Hallo,
Demi is ruim 4 jaar en is zo’n beroerde eter dat ik er nu gek van word…
Dit is begonnen toen ze 1,5 was ofzoiets en is eigenlijk niet meer over gegaan. Ik heb alle tactieken uitgeprobeerd; van geen aandacht aan schenken tot boos worden, van dreigen met straf tot belonen als ze 2 weken haar bord leeg eet. (ze wil graag een cavia en die zijn we gewoon inmiddels bereid om haar te geven… hoe wanhopig ben je )
Dus… mijn vraag is: wat werkte bij jouw kleuter wel?
Wie o wie heeft de gouden tip om het hier weer gezellig te krijgen aan tafel?
(oja, ze eet wel graag fruit en is ook enorme snoepkont als ze de kans krijgt)
gr
muts
net als met zindelijk worden is hier met eten hetzelfde…
neutrale houding aannemen.
Wessel gisteren:
Lekker bordje eten opgeschept en het eerste wat ie zegt “ik hoef niks”.
Nou… Dan schuif ik zijn bord naar het midden van de tafel en wij gaan gewoon eten en kletsen. Vragen Wessel wat hij gedaan heeft op "schooltje"enzo.
We praten over van alles, behalve over het eten.
Wessel zei na 5 minuten “ik ga straks eten hoor”…
Ik antwoorde “oh?” en verder niets…
Wessel “gaan jullie dan zingen van ei ei ei? (liedje van school als ze hebben gegeten”.
Ik: “misschien, maar heb je vandaag nog buitengespeeld?” (dus weer; weg van het onderwerp “eten”).
Na 7 minuten konden mijn man en ik Hi-five-en want Wessel pakte zelf zijn bord en ging lekker aan de prak!
mijn “regels met eten”.:
Aan tafel zitten
Iedereen krijgt eten aangeboden (van alles wat)
Iedereen bepaald zelf wat ie eet.
Iedereen krijgt toetje (ongeacht wat er opgegeten is)
Gelijk van tafel.
Uitzonderingen zijn als we langer tafelen b.v. met andere mensen erbij. Wessel mag dan tussen hoofdgerecht en toetje best wel even spelen. Maarkomt met toetje weer aan tafel.
totaal mee eens… het voelt heel tegennatuurlijk, want je wil natuurlijk dat je kind graag gaat eten, maar probeer het geheel te negeren. Dus inderdaad koetjes kalfjes en ongein… maar vooral niet eten, niet zeggen dat hij/zij moet eten of vragen of ze dooreten… maar wel heel duidelijk, als wij klaar zijn ben jij ook klaar, ongeacht wat je hebt gegeten(natuurlijk niet als hij/zij goed zit te eten maar jullie gewoon sneller zijn) en komt het toetje. (geen beloning maa ronderdeel van de maaltijd).
Kinderen hebben heel gauw door dat ze een machtspositie hebben aan tafel. zodra je die wegneemt is de lol er al gauw vanaf. En bedenk je, over de dag heen krijgen ze eigenlijk best veel binnen, schrijf het maar eens op allemaal…
kan mij je frustratie helemaal voorstellen!
Y eet overdag prima, brood of rijstewafels gaan er goed in dus ziet hij er goed uit, is vooral klein (95 cm met 3.5 jr) maar wel gem van gewicht gezien zijn lengte (13.8 kg).
Maar evenwichtig eet hij totaal niet, dus maak mij wel zorgen over zijn voedingsstoffen op de langere termijn.
Hij weigert iedere groente, aardappels oid. Het enige dat hij soms wil eten is kale rijst of kale macaroni.
Nu heeft hij een meervoudige voedselallergie, blijkt nu ook voor bepaalde groentes.
Ben nu komkommer en biet aan het introduceren. Maar 1 drama hij weigert het aan te raken. En wij negeren ook, lekker kletsen, geen dwang oid. En geen vervanging, wat dus betekent dat hij 4 van de 7 dagen 's avonds NIETS eet. Ook bij opa en oma of anderen eet hij dus niets 's avonds.
Ik gan vandaag het opvoedbureau bellen voor info of tel nr van een gedragstherapeute voor peuters. Want de KA en Allergoloog vinden dat hij ook groente en fruit moet gaan eten ivm de balans. Hij krijgt nl ook al geen zuivel binnen ivm zijn allergie.
