hallo allemaal,
ik was eens benieuwd wat jullie peuter over de hele dag genomen nou eet…
wordt af en toe hier een beetje gek van steeds het gevraag voor een koekoe (oftewel koekje…)
wat marielle krijgt op een dag is het volgende:
1 boterham, 1 cracker en beker melk (als ontbijt)
1 biscuit en drinken (koffietijd)
1 boterham en melk/yocho (lunch)
1 biscuit/e.d, 1 fruit en drinken (theetijd)
goede schep avondeten en wat drinken, als ze dit wil
meestal voordat ze naar bed gaan nog iets drinken…
het is maar een klein meisje dus ik heb zelf zoiets van, volgens mij krijgt ze wel genoeg, maar waarom dat gezeur steeds om een koekje :wall:
nou ben benieuwd naar jullie peuters…
Mijn meiden hadden ongeveer hetzelfde schema, maar aten toch wel 2 boterhammen tussen de middag. Vaak s’ochtends fruit en s’middags iets van een koek, maar soms ook wel yoghurt ofzo (vult iets meer) en ook mogen ze altijd een toetje.
bij marielle is het vaak zo dat ze dan net op het punt zit om naar bed te willen en dan mag ik blij zijn dat ik er nog een in krijg (terwijl ze op het kdv wel 2 boterhammen eet en dan later naar bed gaat) wil toch nog eens proberen om die 2e binnen te krijgen…
ze krijgt trouwens ook altijd toetje, was is vergeten te vertellen…
denk wel dat het toch wel trek is wat ze dan heeft, want vanavond at ze behoorlijk wat boerenkool op, mocht zelfs nog voor de 2e keer iets opscheppen…
zal eens kijken wat voor een koek ik haar dan 's middags kan geven, misschien iets van liga of ontbijtkoek ??
bedankt voor je antwoord !!
hier smorgens twee plakjes brood, zonder korst, op dagverblijf doe ik haar er vier in de trommel en die gaan daar helemaal op.
s middags vaak warm, stuk vlees net als ons, snij vaak een kwart eraf dieik erbij neem gewoon ook groente en aardappelen, maar van beide blijft vaak veel liggen, alleen het vlees is op.
op dagverblijf krijgt ze brood mee, dan zijn het vijf sneedjes zonder korst. allen bruin
s avonds drie tot vier plakjes brood, met melk, een beker
tussendoro een keer een doosje rozijntjes, koekje, appeltje. Vaak vind ik dat aan het eind van de dag terug tussen haar speelgoed.
Ze is aan de lichte kant, net elf kilo, maar eet altijd wel aardig, daarbij kan ze ook geen seconde stil zitten, ze is de heeeele dag druk druk en nog eens druk!
ow, voordat ze gaat slapen krijgt ze een banaan, dan tukt ze lekker altijd de hele nacht door!
Jeetje konijn wat veel :o .
Hier met die leeftijd denk ik:
1 broodje zonder korst 's ochtends, 1 stuk fruit, 's middags 2 broodjes zonder korst, een plakje ontbijtkoek/ sultana/granenkoekje/rozijntjes, en 's avonds 3 happen avondeten en nog een papfles soms.
Als drinken diksap.
Nu eet ze minder :lol: maar is behoorlijk aan het gewicht (22 kilo en 1.11cm).
Maar waarom geef je haar uit bed niet gewoon nog een broodje dan?
Het is toch zo’n periode dat ze moe zijn om etenstijd en dan kun je daar beter maar een beetje flexibel mee omgaan denk ik.
Hier dus wel een tijdje een broodje uit bed, of met een fles pap op bed (omdat ze dat gewoon half slapend nog wel opdronk).
Met 2,5 wilde ze zelf echt geen pap meer dus toen hield dat op maar het was wel handig .
ja dat broodje nadat ze uit bed kwam heb ik al eens geprobeerd, maar wil ze vaak niet… klein eigenwijsje haahha maar misschien ook nog eens het proberen waard, je weet maar nooit…
die kleine dame van jou, konijn :shock: goeie eter…
hier ook vaak wel, als we met avondeten haar het vlees ook gelijk geven dat ze dit eet en dan de rest, minder of niks, dus dat doen we al niet…en dan gaat het wel goed met het avondeten…
denk dat ik eens ga proberen om het fruit naar de ochtend te doen en dan een broodje nadat ze uit bed komt… misschien stilt het dan beter de trek die ze heeft
Thx. voor jullie voorbeelden
tis overigens ook wel een dag anders! maar strijd leveren met eten heb ik al genoeg gehad met haar! dus… sinds ik het los heb gelaten, eet ze gewoon, best!
als haar aardappelen en groente zijn blijven liggen, als we een keer warm eten s avons, krijgt ze wel een extra flinke bak yoghurt, anders is ze snachts vroeg wakker…
ze krijgt sowieso ook nog yoghurt na haar warm eten, maar dat is niet heel veel.
riki: een craker oid extra tussendoor, of later op de morgen nog een broodje aan een stokje ofzo? in kleine stukjes?
Maaike (bijna 4 jaar) eet 's-ochtends één boterham met beren-worst en drinkt een beker melk.
Voor 12 uur heeft ze dan al haar eerste koekje of snoepje te pakken.
's-middags eet ze meestal 2 boterhammen. Vaak alletwee met zoet (pindakaas oid) en weer een beker melk.
Aan het einde van de middag weer een snoepje of een koekje en af en toe een appel. Veel fruit krijg ik er momenteel niet in.
De hele dag drinkt ze beetjes. Voornamelijk melk, optimel en Shrek-drink (woudvruchten). Dat is het enige wat ze lust. Alle andere populaire limonades, fruitdranken, thee, water en zelfs koude chocomel, frisdrank en fristy is allemaal niet aan mijn dochtertje besteed. Ze lust het echt niet.
'S-avonds eet ze vrij veel. Ik maak vaak chilli con carne, spagetti of macaronie (daar is ze dol op) en gooi daar dan een enorme berg groenten door. Ze eet het met smaak en vaak een enorm bord vol (en soms schept ze nog een keertje op)
Daarna nog een schaaltje kwark met rietsuiker.
Dat is het wel zo’n beetje.
Ik baal ervan dat ik er nauwelijks fruit in krijg en omdat ze geen drankjes met toegevoegde vitamine C lust, krijgt ze volgens mij te weinig Vit. C binnen. Maarja, met de groenten ben ik wel weer heel erg blij.
Verder twijfel ik of het 2x opscheppen wel goed is.
Maarja, ze weegt een halve pond meer dan een toverheks (ik denk dat ze nu 13 kilo weegt), dus het zal niet zoveel kwaad kunnen denk ik.
@konijn wrote:
riki: een craker oid extra tussendoor, of later op de morgen nog een broodje aan een stokje ofzo? in kleine stukjes?
wat is dat ??? broodje aan een stokje ??? haha ken het nie…
even opschrrijven wat ze vandaag allemaal gegeten heeft:
ontbijt: 2 rijstewafels en een droge boterham (vindt ze lekker)
tussendoor 'sochtends: appeltje, wat hele kleine stukjes chocola (laatste
resten van een paashaas), glas melk
lunch: 1 boterham met appelstroop
tussendoor 'smiddags: 1 rijstewafel, 1 bakje druifjes, 1 peer, doosje smarties, droge boterham, volkoren cracker (eten vrij laat)
avondeten: 1/4 kipschnitzel, wat aardappels en wat stukjes komkommer
na het eten: 1 paaseitje
gedronken heeft ze: 1,5 glas sinaasappelsap, 1 glas melk, 1 glas diksap, half glas roosvicee geloof ik
Ik heb nooit echt een vast moment voor tussendoortje, als ze wat wil hebben en er netjes om vraagt, krijgt ze het. Fruit mag altijd, in principe 2 keer per dag wat lekkers als chocola, paaseitje kreeg ze vandaag extra omdat ze vandaag zo goed bezig was met naar de wc gaan. Toetje mag altijd maar ze is niet echt een toetjesmens
Als ze naar het kinderdagverblijf gaat, eet ze thuis 'sochtends niet (wil ze niet) , op het kdv eet ze 'sochtends fruit, heeft ze 2 boterhammen voor de lunch (worst en hagelslag) en vaak ook nog een beschuitje, 'smiddags tussendoor koekje of cracker en rond een uur of 5 een soepstengel of een cracker. Als ze thuiskomt, krijgt ze wat smarties of wat anders lekkers en droge boterham/cracker/rijstewafel terwijl haar broertje een potje krijgt, avondeten is iets van aardappels, groente en vlees
@riki79 wrote:
@konijn wrote:
wat is dat ??? broodje aan een stokje ??? haha ken het nie…
gewoon… brood met kaas en dat rijgen op een sateprikker, dat is een keer wat anders als ewoon platte kleine stukjes.
