik en Mae-Lynn zijn ook uitgenodigd, gezellig!
Maar wat blijkt…gaan ze een heel varken klaarmaken op spit… :shock:
Waarom doen mensen dit, staat het chique ofzo?
Ik vind het echt vreselijk, mijn eetlust is dan echt verpest. En ja, ik hou echt wel van een lekker biefstukje, maar ik hoef niet een heel varkentje voor m’n neus… :sick: (misschien een beetje hypocriet maar ik kan dit dus echt niet aanzien).
Buitendat…hoe leg ik Mae-Lynn dit uit…ze ziet echt wel dat het een varken is…en die wordt dus in stukken gesneden…
M’n man denkt dat als je hier niet teveel aandacht aan besteed het heus wel goedgaat maar ik geloof hier niet in.
Mae-Lynn voelt zich niet zo lekker, en samen met de info die ik hierboven heb beschreven gaan Ml en ik dus niet.
M’n man begrijpt t wel hoor, maar ja jammer is het wel.
Chique weet ik niet maar wel dat het héél smakelijk is.
Wij hebben ook wel eens een heel varken bestelt bij de slager
toen we een hele groep eters hadden. Mijn vriend wilde dit altijd
al een keer doen, het was erg smakelijk en erg geslaagd…
uh tja ik als vegetarier denk er natuurlijk het mijne van.
Wel vlees willen eten, maar alleen als je niet geconfronteerd wordt met wat het eigenlijk écht is wat je eet, vind ik idd ietwat hypocriet.
En uh, heel Nederland is in shock dat kinderen niet weten dat melk niet uit de fabriek komt. Ik vind dat een kind net zo geod moet weten dat vlees van een diertje komt. Als jij erachter staat dat jullie vlees eten (hetgeen ik me best kan voorstellen hoor! :-* ) dan kun je dat denk ik ook wel uitleggen aan je meisje?
Tja daar ben ik het wel mee eens. Het is inderdaad een beetje hypocriet. Je kunt kinderen best uitleggen dat vlees van een dier komt. En ik denk ook als je man, als je er geen aandacht aan besteed dat het niet veel indruk zal maken op je dochter.
Wat maakt het nu uit of ze een gourmet feest houden waarbij al het vlees gesneden op tafel komt, of een varken roosteren? Het beest wordt niet levend geroosterd.
Maar als je je toch al niet lekker voelt, kun je natuurlijk beter verstek laten gaan!
Ik leg dat ook wel uit hoor, als we bijv bij de koeien staan…dan zegt Mae-Lynn…mmmmmm…lekker koetjes! :mrgreen:
Maar ik vind dit wel heel iets anders dan een heel varken opensnijden waar ze met haar neus opzit. Ze is 2.5 jaar.
Het doet me een beetje denken aan het verhaal wat ik hier deze week in de Huiskamer las, van dat chocoladebeestje dat werd gesmolten…kindjes helemaal overstuur…nee dat bespaar ik haar liever.
Tja hypocriet…I know…ik walg er ook van als ik van die hele konijnen zie liggen bij de slager…gats…ik kan het gewoon niet aanzien. :sick:
Was in Zuid-Duitsland (op het platteland) ook traditie… Spanferkel of iets dergelijks (ik heb nooit meegedaan). Maar ik dacht dat het meer bij mooi weer en open vuur hoorde. Met zo’n appel in de bek en aan het spit, heel klassiek
Ik kan me voorstellen dat je er moeite mee hebt hoor. Hopelijk vindt Mae-Lynn het niet te eng.
mijn kinderen zouden er geen moeite mee hebben als ze een stuk vlees krijgen van iets wat ze herkennen als beest…
ze weten donders goed waar het vandaan komt
en het varken wordt daar ook niet geslacht enoz toch… tis al dood en het hangt al te roosteren waarschijnlijk… dus is het voor de kids dan gewoon vlees…
Ik stond ook raar te kijken toen ik het voor de eerste keer zag toen ik in Duitsland woonde, maar daar is het blijkbaar heel gewoon. Zo’n zielig beestje met een appel in zijn bek … ik heb er maa rniet te lang naar gekeken. Het is in Zuid-Duitsland traditie om met de bierfeesten zo’n beestje aan het spit te rijgen.
Het is denk ik maar wat je gewend bent. Daar groeien de kids ermee op en ze vinden het heel gewoon, ik had er wat meer moeite mee. Hier (in Nederland) liggen er varkenspootjes bij de slager en dat vind ik er ook enigzins afstotelijk uit zien, maar mijn zoontje roept nu al “knor knor kapot … knor knor nie lopuh meer” en begint dan te lachen :shifty:.