Kes is altijd een erg slechte eter geweest. Hij is ook te klein en te licht voor zijn leeftijd. Maar een week of 4 geleden is de knop omgegaan en is hij uit zichzelf gaan eten! Nu eet hij 's ochtends 1 boterham, tussen de middag 2 en zelfs aan zijn groente begint hij 's avonds zonder al teveel morren. Ik kan me herinneren dat Indy ook rond haar vierde beter is gaan eten en die eet nu altijd goed. Ik heb bij Kes dus ook goede hoop dat het tóch gewoon de peuterfase was. Wie weet zet Demi die knop ook binnenkort om? en wat de anderen al schreven, maak er geen issue van. Niet eten is jammer…(nou was het bij Kes wat meer beladen omdat hij al zo achterloopt. zonder dat hij het als extraatje zag kreeg hij, als hij héél slecht of niet gegeten had een pyjamapapje voor het slapen).
Inderdaad zo weinig mogelijk ophef over maken (oh wat is dat moeilijk als een lekker potje gekookt hebt en “hoef niks…”)
Wat hier helpt, zelf mee laten koken (in de saus roeren of aardappels afspoelen), mee tafel dekken en een beetje op laten scheppen…
Als ze roept hoeft niks, gaat haar bordje aan de kant voor de hond… Dan wil ze ineens wel…
Succes…
Bij Th helpt meehelpen met eten maken (al is het maar de gesneede brocoli in het water gooien voor het schoonmaken) en het zelf laten opscheppen.
Werkt ook niet altijd, maar ik maak in elk geval nooit een drama.
Eten komt op tafel, we eten, als we klaar zijn gaan de borden van tafel en komt het toetje. De ene keer eet hij twee borden leeg, de andere keer verdwijnt er met een beetje geluk 1 hap in zijn mond :roll: .
Onze vuistregels zijn nu als volgt:
- als hij niet wil eten dan halen wij zijn bord weg en zetten het in het midden van de tafel zodat hij er niet mee gaat spelen
- als hij zijn bord terugvraagt, krijgt hij het gewoon
- de tijd die wij nodig hebben om te eten, blijft hij ook aan tafel zitten en wordt er niet gespeeld
- als hij niet eet, wordt er na het eten (incl. eventueel toetje) geen andere dingen meer gegeten zoals krentenbolletje, cracker of rijstewafel
Dit lijkt te helpen.
Toen hij gisteravond zei “ik wil niet eten”, en ik reageerde met “nou, dat geeft toch niet”, toen had hij zoiets van…“WEL eten mama!”.
Dat was dus niet helemaal de bedoeling hoe ik moest reageren blijkbaar…:mrgreen:
Nou het werkt als een tierelier hoor! We hadden dit eerder geprobeerd maar toen niet (wsl niet consequent genoeg :oops: )
Echt lachen, ze zegt ’ ik lust niet meer’ en wij ; okay, laat maar staan’.
En vervolgens eet ze gewoon verder! haha!
Alleen… lijkt het wel of haar gedrag buiten etenstijd om nu ineens omslaat en ze daar haar macht vandaan probeert te halen?
Heel irritant!!! Iemand daar nog ervaring mee?
gr
muts
Hier ook een hele slechte avondeter !
Al 1,5 jaar, hij groeit wel goed dus krijgt blijkbaar wel genoeg binnen.
Na 1,5 jaar negeren zijn we het nu zat en krijgt hij nu wel straf als hij niet eet, hij zit ons gewoon finaal de gek aan te steken.
Hij heeft namelijk wel honger, wil geen avondeten (alleen vlees) maar vervolgens 1 uur later zeurt meneer alweer om een boterham.
Hij moet nu 2 hapjes groente en 2 hapjes aardappels eten, zo niet krijgt hij geen toetje en de rest vd avond niks meer (en dat vindt hij niet leuk !)
Nu hij weet dat we het serieus menen zegt hij zelf al meteen “2 hapjes he dan krijg ik toetje”.
Gisteravond heeft hij bijna een heel stuk vlees en alle hutspot opgegeten … hij kan het wel !
Ik ben heel lang mee gegaan met zielig en niet dwingen maar ben er nu klaar mee, hij hoeft maar een paar hapjes maar we gaan het wel langzaam uitbereiden naar wat meer, het begin is er nu en ik heb er spijt van dat we het zo lang hebben geaccepteerd.
Het is heel moeilijk (vooral ik vond het heel erg zielig als hij met een lege maag naar bed ging) maar nu er duidelijkheid is gaat het stukken beter.
Succes !
@muts99 wrote:
Nou het werkt als een tierelier hoor! We hadden dit eerder geprobeerd maar toen niet (wsl niet consequent genoeg :oops: )
Alleen… lijkt het wel of haar gedrag buiten etenstijd om nu ineens omslaat en ze daar haar macht vandaan probeert te halen?
gr
muts
Muts kinderen blijven nog een hele tijd hun grenzen op zoeken en al snel ontstaat dan een machtstrijd. Ik denk dat veel ouders dat tegenkomen (zeker als je de boekjes en de tv mag geloven), wij in ieder geval wel.
Ik probeer altijd erg allert te zijn om in ieder geval zodra ik het merk iets te veranderen aan het gedrag. En helaas lukt dat alleen door negeren en consequent blijven. Bij ons was het zindelijk zijn, maar soms is dat iets heel simpels, en ja voor je het weet zit je in een strijd. Soms moet mijn man me er attent op maken en zeggen NEGEREN, net doen of je het niet hoort en anders beetpakken op de gang zetten en aangeven wat er mis is.
Maar ik wordt er soms ook wel eens moe van hoor, kinderen opvoeden is eigenlijk best moeilijk :oops:
natas
Zoals in mijn eerdere bericht aangegeven heb ik inmiddels contact gehad met het opvoedbureau.
Y weigert bijv groente aan te raken laat staan op te eten.
Wij gaan nu als volgt introduceren:
5 dagen alleen maar ruiken (iedere dag een sticker als hij dit doet)
daarna 5 dagen tegen zijn lippen houden
vervolgens 5 dagen tegen het puntje van zijn tong
en daarna de stap naar 1 eetlepel proeven.
Ben heel benieuwd of dit gaat werken zo niet dan over 1 maand weer contact opnemen. Y heeft echt een aversie opgebouwd omdat hij 3 jaar lang chronisch ziek is geweest, ten gevolge van een meervoudige voedselallergie blijkt nu.
Dus hij ziet groente en andere onbekende stoffen niet als gezond en interessant maar als iets waar je pijn van krijgt.
Dit even ter info mogelijk heeft iemand iets aan dit schema.
De ruik fase kun je ook overslaan, dat is echt het allereerste begin.
@muts99 wrote:
gr
muts
Ja! Ook gewoon negeren, is het zo weer over.
Tenminste dat is hier zo, waar we toevallig ook net begonnen zijn met echt consequent negeren tijdens eten (heb er ook een topic over geopend, ik geloof bij peuter en kleuter praat). Eerste dag trok ie alles uit de kast om aandacht te krijgen tijdens het eten, tweede dag al stuk rustiger tijdens eten maar met naar bed gaan dwars, derde dag beide gewoon gezellig.
Overigens eet Stan nog steeds lang niet altijd, hij eet echt alleen wat ie lust en hij lijkt sommige dingen dus gewoon echt niet lekker te vinden. En da’s niet gek: ik ben ook altijd moeilijke eter geweest!
Maar mijn redenering is: nu is het tenminste gezellig aan tafel, hij eet zéker niet minder dan toen we nog aandrongen, waarschijnlijk zelfs meer, dus ik vind het prima zo! Al hoop ik natuurlijk stiekem dat ie nóg beter gaat eten, we zijn pas 5 dagen bezig … :mrgreen:
Ik ben zelf nog zoekende naar DE manier.
Maar wat ik ondertussen wel doe, omdat Brent weinig gezonde dingen eet, is hem Knorr Vie geven, speciaal for kids.
dat vindt hij geweldig een speciaal flesje drankje voor hem. En dan weet ik dat ie ondertussen weer wat vitamines binnen heeft. (naast zijn beertje natuurlijk)
Ook de zakjes knijpfruit en groente van zonnatura gaan er hier goed in (maarja duuuuuur)
oh ja, nog vergeten: Stan krijgt sinds ie 3 is een kauwvitamine pil. en moet zeggen: hij is haast nooit ziek!
hier eentje die van de aardappeldingen alleen de gebakken versie lust…
dus hier bijna elke avond gebakken aardappels…
( en patat op zaterdag)
gekookte of stamppot aardappel :sick:
ach hij eet nu wel…over een tijdje gaan we wel weer varieren met de aardappel…we zijn allang blij dat hij weer eet na een lange periode…
nu nog een grotere variatie in de groente aan brengen :roll:
hij is gek op boontjes ( alle soorten :lol: )
maar de kolen en andere afdelingen raakt hij niet aan :roll: :twisted: :roll:
verder wil hij behalve spaghetti geen ander buitenlands-eten eten…
en dan wel altijd dezelfde spaghetti he…
met paprika of uitjes of wat dan ook hoef ik ook niet aan te komen… die tuft hij uit :doh:
en dan de vlees afdeling… runderworst, verse worst, snitsel ( geen idee hoe je dat schrijft) en gehaktbal… die gaan erin… de rest niet :roll:
komt goed, wij hebben ook al een enorme vooruitgang geboekt…ook al zou je het aan bovenstaande niet denken :shifty: