Ik weet het niet meer hoor…eerst at ze heel slecht haar avondeten, nu wil ze niet meer gevoerd worden maar alles moet met haar handen.
of ze nou aardappelpuree heeft of stukjes vlees alles moet met haar handen, het is een ongelofelijke smeer boel.
Is dat normaal voor haar leeftijd, want moet eerlijk zeggen dat ik het niet elke dag helemaal leuk vind. een lepel of vork vind ze alleen maar leuk om te spelen.
Aangezien Lucy eerst niks van avondeten moest hebben, en nu een paar kleine dingen wel eet, ben ik al lang blij dat ze dat spelenderwijs onderzoekt en eet met haar handjes. Ze krijgt nu pas sinds een week door dat het ook heel erg leuk is om stukjes aardappel en andere dingen aan haar vork te prikken en ze wil vla ook alleen nog zelf eten. Dus het komt vanzelf wel hoor
Jinthe eet sinds ze niet meer gevoerd wil worden in principe altijd met haar handen. Soms geven we haar een vorkje en dan eet ze een paar dingetjes daarmee (doet ze ook nog niet zo heel erg lang) en de rest met haar handen. Ik heb er geen problemen mee, zolang ze maar niet alles onder smeert, wat ze meestal ook niet doet (maar dat heeft ze ook moeten leren).
hier ook nog 1 die af en toe met zijn handen eet. Als hij 18 is eet hij heus wel met mes en vork
Hier ook eentje die nog altijd het liefste met zijn handen eet hoor. Maar het eten met een lepel en vork gaat steeds beter.
@cees77 wrote:
Hier ook eentje die nog altijd het liefste met zijn handen eet hoor. Maar het eten met een lepel en vork gaat steeds beter.
hier hetzelfde :roll:
Imme at ook met haar handen… Grote slabber om en laat maar gaan. Ze eet nu heel netjes met de vork en lepel. Ze kan ook haar brood zelf smeren. Dat lukt haar bijna beter dan haar grote broer…
heel normaal en hoort zelfs bij de ontwikkeling
Onze knul is 19 mnd, kan met een vorkje of lepel eten, maar eet het liefst met zijn handjes.
We stimuleren het gebruik van een vork wel, maar als hij tussen door iets met zijn handen pakt ook prima :thumbup:
Rond 1 jaar at hij alleen maar met zijn handjes en nu wordt het langzaam minder, ik zou zeggen lekker laten gaan :mrgreen:
Vind opzich zeker niet erg maar ze maakt er echt een smeerboel van, en eerlijk gezegd heb ik daar niet altijd zin in.
We proberen ook te stimuleren dat ze met vorkje of lepel eet maar daar speelt ze alleen maar mee…
ach voor ze 18 is zal het wel goed komen :d
Hier stimuleren we sinds kort ook een vorkje bij fruit (banaan, kiwi, peer, enz) omdat mevrouw met haar handjes wel 3 of 4 stukjes naar binnen propt en het dan weer uitspuugt omdat ze het niet weg krijgt… Met warm eten geven we wel een vork, maar omdat ze eigenlijk niets eet laten we haar dan meer haar gang gaan. Ben blij als ze wat eet, of dat dan met haar handjes is of een vork dat kan me dan niet schelen! Op de grond gooien is bordje weg…
Ik heb een raar kind die het liefst met mes en vork eet en dan met haar mes het op haar vorkje probeert te doen en dan op te eten. Wij zijn met 6 maanden met rapley begonnen en hebben haar altijd zelf laten eten, en toen deed ze dus alles met haar handjes, dus die fase is ze denk ik al voorbij en nu vind ze het bestek opeen bijster interessant en wil daar heel graag mee eten.
Volgens mij is het heel normaal dat ze met hun handjes eten. Je zegt dat ze niet meer gevoerd wil worden wat je dus tot kort geleden nog gedaan hebt. Dan begint ze nu dus zelf te eten en dat doen ze meestal eerst met de handjes, gewoon omdat dat een stuk makkelijker is. Ik zou haar gewoon zelf laten eten met haar handjes (en blij zijn met alles wat naar binnen gaat) en wel een vork erbij leggen zodat ze die wel kan gebruiken als ze wil. Is een tijdje erg veel eten van de vloer afhalen, maar ze leren het vanzelf, ik denk zelfs voor hun 18e al :mrgreen:
Een placemat onder dr bord en krant onder de kinderstoel wil de zooi nog wel enigzins makkelijk laten opruimen
Ze is net een jaartje oud, dus hartstikke normaal wat ze doet! Natuurlijk smeert ze met eten. Maar dat is op die leeftijd ook leren; structuren, vormen, ook heel belangrijk.
Goeie slab om (silly billyz hebben we hier, gaat aan als een soort schort) en smeren maar.
1 jaar is nog echt wel heel jong om met bestek om te moeten leren gaan. Als ze het zelf pakken ist nog weer wat anders.
Bij Arielle hebben we ook de Rapleymethode, nu wil ze sinds een maand of 3 ook alleen maar bestek en prikken/lepelen maar! Liever wil ze ons grote bestek en niet haar eigen kleine vorkje en lepeltje. Ze willen nadoen!
Heb er hier nooit moeilijk over gedaan. Wat er in ging, ging erin, op welke manier dan ook. Idd, voor dat ze 18 zijn… 8)
Devano eet ook met vork en handjes tegenlijk.
Zolang hij ook echt eet vind ik het geen probleem.
Alleen als hij begint te knoeien bv met 2 handen in zijn eten vroeten om daarna te kijken hoe zijn handen er dan uitzien.
Dat vind ik niet goed.
@Nienke123 wrote:
Jinthe eet sinds ze niet meer gevoerd wil worden in principe altijd met haar handen. Soms geven we haar een vorkje en dan eet ze een paar dingetjes daarmee (doet ze ook nog niet zo heel erg lang) en de rest met haar handen. Ik heb er geen problemen mee, zolang ze maar niet alles onder smeert, wat ze meestal ook niet doet (maar dat heeft ze ook moeten leren).
Hier precies zo met de jongste. Ach, ze zal ooit vast wel met een vork gaan eten, toch? Is met de oudste uiteindelijk ook goedgekomen.

Sidney eet jammer genoeg niet zoveel s’avonds, we hebben haar inderdaad tot voor kort gevoerd met avond eten. ze eet haar fruit en brood vanaf begin zelf maar avond eten niet.
Het is alleen haar avond eten wat ze toch met grote periodes slecht eet.
ben eigenlijk bang dat ze niet genoeg binnen krijgt over de hele dag?
s’ochtends krijgt ze bord pap 170 ml opvolgmelk met bambix
tussendoor 1 stuk fruit
lunch 1 boterham
tussendoor stuk fruit of rijstenwafel
avond groente vlees aardappel (wat ze dus vrij slecht nog eet)
200 ml avondpapje fles
over de hele dag drinkt ze ongeveer 200 ml sap, en 150ml melk
Wat je nog zou kunnen proberen (heb het dacht ik nog niet langs zien komen hier, anders sorry), als ze bijv. aardappel ook slecht eet: een aardappel in kleine stukjes snijden en in de oven een klein korstje op laten komen. Lucy houdt dus echt niet van gekookte aardappels en eet ze dan sowieso niet. Als er een harder korstje omheen zit, is het én minder geknoei wat wij ouders leuker vinden over het algemeen, en in ons geval voor het kind interessanter en lekkerder. Die kan ze ook aanprikken met vork als ze zin heeft, of anders met handjes. Hier toch eentje die geen groente van een bord wil eten, ze krijgt het wel, maar laat het links liggen, sperziebonen probeert ze als enige een paar keer, de rest niet. Ze eet dus (naast hetzelfde als ons op haar bord waar ze niks/weinig mee doet) aardappel uit de oven in blokjes, of kale spaghetti-slierten, kale rijst of kale macaroni en ernaast saus. Ze doet met de saus ook niks, en als het er minimaal (theelepel) doorheen zit, weigert ze ook te eten. Ik doe niet aan dwang en wil het leuk houden, anders doet ze sowieso niks.
Eten binnen krijgen staat bij mij op nummer 1, daarna het met een vorkje eten. Knoeien kan me niet schelen, we hebben een wasmachine en hond die na het eten langs de tafel mag. Als ze niet mag knoeien wat soms heel erg veel is (dan bedoel ik per ongeluk), dan leert ze het nooit, ze moet toch leren sturen? Als ik vloerbedekking zou hebben, zou ik er een stukje kranten of zeil ofzo onder gooien, scheelt gepunnik uit de vloerbedekking. Overal is een oplossing voor toch?
Vla eet onze mevrouw heel erg goed, krijgt jouw kindje ook een eigen lepel en dat je ze met een andere lepel voert bijvoorbeeld? Dan voorkom je iets geknoei en is het bakje eerder leeg
Jouw meisje eet evenveel als de mijne zo ongeveer denk ik, vrij weinig.
- lucy zit gauw vol, eet 's ochtends 1 of hopelijk tot max 2 volkoren beschuitjes (of een volkoren cracottes, soms 2), of een bruine boterham.
- afhankelijk van hoelaat ze wakker was wel of niet tussendoor een halve banaan of stukje ontbijtkoek ofzo
- Ze drinkt op een dag maar 1 (en soms net ietsje meer) rietjesbeker heel erg aangelengde roosvicee oid leeg,
- Tussen de middag 1 tot soms 1,5 boterham
Ze zit er altijd bij aan tafel met avondeten, te hobby’en. Daarom geef ik haar momenteel heel soms als ze al rond de ochtend geslapen heeft, en dus weer vroeg wakker is, rond half 5 ofzo zoveel als ze wil potje olvarit (wil max een half potje als het haar lievelingseten is, maar meestal weigert ze dat ook) en daarnaast krijgt ze rond negenen of tienen 's avonds een fles van 195 ml peutermelk, omdat ze weinig slaapt en pas erg laat naar bed te krijgen is.
Dat potje olvarit biedt ik zo nu en dan aan als ze vroeg weer wakker was, omdat ik dan het gevoel heb dat ze dan wat meer voedingsstoffen binnen krijgt, en iig iets meer warmeten smaken proeft. Ze is gek op die kale pasta’s enzo, maar ja, ik probeer er wel langzamerhand wat meer smaak en kleur aan toe te voegen, maar de kleine ukkel weigert dan meteen.
Al met al succes, en als je meisje niet klaagt, zal ze vast genoeg hebben aan de hoeveelheden toch? Als ze brood enzo goed eet, is avondeten niet zo’n heel groot probleem hebben ze mij wijsgemaakt, hoop dat dat zo is dan :roll:
Lars eet vaak ook nog met zijn handen en die is toch iets ouder. Ik leg wel een lepel en vork klaar en stimuleer hem ook daarmee te eten, maar ik ga niet pushen en als hij met zijn handjes verder gaat dan vind ik dat ook prima. Komt vanzelf wel goed joh!
@Karin1981 wrote:
hier ook nog 1 die af en toe met zijn handen eet. Als hij 18 is eet hij heus wel met mes en vork
Hahaha, dat mogen we toch wel hopen he?