Ik doe ze tegenwoordig in reepjes, de boterhammen dan, als ze die krijgt te eten!
Je zou na het slaapje s’middags ook nog en beker yoghurt kunnen doen met wat siroop erdoor of gewoon een beker vruchtenyoghuren met een soepstengel ofzo…
(Doen ze hier op het kdv altijd).
Ik vind het eerlijk gezegd behoorlijk veel tussendoortjes (en snoep) momenten (de laatste post dan). Mijn kinderen zijn wat groter en eten 's morgens een ontbijt, tussendoor fruit & 1 boterham (ze eten laat door rooster van school), lunch, tussendoortje (meestal fruit, soms koekje of iets anders ‘lekkers’) en dan nog avondeten.
Na het avondeten alleen water.
Op de rare lunchtijd en boterham tussendoor na is het hier altijd zo geweest. Als ze trek hebben mogen ze fruit, soms een rijstwafel ofzo, maar liga’s, snoep etc.
Zoveel eetmomenten is gewoon niet zo gezond, ook voor haar tandjes niet. De roosvicee en (dik)sap moet je daarin ook meerekenen; ook weer een aanval op de tandjes.
wat krijgen jouw kids dan voor een drinken ?? Lune ?? hier is het vaak melk, roosvicee, soms een keer wat dubbelfris, en thee…
probeer wel een beetje de eetmomenten op bepaalde “tijden” te doen, niet echt op de klok, maar wel dat ze niet steeds aan het eten/drinken is omdat het inderdaad een aanslag is op de tandjes…
we zullen eens zien hoe het vandaag gaat, totdusver broodje en plakje ontbijtkoek en melk voor ontbijt. net een beker roosvicee en een koekje (half eierkoek) en zo gaan we eens zien wat er met de lunch ingaat…
Als eerste helpt het al als je drinken geeft tijdens het tussendoortjesmoment. Als je om 15u koekje geeft en om 15.30 drinken heb je alweer twee momenten te pakken, doe je het tegelijk is het maar een eetmoment. Dat is voor de tandjes iig al beter.
Mijn kinderen drinken thee, melk, water en een keer per dag een beker diksap. In het weekend maken we vaak zelf vers vruchtensap (of halen we een pak). Maar de basis is dus water en (kruiden)thee.
Levi krijgt:
's ochtends 2 boterhammen
's middags 2 boterhammen
avondeten een normaal bordje vol voor hem
Tussendoor drinken en soms een koekje of zo.
En fruit dan.
soms is het een stuk minder wat hij eet, maar soms ook een stukje meer :shifty:
Mijn zoontje van net 2,5 jaar eet als volgt.
8.00 1,5 tot 2 boterhammen(volkoren) met beleg en 1 beker melk.
10.30 fruit + drinken.
12.00 2 boterhammen met beleg+1 beker melk.
14.30 fruit en crackertjes of tomaatjes,worteltjes of komkommer.
17.00 flink bord avondeten+toetje.(magere yoghurt met vruchtjes vind hij lekker)
18.30 nog wat drinken voor het naar bed gaan.
Hij eet volgens mij ook best veel,maar is dan ook erg groot en flink gebouwd.
Dus lijk het mij niet gek.