Kan me goed voorstellen dat je het helemaal niet ziet zitten met Mea-Lynn erbij. Ik zou het ook niet leuk vinden! Ze mogen best weten dat vlees van een kip of koe komt, maar ze hoeven er echt niet mee geconfronteerd te worden op zo’n jongen leeftijd waarbij je het nog helemaal niet duidelijk kan uitleggen!
(en eerlijk gezegd moet ik er zelf persoonlijk niet aan denken om zo’n varken aan een spit te zien… :sick: )
Ik zou er voor die tijd veel over praten met Mea-Lynn. Gewoon op een speelse manier, en je kan uitleggen dat ze dat dus ook te zien krijgt.
Succes (en natuurlijk eet smakelijk )
Gelukkig zijn er ook nog mensen die mijn negatieve gevoel kunnen begrijpen. Begrijp me goed, ik vind het zeer interessant om ieders mening te lezen.
Ik snap best dat kinderen mogen weten waar het vlees vandaan komt hoor, dat wordt hier echt wel uitgelegd, maar dit gaat me gewoon te ver.
Het is heel wat anders dan melk uit een fabriek/van de koe…m’n dochter is dol op dieren, gaat ze meteen knuffelen en om haar nu hiermee te confronteren…nee hoor, dat komt wel een keer als ze ouder is!
De meeste mensen vonden dat gesmolten chocoladekonijntje dramatisch voor kinderen, maar dit moet wel kunnen? Alleen omdat dit de realiteit is? :snooty:
Even voor de duidelijkheid: m’n dochter en ik gaan vanavond niet omdat ze zich niet zo lekker voelt sinds gisteren. Maar al was dit niet zo was ik nog niet gegaan…
Jewel, ik geef je groot gelijk… ik zou daar niet eens heengaan, voor mezelf niet, niet eens zozeer voor mijn kindje, maar ik ben erg en misschien een beetje hypocriet? ik eet kip, koe en varken in stukjes van de slager omdat die dieren worden gefokt voor de slacht (althans wat ik er altijd van begrepen heb), de rest eet ik dus niet, als ik denk aan konijn zie ik een harig wollig zacht beestje en niet een lekker stuk vlees.
Een tijdje terug een etentje van het werk van mijn man, was een wild restaurant, ik zei al voor ie had gezegt dat het alleen voor de mannen was dat ik niet mee zou gaan
ow dat chocolade konijntje :shock: ik heb misschien wat veel last van emoties, maar daar was ik geschokt door…
:-*
Jewel, meid nou dat had ik ook niet gedaan hoor!
Natuurlijk vertel ik mijn kinderen ook dat vlees van beesten komt, maar dit vind ik niet verantwoord om mijn kinderen mee te confronteren.
Ik weet wel wat je bedoeld mijn vader was slager en we zijn als kind al heel vroeg het slachten gezien
Maar ik zou mijn kinderen er niet mee naar toe nemen.
Ik vind het zelf zielig laat staande kinderen
Ook al vind ik het zelf wel heeel lekker varken aan het spit
Ik zou er géén probleem mee hebben. Ik zou uitleggen dat we lekker gaan eten. Dat het varken aan een spit lekker aan het garen is, net als dat mama thuis vlees maakt in de pan. Alleen dat nu de slager niet eerst kleine stukjes heeft gemaakt van het vlees.
Jewel als het je niets lijkt gewoon niet gaan, groot gelijk!
Niet ergens met tegenzin naartoe gaan en dan helemaal geen leuke avond hebben maar een vervelende avond ,dat is ook niet goed :-*
Ik zou er ook niet heen gaan.
Tuurlijk weten we allemaal dat varkensvlees van een varken is, maar ik hoef toch ook geen compleet dier voor mijn neus.
Ja en daarom hebben Mae-Lynn en ik net een heerlijk bord macaroni op!
:-* , Jewel
in jugoslavia is dit gewoon hoor :drool:
speenvarken :drool:
Speenvarken… leitao in het Portugees…
Dat is bij ons dus een echte specialiteit…
Bij ons in de familie hebben veel ooms zo’n restaurant met veel leitao…
Maarrrrrrr… ik lust het niet… :sick: ik hou sowieso niet van vetrandjes… :mrgreen: dus een runder bal gehakt en kipfilet en dat was het zo’n beetje…
Ik kreeg altijd een bord patat met vis voorgeschoteld als ik daar was… mijn zusje ook… :mrgreen: Ach ja, zeiden ze dan… ze kunnen er niks aan doen… Hun mama is een Hollandse…
Hahaha Faizaa, wat beschrijf je het weer mooi meis. :lol:
Die nuchtere Hollanders ook he :mrgreen: